főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Mi lesz veled, 1. osztály?
1. rész - Elemzés utasszámlálással alátámasztva
 
Mint ismeretes, 2014. december 14-től a személy, sebes és gyorsvonatok egy-két kivételt leszámítva menetrend szerint nem továbbítanak 1. osztályú kocsit. A pontos igények felmérése céljából még menetrendváltás előtt, 2014. december 8. és 12. között igényfelmérést végeztünk több fővonalon, melynek során megszámoltuk az 1. és 2. osztályon utazókat, valamint különböző kérdéseket tettünk fel. Cikkünk első részében most ez alapján röviden elemezzük a helyzetet, majd a hamarosan megjelenő második részben a lehetséges megoldásokat szeretnénk bemutatni.

Utasszámlálás 2014 decemberében

Mivel célunk a valós igények feltárása volt, ezért még menetrendváltás előtt (tehát amikor még a sebes és gyorsvonatok többségében is közlekedett 1. osztályú kocsi) utasszámlálást végeztünk a 100-as vonalon Budapest és Cegléd között, a 80-as vonalon Budapest és Gödöllő között, az 1-es vonalon Budapest és Győr között, valamint a 30a vonalon Budapest és Székesfehérvár között az alábbi vonatokon:


Az utasszám mérések helye és ideje

A 6206-os és 528-as sebesvonaton nem volt szerencsénk: ez a két vonat a mérés napján a menetrendben meghirdetettől eltérően nem továbbított 1. osztályú kocsit. Mivel ezt az érintett állomásokon bemondták, és - ahol lehetett - ki is írták az utastájékoztató kijelzőkre, ezért az átlagosnál kevesebben váltottak 1. osztályú jegyet, tehát ez kicsit torzítja a mérést. Ezen a két vonaton a 2. osztályon utazóktól megkérdeztük, hogy ha nem maradt volna ki a kocsi, akkor milyen jegyet vettek volna.

Megkérdeztünk mindenkit, hogy teljesárú jeggyel, kedvezményes jeggyel, 1. vagy 2. osztályú arcképes igazolvánnyal, Start Klub VIP / Premium kártyával, vagy díjmentesen (nyugdíjas) utazik, ebből megállapítható, hogy ki fizet az 1. osztályért pluszban, és ki nem. A 2. osztályon utazóknak az alábbi három kérdést is feltettük:

Utazna 1. osztályon, ha a kocsiosztály-különbözet a mostani fele lenne?
Utazna 1. osztályon, ha a jegy ára a helybiztosítást is tartalmazná?
Utazna 1. osztályon, ha új, modern kocsik közlekednének itt?

Először érdemes megnézni, hogy a vonaton utazók hány százaléka vette igénybe a magasabb osztályú kocsit. Ez a mérések során átlagosan 10,4%-ra jött ki, azaz nagyjából minden tízedik utas utazott 1. osztályon. A legtöbben a 80-as vonalon, a legkevesebben a 20-as vonalon választották ezt a járművet.


A mérésben részt vevő vonatokon átlagosan az utasok 10,4%-a utazott 1. osztályon

A következő fontos mérőszám a kocsik kihasználtsága, azaz arányban van-e egymással a kereslet és a kínálat. Ideális esetben az 1. és a 2. osztály kihasználtságának körülbelül meg kellene egyezni, ha valamelyik sokkal kisebb, az azt jelenti, hogy túlságosan nagy befogadóképességű kocsi közlekedik itt. A mérés eredménye, hogy nagyjából 10%-al vannak kevesebben 1. osztályon, mint másodon.


1. és 2. osztályú kocsik átlagos kihasználtsága a mért vonatokon

Szintén fontos adat, hogy mindebből mennyi bevétele származott a Vasúttársaságnak, azaz mennyien fizettek pluszban az útért. 2007 tavaszától a kedvezményes jegyek mellé is ugyanannyiba kerül a kocsiosztály-különbözet, mint a teljesárúhoz, ezért aki jeggyel utazik, az ugyanannyit fizet. A Start Klub VIP és Prémium kártyások szintén fizettek pluszban, mivel ha jó lett volna a 2. osztály is, kb. 30 000 forinttal olcsóbban Bónusz kártyát is válthattak volna. Maradnak a vasutas arcképes igazolvánnyal utazók, ők nem fizetnek pluszban a magasabb minőségű kocsiért. (Az már egy másik kérdés, hogy ez jó-e így, de ezzel most nem foglalkozunk). Az eredmény, hogy kicsit kevesebb, mint az utasok fele fizet többet az útért.


1. osztályon utazó fizető utasok aránya a mért vonatokon

Lenne, aki átülne 1. osztályra?

Első kérdésünk az volt, hogy ha a 2. és az 1. osztály ára közötti különbség a mostani fele lenne, átülnének-e az 1. osztályra. Az utasok jelentős része szívesen válaszolt a kérdéseinkre, így több meglepő tapasztalatot is szereztünk: az egyik, hogy viszonylag sokan voltak, akik nem is tudták, hogy van a vonaton 1. osztály, azt pedig főleg nem, hogy mennyibe kerül. Voltak, akik azt gondolták, hogy legalább kétszer-háromszor annyiba kerül a jegy, mint 2. osztályra, ők amikor megtudták, hogy csak néhány száz forint a különbség, egyből azt válaszolták, hogy a mostani árak mellett is fognak 1. osztályú jegyet venni.

Ahogy várható volt, többen panaszkodtak a mostani kocsik minőségére is. Azonban a többségnek nem az volt a gondja, hogy nem elég jó minőségű az 1. osztályú kocsi (bár ilyen is volt), hanem, hogy túl kevés a különbség a két osztály miatt, mivel ugyanabban a vonatban az 1. osztály mellett közlekedik leminősített és/vagy felújított, jó minőségű 2. osztály is. Ez a probléma különösen az 1-es, illetve 20-as vonalon jelentkezett, előbbinél a deklasszált Halberstadti kocsik, utóbbinál a felújított Bp-k jelentettek jó alternatívát az 1. osztálynak.

A 100-as vonalon néhányan azt tartották problémának, hogy nem minden sebesvonatban volt 1. osztályú kocsi, ezért ha lekési a tervezett járatot, és másikkal kell utazni, már nem érhető el a jobb minőségű jármű, ezért nem is érdemes megvenni a drágább jegyet.


Felújított 2. osztály (Bp) mellé felújítás nélküli 1. osztály (Ao) nem a legjobb megoldás -
meg is látszik az utasszámokon.

Azt valószínűleg mindenki beláthatja, hogy az 1. osztály kihasználtságánál a jelenlegi kb. 27% nem a legjobb. Az is egyértelmű, hogy magától nem fog javulni a helyzet, tehát mindenképp kell tenni valamit. A legkézenfekvőbb változás az árcsökkentés: ha ez lényegesen több utast képes vonzani, akkor a bevétel nő, a kihasználtság javul, és ezzel párhuzamosan a 2. osztályon is csökken a zsúfoltság - azaz mindenkinek jó. Ha a különbözet a mostani fele lenne, 40% fölé nőne az 1. osztályú kocsik átlagos kihasználtsága, de mivel javulna a fizető utasok aránya is, ezért összességében már így is legalább ugyanannyi, de számos viszonylaton még több bevétele is lenne a Vasúttársaságnak.

A helybiztosítás gyakorlatilag nem kerül semmibe a Vasúttársaságnak, viszont - különösen csúcsidőben - nagy előny az utasoknak. Az 1. osztályú kocsik ülőhelyei be vannak számozva, a helyközpont tudja kezelni a fakultatív helybiztosítást, tehát minden feltétel adott lenne arra, hogy az 1. osztályú jegy ára tartalmazzon helyjegyet is. A megkérdezett utasok válasza alapján ezzel a kocsi kihasználtsága már 60% körül lenne, ami már teljesen ideális. Új, vagy felújított kocsikkal pedig akár a 70% is elérhető, de ez már befektetést is igényel.


A megadott feltételek teljesülése esetén ennyi lenne az 1. osztály kihasználtsága

Megéri így a kocsik közlekedtetése?

Az utóbbi években folyamatosan nőtt a vasúton utazók száma, ezzel párhuzamosan egyre több kocsira lenne szükség a csúcsidei forgalom ellátására. Emiatt már egy ideje elég gyakran előfordul, hogy 1. osztályú kocsi közlekedik 2. osztályú erősítésként egy-egy vonatban. Ez elsőre jó megoldásnak tűnik, azonban ha rendszeressé válik, az eddig 1. osztályon utazó utas is átgondolja, hogy minek vegyen drágább jegyet, amikor ugyanaz a kocsi ott van olcsóbban is. A folyamat következménye, hogy még kevesebben lesznek az 1. osztályú kocsiban, ezért az adott vonaton meg lehet szüntetni a szolgáltatást.

A ritkítás 2014 tavaszán kezdődött, innentől a szegedi hibrid IC vonatok gyorsvonati részén menetrend szerint már nem közlekedik 1. osztályú kocsi. Gyakorlatilag ez szinte senkit nem érintett hátrányosan, mivel ott van az IC rész, tehát aki jó minőségű kocsiban szeretne utazni, az ezután is megteheti. Nem sokkal később a 120-as vonal következett, itt már nem sikerült annyira jól a dolog: azokból a vonatokból is kiszedték a kocsit, amelyek nem továbbítottak IC részt. Ennek eredménye az lett, hogy a korábbi órás ütem helyett már csak két óránként közlekedik jó minőségű kocsit továbbító vonat.

A következő lépés nyári menetrend végén a Balaton volt: a vágányzári menetrendben már csak 2. osztályú kocsikkal voltak meghirdetve a vonatok. Ez részben érthető, mivel a vonatpótló buszokon körülményes biztosítani a magasabb komfortfokozatot, ez pedig jó indoknak bizonyult arra, hogy sikerült úgy kivezetni a szolgáltatást, hogy nem volt felháborodás miatta. A folyamat vége a 2014 decemberi menetrendváltás volt, innentől a legtöbb személy, sebes és gyorsvonatból kikerült a kocsi.


Ao kocsi 2. osztályként kitáblázva - jó ez így?

Sajnos a magyar vasúton gyakran előkerül az a gondolat, hogy ami valami miatt nem működik jól, azt meg kell szüntetni. Kifogás mindig van, de a végeredmény ugyanaz: romlik a szolgáltatás minősége, ráadásul az esetek nagy részében megtakarítás sem lesz. Néhány példa a közelmúltból:

Megszűnt a poggyászfuvarozás → "nem érte meg fenntartani"
Megszűntek az InterCityRapid vonatok → "nem illeszkedik az ütemes menetrendbe"
Megszűntek az InterPici vonatok → "volt olyan vonal, ahol kevesen voltak"
Megszűntek a dohányzókocsik → "több nemdohányzó ülőhely lesz"
Kikerültek az IC vonatokból az étkezőkocsik → "kevesen vették igénybe"
Bezártak sok mellékvonalat → "nem gazdaságos az üzemeltetés"
...

Hasonló elvek alapján csökkentették most is az 1. osztályú szolgáltatást, mivel "alacsony volt a kihasználtság" és "csökkent az utasszám", de legalább "több lesz a 2. osztályú ülőhely". Véleményünk szerint ha valami nem működik, arra nem az a megoldás, hogy meg kell szüntetni, hanem meg kell találni a módját, hogy hogyan lehetne javítani a helyzeten. Aki 2. osztályon szeret utazni, annak teljesen mindegy, hogy van-e a vonaton más kocsiosztály is, tehát nincs olyan utas, akinek bármi miatt jobb az, ha csak 2. osztály van:

Miért jó, ha nincs 1. osztály? Miért rossz, ha nincs 1. osztály?
Jó az utasoknak, mert:
   -
Rossz az utasoknak, mert:
Sok település csak rosszabb kocsiban érhető el (nem mindenütt áll meg IC)
Nincs olyan kocsi, ahol szinte biztosan van ülőhely
Csökken a férőhelyek száma (ezért tovább nő a zsúfoltság 2. osztályon)
Nincs alternatíva, ha rossz minőségű a 2. osztály (vagy lehet menni autóval)
Kiszámíthatatlan a minőség (vagy van 2. osztályként közlekedő volt 1. osztályú kocsi, vagy nincs)
 
Jó a Vasúttársaságnak, mert:
Rugalmasabban lehet változtatni a szerelvényfordulót (nincs kártérítési kötelezettség, ha kimarad a kocsi)
Rossz a Vasúttársaságnak, mert:
Csökken a bevétel
Csökken az utasok elégedettsége
Fajlagosan nő az üzemeltetési költség a 2. osztályon (80 helyett 60 ülőhely kocsinként ugyanannyiért)
Romlik a vasút versenyképessége az autóval szemben
 

A táblázatból is jól látható, hogy gyakorlatilag az az egy előnye van a mostani lépésnek, hogy ha véletlenül kimarad egy sebes vagy gyorsvonatból az 1. osztályú kocsi, akkor nem kell kártérítést fizetni miatta (mivel a szolgáltatás nincs meghirdetve). Ezzel szemben van egy csomó hátrány, az utasoknak és a Vasúttársaságnak egyaránt rossz, ha csak 2. osztály van egy vonaton.

Mi a helyzet a személyvonatokon?

Az utasszámlálás során úgy jöttek ki a fordulóidők, hogy 100-as, a 80-as és a 30a vonalon visszafelé nem vártuk meg a sebes vagy gyorsvonatot, hanem eljöttünk a következő elővárosi személyvonattal. Hogy ne legyen hiábavaló ez az utazás sem, ide is beterveztünk utasszámlálást, de arra egyáltalán nem számítottunk, hogy jelentősebb igény mutatkozna az 1. osztály iránt. Ennek ellenére a szokásos kérdések (honnan, hova és milyen jeggyel utazik), megkérdeztük azt is, hogy ha lenne 1. osztály ezen a vonaton is, venne-e ide jegyet.

Korábban volt már, hogy internetes felmérésekben kérdeztük, hogy személyvonaton vennének-e 1. osztályú jegyet, de ez az arány 10%-nál sosem volt több. Ráadásul mivel honlapunkat nagyobb arányban olvassák vasútbarátok, mint "átlag utasok", ezért az ilyen adatok mindig szoktak felfelé torzítani. Legnagyobb meglepetésünkre a kikérdezéses utasszámlálás során a Z50-es, S80-as és Z30-as személyvonatokon az utasok körülbelül 20%-a venne kisebb-nagyobb rendszerességgel 1. osztályú jegyet.

Ez azt jelenti, hogy egy Flirt motorvonat esetében a jármű egyik végén az ajtó és a vezetőállás közötti részen pont elférne egy 12 ülőhelyes 1. osztályú szakasz, ez a 2+2 helyett 2+1 üléselrendezés miatt mindössze mínusz 4 ülőhelyet jelentene, ami egy több, mint 200 ülőhelyes vonaton elhanyagolható csökkenés, nem ezen múlna a zsúfoltság.


A Desiro motorvonatokon van 1. osztály - már csak rendeltetésszerűen kellene használni

Összefoglaló - mit lehetne tenni?

Az utasszámlálás eredménye alapján egyértelmű, hogy van igény az 1. osztályú szolgáltatásra, sőt, a csökkentés helyett inkább bővítésre lenne szükség a személyvonati szegmensben. Viszont az is igaz, hogy a gyorsvonati kocsik között túl sok 1. osztályú van, tehát erre is kell megoldást találni. A különbözet árának csökkentésével, jobb reklámmal, és a díjmentes fakultatív helybiztosítás bevezetésével az utasok és a Vasúttársaság is jobban járna, ráadásul nagyobb befektetésre sem lenne szükség. Cikkünk hamarosan megjelenő második részében a megoldási lehetőségeket fogjuk részletesebben kifejteni.


Második rész (Megoldási javaslat)
Harmadik rész (Külföldi példák, főpróba, fejlesztés üteme)


2015.01.16.

 
Vonatösszeállítás