főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Április 1-től változik a MÁV-Start díjszabása
Egyszerűsítések, új lehetőségek, kedvezmények
 
Április 1-től módosul a MÁV-Start Díjszabása, melynek frissített változata már elérhető a MÁV Csoport honlapján. Az új szabályozás megteremti a viszonylati kedvezmények lehetőségét, egyszerűsíti a díjszámítást Budapesten belül, néhány jegy és bérlet esetében rugalmasabb felhasználást biztosít, és esetenként az árak is csökkenhetnek az új számítási módszer miatt.

Felhívjuk figyelmüket, hogy a cikk tájékoztató jellegű, nem képezi a MÁV Csoport hivatalos kommunikációját, ezért az esetlegesen előforduló hibás értelmezésekből adódó kellemetlenségekért nem vállalunk felelősséget. Ellentmondásos esetben a MÁV-Start Díjszabásban leírtak tekintendők irányadónak.

Jöhet a „belföldi SparSchiene” jegy?

A jegyárak megállapításánál a már megszokott szempontok (távolság, kedvezmény, vonatnem, kocsiosztály, ...) között megjelent egy új is: figyelembe vehető a viszonylatra alkalmazandó tarifa. (1.1.1.) Ez egyelőre nincs ennél jobban kifejtve, de talán ez már az új, kihasználtságtól és időszaktól is függő kedvezményes jegyek előszele lehet. SparSchiene jegyeket nemzetközi forgalomban jelenleg is kínál a MÁV-Start, ezek a normál jegyeknél lényegesen olcsóbbak, de csak megadott napon, megadott vonatra érvényesek, és erősen korlátozott számban kaphatók.

Ennek létezik belföldi változata is, például Németországban és Ausztriában is kínál ilyet a DB illetve az ÖBB. Ezek a csúcsidőn kívül közlekedő vonatokra érhetők el, és jellemzően minél hamarabb vesszük meg, annál olcsóbb. Így akár az eredeti árak feléért-harmadáért is lehet utazni, ami jó az utasoknak és jó a vasútnak is, mivel így az utasok egy része a csúcsidőben közlekedő vonatok helyett kevésbé kihasznált járatot választ. Elővételi kedvezmény egyébként a MÁV-Startnál is van a helyjegyeknél, de ez az utazás összes költségéhez viszonyítva nem túl jelentős (300 helyett 180 forint). Az új szabályok alapján akár viszonylati kedvezményeket is be lehet vezetni, bár fontos megjegyezni, hogy ez a módosítás csak alapot teremtett ennek, nem jelenti azt, hogy egyből meg is jelennek az ilyen jegyek.


Lehet, hogy majd egyszer lesznek viszonylati kedvezmények?
A képen az Avala EC látható a 150-es vonalon

Budapestet érintő utazások

Budapesten belül helyi forgalomban utazva is a tényleges km távolságoknak megfelelően kell fizetni, azaz a korábbi eltérő távolságok megszűnnek. (1.1.6.1.) Ez egyébként egy külön kiadott hirdetmény miatt már menetrendváltástól így van, de a változás most bekerül a díjszabásba is. A módosítás oka, hogy korábban a vasút szerepe a városon belül minimális volt, ezért extra szabályokat vezettek be annak érdekében, hogy néhány speciális esetben megegyezzen a jegyár (pl.: ugyanannyiba kerüljön a jegy a Balaton felé a Déliből és a Keletiből induló vonatra is). Azonban az elmúlt években egyre többen választották a vasutat helyi forgalomban is, így kialakult olyan helyzet, hogy egy hosszabb útvonalra olcsóbb volt a jegy, mint egy rövidebbre, és a sok bonyolult szabály megnehezítette az utazást.

Fontos változás, hogy korábban a fejpályaudvarok (Keleti, Nyugati, Déli) felcserélhetők voltak, mostantól viszont ez csak speciális esetekben lehetséges. (1.1.2.) Ennek oka, hogy hiába lenne leegyszerűsítve a Budapesten belüli km alapú díjszabás, ha lehetne cserélgetni a pályaudvarokat, az egész rendszer értelmét vesztené (pl.: hiába különbözne a Déli - Kelenföld és a Keleti - Kelenföld jegy ára, ha cserélhetők lennének a pályaudvarok, úgyis mindenki az olcsóbbal utazna mindkét viszonylaton). Budapesten átmenő utazásnál ha a kedves utas nem ad meg útirányt, akkor a fejpályaudvarokon át kell kiadni a jegyet, viszont ez rugalmasan felhasználható, ilyenkor érvényes az átlós viszonylatokon is (fordítva már nem, ha az utas az olcsóbb átlós eljutást választja, akkor nem lehet vele bemenni a fejpályaudvarra).


A vasút szerepe Budapesten belül is egyre nagyobb, ideje volt egyszerűsíteni a díjszabást

Ha az útvonal a fejpályaudvarok közötti átszállás miatt érinti önmagát (pl.: a Bicske - Kelenföld - Keleti <> Déli - Kelenföld - Sárbogárd útnál Kelenföldet kétszer érintjük), eddig a km távolságokat nem lehetett összeadni, külön-külön kellett számolni a két szakaszt, ami a kétszeri kerekítés miatt általában magasabb árat eredményezett. (1.1.4.) Mostantól ezt is össze lehet adni, azaz lesz olyan viszonylat, ahol emiatt csökken a jegyár.

A rugalmas felhasználhatóság akkor is megmarad, ha vágányzár miatt másik fejpályaudvarra kerül át egy vonat, ilyenkor minden további nélkül érvényes az eredeti útvonalra kiadott jegy a vágányzár alatt is. (1.1.6.2.)

A bérletek esetében az ezeken feltüntetett viszonylaton felül pluszban több más szakaszon is lehet utazni külön jegy megváltása nélkül. Az 1-es, 30a és 40a vonal felől a Déliig szóló bérletekkel a Keletibe, illetve Kőbánya-Kispestre is el lehet utazni Kelenföldről. A 70-es vonalról a Nyugatiig váltott bérletekkel a (felár nélkül igénybe vehető) EuroCity vonatokkal a körvasúton át a Keletibe is be lehet menni. A 150-es vonal felől Kőbánya-Kispest és a Keleti felcserélhető, emellett mindkét célállomásra szóló bérlet felhasználható Ferencváros és Kelenföld között is. A 100-as vonal felől a Nyugatiig érvényes bérletekkel pedig KÖKI és Kelenföld között is lehet utazni. Budapest és Szolnok között a 100a és a 120a vonal is használható a Keletitől vagy Nyugatitól váltott bérletekkel egyaránt. (1.1.6.2.)


A térkép kattintással nagyítható

Jegyek cseréje, visszaváltása

Új szolgáltatásként a pénztáraknál kérhető a jegyek cseréje is, ilyenkor azonos ár mellett minden további nélkül kicserélik. Ha az új jegy drágább, a különbözetet kell kifizetni, ha pedig az eredeti jegy volt drágább, akkor ezt kezelési költség nélkül visszaváltják, majd ez után kerül kiállításra az új jegy (1.1.15.8.) (korábban ilyenkor is kezelési költséggel lehetett visszaváltani). Ez például akkor jöhet jól, ha a vásárlás után valaki úgy dönt, hogy inkább egy héttel később utazna, vagy mondjuk Siófok helyett inkább Balatonfüreden lenne a nyaralás, esetleg a gyorsvonat 1. osztályra szóló jegyét IC 1. osztályra cserélné. 100 km alatti jegyeknél a cserére az érvényesség kezdete előtt, 100 km fölött legfeljebb az érvényesség első napján van lehetőség. (1.1.15.9.)

Kisebb változás, hogy visszaváltásnál már be is kell mutatni a személyi igazolványt és a lakcímkártyát, nem elég az adatokat bemondani. (1.1.15.8.)

Kerékpár és élő állat szállítás

Már kerékpár utánfutót is lehet szállítani vonaton, de fontos, hogy ezt csak poggyász vagy többcélú teres kocsiban lehet megtenni, az elsőnek és utolsónak besorozott 2. osztályú kocsi előterében nem. A kerékpár utánfutó nagyobb mérete miatt két kerékpárjegyet kell váltani a szállításhoz (tehát egy bicikli és egy utánfutó összesen 1+2=3 jeggyel szállítható) (9.1.11. és 9.1.12.)

Legalább hat kerékpárt szállító csoport esetén a rendelkezésre álló járművek és az egyéb körülmények függvényében kérhető a kerékpáros kapacitás növelése, ilyenkor nagyobb poggyászkocsit, vagy plusz járművet biztosít a MÁV-Start. A kérés nem jogosítja a csoportot kizárólagos kocsihasználatra, erre különkocsi megrendelés esetén van lehetőség (korábban csak ez az opció létezett). (9.2.)


Ezentúl csoportos utazáshoz egyszerűbben biztosítható nagyobb kapacitás

Újdonság, hogy bevihető élő állat helybiztosítással közlekedő vonatba, ha ezt a Vasúttársaság külön hirdetményben meghirdeti. Ez már meg is történt, Budapest és Hegyeshalom, valamint Budapest és Pécs között az IC, EC és EN vonatokon is lehetőség van a kis kedvencekkel való együtt utazásra. (8.1.3.) Az állatok viszont továbbra is csak 2. osztályú kocsiba vihetők be, fülkés jármű pedig csak akkor vehető igénybe, ha a többi utas beleegyezik (ezért célszerű eleve termes kocsiba kérni a jegyet).

Kedvezmények igénybe vétele

Mostantól az ISIC diákigazolvány is érvényes abban az esetben, ha az adott országban nincs más hivatalos igazolvány a hallgatói jogviszony igazolására. (5.1.3.)

A menekültként, oltalmazottként, menedékesként elismerést kérő személynek is kell ezentúl helyjegyet váltani, érvényes igazolással sem szállhatnak fel bármelyik vonatra, ezáltal zsúfoltságot (és a fizető utasoknak kellemetlenséget) okozva. A pót- és helyjegyes járatoknál viszont csak a helybiztosítás díját kell kifizetni, a pótjegyét nem. Aki már megkapta a menekült státuszt, csak az általános szabályok mellett veheti meg a pót- és helyjegyet. (2.3.1.)

A hadirokkantak és hadigondozottak kedvezményét már a hadiözvegyek is igénybe vehetik (eddig csak hadirokkantak és az erre jogosult kísérőknek járt a kedvezmény). (2.8.1.)

Felárakkal kapcsolatos szabályok

A gyorsvonati pótjegy árát mostantól akkor is a km távolságok összeadásával kell megállapítani, ha az utazás több vasúttársaság vonalán történik. Korábban ilyenkor társaságonként külön-külön kellett megállapítani, így kétszer történt kerekítés, ami sokszor drágább jegyet eredményezett. (1.1.1.) Ugyanígy összeadható a távolság akkor is, ha több vonatot vesz igénybe az utas (egymás után). (1.1.4.)

Könnyebbség, hogy magasabb vonatnemre váltáskor nem kell kezelési költséget fizetni a felár cseréjénél, azaz ha valakinek van egy gyorsvonati pótjegye, de úgy dönt, hogy inkább expressz vagy IC vonattal utazik, egyszerűen ki lehet cserélni a felárat. (7.4.4.) (ez km távolságtól függetlenül érvényes, ebben különbözik a csere általános feltételeitől).


Egyszerűbben lehet majd magasabb vonatnemre váltani - például a képen
látható vonaton az expresszként közlekedő kocsikból az IC kocsiba

Ha valaki érvényes helyjegy nélkül száll fel egy vonatra (például azért, mert már minden hely elfogyott, ezért nem tudott helyjegyet váltani), ezentúl az utánfizetési felár díja annyi lesz, mint a vonat indulásakor váltandó csúcsidei árszintű normál felár. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a helyjegy árát is ki kell majd fizetni a vonaton, nem csak a pótjegyét, eddig ilyenkor az 500 forintos pótdíj (büntetés) mellett csak a pótjegy árát kellett megváltani. Mivel a pótjegy ára egy-egy utazásnál fix (nem befolyásolja a jegyvásárlás és az utazás ideje, csak a távolság), ezért a felárak díja közötti különbséget eddig az jelentette, hogy kell-e mellette helyjegyet, vagy pótdíjat (büntetés) fizetni. Mivel a csúcsidei helyjegy (300 Ft) és az ilyenkor alkalmazandó pótdíj (500 Ft) között csak 200 forint különbség van, alig volt drágább a vonaton megváltani, mint a pénztárban. Ezentúl az 500 forint mindig hozzáadódik, így érezhetően drágább lesz, mint a pénztárban, ami arra ösztönzi az utasokat, hogy ne szálljanak fel érvényes felár nélkül egy minőségi távolsági vonatra, és így ne okozzanak itt a többi utasnak is hátrányos zsúfoltságot. (7.5.) Ehhez egyébként az is hozzá tartozik, hogy ha az utas azért nem váltott helyjegyet, mert az utolsó pillanatban ért ki az állomásra, a vonaton is kaphat konkrét ülőhelyre szóló helyjegyet, ezért számára kényelmesebbé válik az utazás.

Egyéb változások

A visszaélések elkerülése miatt indokolható, de annál kellemetlenebb változás, hogy ezentúl nem szolgáltathatók ki jegyek érvényesség megjelölése nélkül. (1.1.13.) A 2016. április 1 előtt érvényesség megjelölése nélkül kiadott jegyek 2017. március 31-ig visszaválthatók, utána érvénytelenné válnak. (1.1.17.)

Az együttes elhelyezésre vonatkozó kérelmet az Ügyfélszolgálatokon ezentúl 7 helyett 15 nappal az utazás előtt kell benyújtani (a választott járat vonatindító állomásán, a felszállás helyén vagy a Menetjegyirodában továbbra is a 7 napos határidő él). (7.6.4.)

Elágazó állomásnak ezentúl azok a szolgálati helyek tekintendők, amelyek a Díjszabás mellékletében fel vannak sorolva (eddig a menetrendben félkövér dőlt betűvel írt állomásokat lehetett elágazónak tekinteni). (1.1.3.)

2016.03.17.

 
Vonatösszeállítás