|
Mi lett veled, Elvira?
IC vonat
vörössel, expressz kékkel, gyors
zölddel - mi történt?
|
|
2015.
június 10-én 3 órakor nagyobb
frissítésen esett át az Elvira: a
motorháztető alatt innentől az új M2 rendszer
dolgozik.
Az átfogó informatikai fejlesztésnek
hála
egyszerűbbé válik az adatok
feltöltése, de a
változásból az utasoknak - elvileg -
nem kellene
észre venni semmit. Vagy mégis?
De először menjünk vissza kicsit az időben: az Elvira
első
verziója 1997-ben indult, majd az internetes
változat
98-ban jelent meg. Rá egy évre elindult az Elvira
Infó kliensprogram, amely
érintőképernyős
állomási terminálokon még a
közelmúltban is megtalálható
volt. Még
ebben az évben innovációs
díjat is kapott a
MÁV Informatika a netes és CD
változatban
kapható programért.
Így nézett ki az Elvira 2000-ben (Aki alaposan
megnézi a képernyőmentést,
észreveheti
a menetjegyrendelés bemutatóját, ennek
tervei már ekkor is megvoltak)
A
fejlődés nem
állt meg, 2000-ben megjelent a WAP verzió is,
így
a
mobilinternet elődjeként szolgáló
WAP-on
már út közben is
információkhoz lehetett jutni - bár
ezért a
szolgáltatásért
általában a
mobilszolgáltatók egész borsos
árat
számoltak fel, ezért csak kevesen
engedhették meg
maguknak a használatát. 2000
végén volt egy
kis arculati frissítés, ez a dizájn
egészen
a MÁV-Start megalakulásáig kitartott.
Így nézett ki a kereső a MÁV-Start
megalakulásáig
A MÁV-Start megalakulásával nagyobb
arculati
változás következett, ekkor alakult ki a
ma is
ismert kinézet. Az internet
terjedésével a CD
változat megszűnt, és az okostelefonok
megjelenésének köszönhetően
már a WAP-os
változatra sem volt szükség. A
háttérben időközben nagyobb
módosítás nem
történt, új
funkciók csupán a menetrend
módosítása miatt kerültek be
(pl.: hibrid IC
rendszer). Mivel a fejlődéssel nem szabad
megállni, az
időközben elavulttá váló
rendszer helyett
új megoldást fejlesztett ki a MÁV
Szolgáltató Központ (korábbi
Informatika), ez
lett az M2. Ennek lényege, hogy az adatok
egyeztetése az
egyes szakterületek között egyszerűbb, a
feltöltés könnyebb és gyorsabb.
Elvira 2008-tól napjainkig
A háttérben dolgozó rendszer
fejlesztése
mindenképpen örvendetes hír, azonban a
megjelenítésben olyan dolgok is
változtak, amelyek
több éve, sőt, most már
évtizede fixek
voltak. A kezdetektől kialakult, hogy melyik vonatnemet milyen
színnel jelöli a rendszer, így első
ránézésre, a részletes
adatok
lekérdezése nélkül is
egyértelmű volt,
hogy milyen vonatról volt szó. Ez sajnos a
legutóbbi frissítéssel
megváltozott, első
ránézésre össze-vissza van
minden.
Az ügyben megkérdeztük a MÁV
Kommunikációs
Igazgatóságot, ahonnan azt a
választ kaptuk, hogy a most tapasztalt
megjelenítés nem hiba, hanem
változtattak a
rendszeren. Az új logika alapján a
nemzetközi
vonatok (vonatnemtől függetlenül)
vörössel jelennek
meg, a helybiztosítással közlekedő
járatok
kékkel, a sebes és gyorsvonatok zölddel,
míg
a személyek maradtak feketék. Ez alól
kivétel az InterRégió
személyvonat, amely
világoskék színt kapott.
Véleményünk szerint egy
régóta
meglévő, és jól működő
jelölésrendszert kár
megváltoztatni, mivel
egyrészt félreértéseket
okoz,
másrészt nem is biztos, hogy van
értelme.
Nézzük végig a vonatnemeket: a
személy maradt
fekete, eddig oké. Az InterRégió
vonatnemnek
egyébként sincs sok értelme, mivel
menetrendi,
díjszabási és minőségi
szempontból
is sima személyvonat. Ennek ellenére
kék lett,
így könnyen összekeverhető az IC-vel -
amit még
a hasonló név is erősít - pedig
teljesen
más járattípus. A sebes maradt
zöld, itt is
minden rendben. A gyorsvonat viszont korábban
vörös
volt, a zöldre váltás azért
sem
szerencsés, mert így a részletes
adatok
lenyitása nélkül nem lehet
eldönteni, hogy
sebes, vagy gyorsvonat-e a kinézett járat. Pl.: a
Budapest - Tapolca viszonylatra rákeresve van sebes
és
gyors is, eddig ránézésre
látható
volt, hogy melyik melyik, most már egyesével
végig
kell nézni őket.
Az expresszvonat bekékülése
véleményünk szerint azért nem
jó, mert
korábban csak a jó minőségű,
klímás
IC és EC vonatok voltak kékek, ezért
ehhez a
színhez nagyjából egységes
szolgáltatás társult. Ez az
expresszről már
nem mondható el, elég csak a Balaton expresszre
gondolni,
ahol Halberstadti kocsik közlekednek. Ha már
szóba
került, ez épp olyan vonat, ami expressz
és IC
vonatrészt is továbbít, itt is
jól
jönne, ha az egyik sor vörös, a
másik kék
lenne. Most mindkettő kék, ezért elsőre nem is
látszik a különbség.
Az EC vörös lett, ami azért nem
túl jó
megoldás, mert az IC-től túlságosan
különbözik, pedig itt szinte ugyanolyan
szolgáltatásról
beszélhetünk. Sőt,
mivel a vörös nem kifejezetten az EC vonatnemhez
kötődik, hanem a nemzetközi
közlekedéshez,
ezért ugyanúgy vörös egy
kilépő
InterCity (pl.: Erdély felé), egy
kétes
minőségű gyorsvonat (pl.: Dacia, vagy Serdika) és
egy
jó minőségű EuroCity (pl.: Avala, vagy
akár
Railjet). De például egy nemzetközi
személyvonat már nem vörös,
ezért ez a
logika sem teljesül. A nemzetközi
járatoknál
egyébként többször teljesen
eltűnik a vonatnem,
helyette "International" felirat jelenik meg - feketével.
Ez az EuroNight már vörössel jelenik meg a
rendszerben
A gyakorlatban a belföldi utasok számára
semmi
jelentősége nincs annak, hogy az adott vonat hova megy
(belföldire vagy külföldre), sokkal
fontosabb lenne a
vonatnem egyértelmű jelölése, mivel ez
utal a
minőségre és az árra is.
Például a
120-as vonalon azonos ütemben közlekednek a
lőkösházi és az erdélyi IC-k,
mégis
más színnel lesznek jelölve, pedig semmi
különbség nincs köztük a
célállomáson
kívül. A
helybiztosítást sem lenne fontos
külön
színnel jelölni, mivel erre egyértelműen
utal a
bekeretezett R betű, ami a részletek lenyitása
nélkül is megjelenik.
Eddig pont fordítva volt a két megnyitott vonat
színe
Tehát összefoglalva a lényeg, hogy a
megszokott
régi jelöléssel első
ránézésre
teljesen logikusan beazonosítható egy vonatnem,
az
új rendszernél ez már több
esetben nem
valósul meg, azaz fölöslegesen
meghosszabbítja
a keresési időt. Ráadásul az IR
világoskék és a
különvonat
világoszöld színe fehér
alapon nagyon rosszul
olvasható.
Ez a zöld szinte egyáltalán nem
látszik (Volt vonat)
A változás a honlapunkon alkalmazott
jelöléseket nem érinti, a
vonatösszeállításoknál
továbbra
is a megszokott színeket alkalmazzuk.
2015.07.10.
|
|
|
|
|
|
|
|
|