|
Április 1-től
változik a MÁV-Start
díjszabása
Egyszerűsítések,
új lehetőségek, kedvezmények
|
|
Április
1-től módosul a MÁV-Start
Díjszabása,
melynek frissített változata már
elérhető a
MÁV Csoport honlapján. Az új
szabályozás megteremti a viszonylati
kedvezmények
lehetőségét, egyszerűsíti a
díjszámítást Budapesten
belül,
néhány jegy és bérlet
esetében
rugalmasabb felhasználást biztosít,
és
esetenként az árak is csökkenhetnek az
új
számítási módszer miatt.
Felhívjuk
figyelmüket, hogy a cikk
tájékoztató jellegű,
nem képezi a MÁV Csoport hivatalos
kommunikációját, ezért az
esetlegesen
előforduló hibás
értelmezésekből
adódó kellemetlenségekért
nem
vállalunk felelősséget. Ellentmondásos
esetben a
MÁV-Start Díjszabásban
leírtak tekintendők
irányadónak.
Jöhet a
„belföldi SparSchiene” jegy?
A jegyárak
megállapításánál
a
már megszokott szempontok (távolság,
kedvezmény, vonatnem, kocsiosztály, ...)
között
megjelent egy új is: figyelembe vehető a viszonylatra
alkalmazandó tarifa. (1.1.1.)
Ez egyelőre nincs ennél jobban kifejtve, de talán
ez
már az új,
kihasználtságtól
és időszaktól is függő
kedvezményes jegyek
előszele lehet. SparSchiene jegyeket nemzetközi forgalomban
jelenleg is kínál a MÁV-Start, ezek a
normál jegyeknél lényegesen
olcsóbbak, de
csak megadott napon, megadott vonatra érvényesek,
és erősen korlátozott számban
kaphatók.
Ennek létezik belföldi változata is,
például Németországban
és
Ausztriában is kínál ilyet a DB
illetve az
ÖBB. Ezek a csúcsidőn kívül
közlekedő
vonatokra érhetők el, és jellemzően
minél hamarabb
vesszük meg, annál olcsóbb.
Így akár
az eredeti árak
feléért-harmadáért
is lehet utazni, ami jó az utasoknak és
jó a
vasútnak is, mivel így az utasok egy
része a
csúcsidőben közlekedő vonatok helyett
kevésbé
kihasznált járatot választ.
Elővételi
kedvezmény egyébként a
MÁV-Startnál
is van a helyjegyeknél, de ez az utazás
összes
költségéhez viszonyítva nem
túl
jelentős (300 helyett 180 forint). Az új
szabályok
alapján akár viszonylati
kedvezményeket is be
lehet vezetni, bár fontos megjegyezni, hogy ez a
módosítás csak alapot teremtett ennek,
nem jelenti
azt, hogy egyből meg is jelennek az ilyen jegyek.
Lehet, hogy majd egyszer lesznek viszonylati kedvezmények?
A képen az Avala EC látható a 150-es
vonalon
Budapestet érintő
utazások
Budapesten belül helyi forgalomban utazva is a
tényleges km
távolságoknak megfelelően kell fizetni, azaz a
korábbi eltérő távolságok
megszűnnek. (1.1.6.1.)
Ez
egyébként egy külön kiadott
hirdetmény
miatt már
menetrendváltástól így
van, de a változás most bekerül a
díjszabásba is. A
módosítás oka,
hogy korábban a vasút szerepe a
városon belül
minimális volt, ezért extra
szabályokat vezettek
be annak érdekében, hogy
néhány
speciális esetben megegyezzen a jegyár (pl.:
ugyanannyiba
kerüljön a jegy a Balaton felé a
Déliből
és a Keletiből induló vonatra is). Azonban az
elmúlt években egyre többen
választották a vasutat helyi forgalomban is,
így
kialakult olyan helyzet, hogy egy hosszabb útvonalra
olcsóbb volt a jegy, mint egy rövidebbre,
és a sok
bonyolult szabály megnehezítette az
utazást.
Fontos változás, hogy korábban a
fejpályaudvarok (Keleti, Nyugati, Déli)
felcserélhetők voltak, mostantól viszont ez csak
speciális esetekben lehetséges. (1.1.2.) Ennek
oka, hogy hiába lenne leegyszerűsítve a
Budapesten
belüli km alapú díjszabás, ha
lehetne
cserélgetni a pályaudvarokat, az egész
rendszer
értelmét vesztené (pl.:
hiába
különbözne a Déli -
Kelenföld és a
Keleti - Kelenföld jegy ára, ha
cserélhetők
lennének a pályaudvarok, úgyis
mindenki az
olcsóbbal utazna mindkét viszonylaton).
Budapesten
átmenő utazásnál ha a kedves utas nem
ad meg
útirányt, akkor a fejpályaudvarokon
át kell
kiadni a jegyet, viszont ez rugalmasan
felhasználható,
ilyenkor érvényes az átlós
viszonylatokon
is (fordítva már nem, ha az utas az
olcsóbb
átlós eljutást választja,
akkor nem lehet
vele bemenni a fejpályaudvarra).
A vasút szerepe Budapesten belül is egyre nagyobb,
ideje volt egyszerűsíteni a díjszabást
Ha az útvonal a fejpályaudvarok
közötti
átszállás miatt érinti
önmagát
(pl.: a Bicske - Kelenföld - Keleti <>
Déli -
Kelenföld - Sárbogárd
útnál
Kelenföldet kétszer érintjük),
eddig a km
távolságokat nem lehetett összeadni,
külön-külön kellett
számolni a két
szakaszt, ami a kétszeri kerekítés
miatt
általában magasabb árat
eredményezett. (1.1.4.)
Mostantól ezt is össze
lehet adni, azaz lesz olyan viszonylat, ahol emiatt csökken a
jegyár.
A rugalmas felhasználhatóság akkor is
megmarad, ha
vágányzár miatt másik
fejpályaudvarra kerül át egy vonat,
ilyenkor minden
további nélkül
érvényes az eredeti
útvonalra kiadott jegy a
vágányzár alatt
is. (1.1.6.2.)
A bérletek esetében az ezeken
feltüntetett
viszonylaton felül pluszban több más
szakaszon is
lehet utazni külön jegy
megváltása
nélkül. Az 1-es, 30a és 40a vonal felől
a
Déliig szóló bérletekkel a
Keletibe,
illetve Kőbánya-Kispestre is el lehet utazni
Kelenföldről.
A 70-es vonalról a Nyugatiig váltott
bérletekkel a
(felár nélkül igénybe vehető)
EuroCity
vonatokkal a körvasúton át a Keletibe is
be lehet
menni. A 150-es vonal felől Kőbánya-Kispest és a
Keleti
felcserélhető, emellett mindkét
célállomásra
szóló bérlet
felhasználható Ferencváros
és
Kelenföld között is. A 100-as vonal felől a
Nyugatiig
érvényes bérletekkel pedig
KÖKI és
Kelenföld között is lehet utazni. Budapest
és
Szolnok között a 100a és a 120a vonal is
használható a Keletitől vagy
Nyugatitól
váltott bérletekkel egyaránt. (1.1.6.2.)
A térkép kattintással
nagyítható
Jegyek cseréje,
visszaváltása
Új szolgáltatásként a
pénztáraknál kérhető a
jegyek
cseréje is, ilyenkor azonos ár mellett minden
további nélkül kicserélik. Ha
az új
jegy drágább, a
különbözetet kell
kifizetni, ha pedig az eredeti jegy volt drágább,
akkor
ezt kezelési költség
nélkül
visszaváltják, majd ez után
kerül
kiállításra az új
jegy (1.1.15.8.)
(korábban ilyenkor is kezelési
költséggel
lehetett visszaváltani). Ez például
akkor
jöhet jól, ha a
vásárlás után
valaki úgy dönt, hogy inkább egy
héttel
később utazna, vagy mondjuk Siófok helyett
inkább
Balatonfüreden lenne a nyaralás, esetleg a
gyorsvonat 1.
osztályra szóló jegyét IC
1.
osztályra cserélné. 100 km alatti
jegyeknél
a cserére az érvényesség
kezdete előtt, 100
km fölött legfeljebb az
érvényesség első
napján van lehetőség. (1.1.15.9.)
Kisebb változás, hogy
visszaváltásnál már be is
kell mutatni a
személyi igazolványt és a
lakcímkártyát, nem elég az
adatokat
bemondani. (1.1.15.8.)
Kerékpár
és élő állat
szállítás
Már kerékpár
utánfutót is lehet
szállítani vonaton, de fontos, hogy ezt csak
poggyász vagy többcélú teres
kocsiban lehet
megtenni, az elsőnek és utolsónak besorozott 2.
osztályú kocsi előterében nem. A
kerékpár utánfutó nagyobb
mérete
miatt két kerékpárjegyet kell
váltani a
szállításhoz (tehát egy
bicikli és
egy utánfutó összesen 1+2=3 jeggyel
szállítható) (9.1.11. és
9.1.12.)
Legalább hat kerékpárt
szállító csoport esetén a
rendelkezésre álló járművek
és az
egyéb körülmények
függvényében kérhető a
kerékpáros kapacitás
növelése,
ilyenkor nagyobb poggyászkocsit, vagy plusz
járművet
biztosít a MÁV-Start. A
kérés nem
jogosítja a csoportot kizárólagos
kocsihasználatra, erre különkocsi
megrendelés
esetén van lehetőség (korábban csak ez
az
opció létezett). (9.2.)
Ezentúl csoportos utazáshoz egyszerűbben
biztosítható nagyobb kapacitás
Újdonság, hogy bevihető élő
állat
helybiztosítással közlekedő vonatba, ha
ezt a
Vasúttársaság külön
hirdetményben
meghirdeti. Ez már meg
is történt,
Budapest és Hegyeshalom, valamint Budapest és
Pécs
között az IC, EC és EN vonatokon is
lehetőség
van a kis kedvencekkel való együtt
utazásra. (8.1.3.)
Az
állatok viszont továbbra is csak 2.
osztályú kocsiba vihetők be,
fülkés
jármű pedig csak akkor vehető igénybe, ha a
többi
utas beleegyezik (ezért célszerű eleve termes
kocsiba
kérni a jegyet).
Kedvezmények
igénybe vétele
Mostantól az ISIC diákigazolvány is
érvényes abban az esetben, ha az adott
országban
nincs más hivatalos igazolvány a
hallgatói
jogviszony igazolására. (5.1.3.)
A menekültként, oltalmazottként,
menedékesként elismerést
kérő
személynek is kell ezentúl helyjegyet
váltani,
érvényes igazolással sem
szállhatnak fel
bármelyik vonatra, ezáltal
zsúfoltságot
(és a fizető utasoknak kellemetlenséget) okozva.
A
pót- és helyjegyes
járatoknál viszont csak
a helybiztosítás díját kell
kifizetni, a
pótjegyét nem. Aki már megkapta a
menekült
státuszt, csak az általános
szabályok
mellett veheti meg a pót- és helyjegyet. (2.3.1.)
A hadirokkantak és hadigondozottak
kedvezményét
már a hadiözvegyek is igénybe vehetik
(eddig csak
hadirokkantak és az erre jogosult
kísérőknek
járt a kedvezmény). (2.8.1.)
Felárakkal
kapcsolatos szabályok
A gyorsvonati pótjegy árát
mostantól akkor
is a km távolságok
összeadásával kell
megállapítani, ha az utazás
több
vasúttársaság vonalán
történik.
Korábban ilyenkor
társaságonként
külön-külön kellett
megállapítani,
így kétszer történt
kerekítés,
ami sokszor drágább jegyet
eredményezett. (1.1.1.)
Ugyanígy összeadható a
távolság akkor
is, ha több vonatot vesz igénybe az utas
(egymás
után). (1.1.4.)
Könnyebbség, hogy magasabb vonatnemre
váltáskor nem kell kezelési
költséget
fizetni a felár cseréjénél,
azaz ha
valakinek van egy gyorsvonati pótjegye, de úgy
dönt,
hogy inkább expressz vagy IC vonattal utazik, egyszerűen ki
lehet cserélni a felárat. (7.4.4.) (ez
km távolságtól
függetlenül
érvényes, ebben
különbözik a csere
általános feltételeitől).
Egyszerűbben lehet majd magasabb vonatnemre váltani -
például a képen
látható vonaton az expresszként
közlekedő kocsikból az IC kocsiba
Ha valaki érvényes helyjegy
nélkül
száll fel egy vonatra (például
azért, mert
már minden hely elfogyott, ezért nem tudott
helyjegyet
váltani), ezentúl az
utánfizetési
felár díja annyi lesz, mint a vonat
indulásakor
váltandó csúcsidei árszintű
normál
felár. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a helyjegy
árát is ki kell majd fizetni a vonaton, nem csak
a
pótjegyét, eddig ilyenkor az 500 forintos
pótdíj (büntetés) mellett
csak a
pótjegy árát kellett
megváltani. Mivel a
pótjegy ára egy-egy
utazásnál fix (nem
befolyásolja a jegyvásárlás
és az
utazás ideje, csak a távolság),
ezért a
felárak díja közötti
különbséget eddig az jelentette, hogy
kell-e mellette
helyjegyet, vagy pótdíjat
(büntetés) fizetni.
Mivel a csúcsidei helyjegy (300 Ft) és az
ilyenkor
alkalmazandó pótdíj (500 Ft)
között csak
200 forint különbség van, alig volt
drágább a vonaton megváltani, mint a
pénztárban. Ezentúl az 500 forint
mindig
hozzáadódik, így érezhetően
drágább lesz, mint a
pénztárban, ami arra
ösztönzi az utasokat, hogy ne szálljanak
fel
érvényes felár
nélkül egy
minőségi távolsági vonatra,
és így
ne okozzanak itt a többi utasnak is
hátrányos
zsúfoltságot. (7.5.) Ehhez
egyébként az is hozzá tartozik, hogy
ha az utas
azért nem váltott helyjegyet, mert az
utolsó
pillanatban ért ki az állomásra, a
vonaton is
kaphat konkrét ülőhelyre
szóló helyjegyet,
ezért számára
kényelmesebbé
válik az utazás.
Egyéb
változások
A visszaélések elkerülése
miatt
indokolható, de annál kellemetlenebb
változás, hogy ezentúl nem
szolgáltathatók ki jegyek
érvényesség
megjelölése
nélkül. (1.1.13.)
A
2016. április 1 előtt
érvényesség
megjelölése nélkül kiadott
jegyek 2017.
március 31-ig visszaválthatók,
utána
érvénytelenné válnak. (1.1.17.)
Az együttes elhelyezésre vonatkozó
kérelmet
az Ügyfélszolgálatokon
ezentúl 7 helyett 15
nappal az utazás előtt kell benyújtani (a
választott járat
vonatindító
állomásán, a
felszállás
helyén vagy a Menetjegyirodában
továbbra is a 7
napos határidő él). (7.6.4.)
Elágazó állomásnak
ezentúl azok a
szolgálati helyek tekintendők, amelyek a
Díjszabás
mellékletében fel vannak sorolva (eddig a
menetrendben
félkövér dőlt betűvel írt
állomásokat lehetett
elágazónak tekinteni). (1.1.3.)
2016.03.17.
|
|
|
|
|
|
|
|
|