főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Menetrend 2017/2018 - fejlesztések, változások, friss hírek
1. rész - közszolgáltatást nyújtó vasutak
 
Megjelent a 2017/2018-as menetrendkönyv, ...vagyis az ezt kiváltó PDF fájl, ugyanis ettől az évtől kezdődően a papír alapú könyvtől búcsúznunk kell. Cikkünk első részében a közszolgáltatást nyújtó vasutak, tehát a MÁV-Start, a MÁV-HÉV és a GYSEV menetrendjének módosításait mutatjuk be, majd a következő részben a többi közforgalmú (de nem közszolgáltatást nyújtó) társaság jövő évi menetrendje következik.


1 Budapest - Hegyeshalom - Rajka

Újdonság, hogy a Hortobágy EuroCity vonat útvonala tovább nő, a kezdetben csak Debrecenig, majd Nyíregyházáig közlekedő vonat meg lesz hosszabbítva Záhonyig, sőt, közvetlen kocsikkal egészen Kijevig. A vonat szerelvénye is változik, a megszokott lengyel kocsik helyett ezentúl a Szlovák Vasút járműveivel lehet majd utazni a vonatban. Ez a kassai vonatokból ismert IC2G szerelvénynél modernebb, magasabb komfortfokozatú kocsikból fog állni, a kínálatban termes 1. osztály, termes és fülkés 1. osztály, poggyásztér (kerékpárszállítás céljából) valamint teljes értékű étkezőkocsi is lesz.


Szlovák EC szerelvény (fotók: ZSSK)

A Dacia gyorsvonattal kapcsolatban fejlődés, hogy Budapest és Bécs között a szerelvény kiegészül magyar kocsicsoporttal is (egy 1. osztály, két 2. osztály). A vonatra ezentúl belföldön nem kell gyorsvonati pótjegyet váltani, viszont helyjeggyel mindenkinek kell majd rendelkezni. Díjszabási jellegű módosítás, hogy egységesedik az EuroCity vonatok igénybevételének feltétele, most már az Avala is IC pót- és helyjegyköteles lesz (természetesen a 150-es vonali felármentesség megtartásával).

Ugyanakkor sajnos negatív változások is lesznek: az Avala és Lehár EuroCity vonatból, valamint a menetrendváltással gyorsvonattá minősített Advent EC-ből kikerül az étkezőkocsi, a fedélzeti vendéglátás innentől a vonalon csak az ÖBB Railjet szerelvényein lesz biztosított. Itt szeretnénk megemlíteni, hogy az EC minősítés feltétele lenne az étkezőkocsi, tehát az Avala és a Lehár vonatneme innentől erősen megkérdőjelezhető.


Az első Advent EC 2013-ban - menetrendváltástól már csak gyorsvonat lesz (étkező nélkül)

Változás, hogy a Budapest és Graz között közlekedő Rába IC szerelvényét ezentúl a GYSEV állítja ki. Itt említenénk meg, hogy a vasúttársaság RaaberCity kocsijainak 1. osztályú szakasza belföldi forgalomban is nehezen vállalható (a lábtér megegyezik a 2. osztályúval, érdemi extra nincs), egy nemzetközi vonatban viszont még problémásabbnak érezzük.

+ •  Meghosszabbított útvonalon közlekedő Hortobágy EC
•  Egységes (belföldi) díjszabás az EC vonatokon
- •  Kikerül az étkezőkocsi a Lehár és Avala EC vonatból

30 Budapest - Székesfehérvár - Nagykanizsa - Gyékényes

Ismét változik a zágrábi vonatok rendszere, jövőre mindkét vonatpár a 30-as vonalon közlekedik, a belföldi ütembe integrálta, gyorsvonatként. A téli menetrendi időszakban ez érezhető minőségi növekedést jelent belföldi forgalomban, hiszen megjelent két olyan vonatpár, ami (plusz felár nélkül igénybe vehető) EC kocsikból áll, továbbít 1. osztályú kocsit, és még helyjegyet is lehet rá venni. Ezzel együtt a pályafelújításnak hála Balatonszentgyörgyig további 10 perccel csökkent a menetidő. A gyorsokon a nagykanizsai vonatrész lesz elől, részben ennek is köszönhető, hogy Budapest és Nagykanizsa között fél órával csökken a menetidő, az ütemes gyorsok 3 óra 7 perc alatt Kanizsára érnek. A nyári menetrend még nem lett publikálva, de reméljük, sikerül a zágrábi vonatokat a belföldi expresszvonati ütem szétverése nélkül beilleszteni.

Nemzetközi forgalomban az új menetrend visszalépést is hoz, mivel megszűnik a közvetlen fiumei InterCity vonat, mindkét járat csak Zágrábig megy (itt egyébként az Agram mellett új név is lesz: Gradec gyorsvonat). Viszont lesz fejlesztés is a nemzetközi hálózaton, a tavaly jelentősen besűrített (már nyáron naponta közlekedő) Adria gyorsvonat kapacitása jelentősen megnő: a korábbi egy-egy háló és fekvőhelyes kocsi helyett már mindkettőből két-két jármű lesz. Így az ülőhelyes kocsikkal együtt már 6 kocsi megy Splitbe.


Split felé már két háló és két fekvőhelyes kocsi fog menni


+ •  Belföldön is jól használható minőségi zágrábi gyorsvonatok
•  Jelentősen csökkenő menetidő a pályafelújítás eredményeként
•  Több háló- és fekvőhelyes kocsi nyáron az Adria gyorsvonatban
- •  Megszűnik a közvetlen fiumei InterCity vonat

36 Kaposvár - Fonyód

A pályafelújítás itt is meghozta az eredményét, Kaposvár és Fonyód között jelentősen csökken a menetidő, a személyvonatok fél órával gyorsabban, a sebesvonatpár 20 perccel gyorsabban teljesíti a távot.

+ •  Jelentősen csökkenő menetidő Kaposvár és Fonyód között

4041 Budapest - Pécs / Kaposvár

A 40a vonalon szinte egész évben vágányzár lesz pályafelújítás miatt, részben ez az oka annak, hogy a 41-es vonalról a 30-as vonalra került a korábban Kaposváron át közlekedő zágrábi vonatpár. Kaposvár napi két közvetlen InterCity vonatrészt kap, a 10:27-re érkező Zselic IC kocsijait Budapest és Dombóvár között a Zengő IC továbbítja, a belföldi vonattá változó, 16:27-re érkező Rippl-Rónai IC kocsijait pedig a Tenkes IC-vel egyesítve kell keresni. Visszafelé a Zselic IC 13:24-kor indul, Dombóvártól a Mecsek IC továbbítja, a Rippl-Rónai IC pedig 17:24-kor hagyja el Kaposvárt, majd Dombóvártól a Zengő IC-vel egyesítve folytatja útját Budapestre. Ezeken felül a Tubes-Somogy IC változatlan formában megmarad.

+ •  Napi három pár (belföldi) InterCity vonat Kaposvárra
- •  Megszűnik a zágrábi kapcsolat a 41-es vonalról

70 Budapest - Vác - Szob

A jövő évi menetrend egyik legnagyobb dobása a 70-es vonali EuroCity vonatok átszervezése. Valamennyi prágai, brünni, hamburgi és varsói EC átkerül a Nyugatiba, ezáltal menetidejük Budapest és Vác között 17 perccel csökken. A vonatok belföldi forgalomban is vonzó alternatívát jelentenek, felár nélkül igénybe vehetők (de opcionálisan lehet helyjegyet váltani), kényelmes, felújított kocsikból állnak, továbbítanak étkezőkocsit, emellett a Cseh Vasút ígérete szerint először 1. osztályon, majd később 2. osztályon is lesz WIFI az útvonal teljes hosszán.

A csehek menetrendváltással több vonalon új márkaneveket vezetnek be, amelynek lényege, hogy több, azonos útvonalon és ütemben közlekedő vonat ugyanazt a nevet kapja meg - ahogy az Magyarországon is évek óra működik a Balatonnál (pl.: Balaton expressz, Katica sebes, ...). Ezt az egységes, kiszámítható brandet vezetik be a Budapest - Brünn / Prága EC vonatoknál is, ezeket Metropolitan névvel (de természetesen továbbra is EuroCity vonatként) lehet megtalálni a menetrendben. A Cseh Vasút nagy hangsúlyt fektet az étkezőkocsi szolgáltatás minőségének növelésére is, melynek hátterében a RegioJet új, Prága - Pozsony vonatai is állhatnak. A magánvasút vonatain ugyan kiemelkedő minőségű a büfé szolgáltatás, de teljes értékű (meleg konyhás) étkezőkocsijuk nem közlekedik, ezért ez jelentős versenyelőny az államvasút részéről.


A Cseh Vasút reklámvideója az új Metropolitan EC brandről

A Hungária EuroCity vonat (nevét megtartva) változatlan menetrend szerint közlekedik, de a fülkés 2. osztályú kocsit leszámítva most már szinte kizárólag frissen felújított CAF (illetve IC+) kocsikkal. Az étkezőkocsi fejlesztéséről a MÁV-START részéről is volt szó, de ennek aktualitásáról és részleteiről egyelőre nem tudunk többet mondani.

Sajnos rossz hírrel is kell szolgálnunk, a Metropol EuroNight útvonala rövidül, ezentúl csak Budapest és Prága között lehet utazni a kényelmes éjszakai vonattal. Ezzel együtt a Bécs - Berlin EN is megszűnik. Prágába viszont egyből két kocsicsoport indul: egy gyorsabb azok részére, akik már kora hajnalban szeretnének megérkezni, illetve csak késő este indulnának vissza, illetve egy másik azoknak, akik inkább kipihenten szeretnének megérkezni hosszabb alvás után. A lassabb kocsicsoport Leventevár (Břeclav) és Prága között egy belföldi gyorsvonattal egyesítve jár majd. A lengyel stokk is változik, a külön krakkói és varsói kocsik helyett egy vonatrész lesz Krakkón át Varsóba.

+ •  Rövidebb EC menetidő Budapest és Vác között
•  Egységes brand és fejlődő szolgáltatások a prágai Metropolitan EC-ken
- •  Rövidül a Metropol EN útvonala


80 100 IC Bp - Miskolc - Nyíregyháza - Debrecen - Bp

A kör-IC vonatok esetében visszalépés, hogy a cseh szerelvény már nem forog be belföldi vonatba, valamint a Lehár EC-ből beforgó szerelvény összeállítása is változik, ezért négy vonatból (két kör-IC és egy pár Budapest - Miskolc IC) kikerül az étkezőkocsi, ezáltal a 80-as vonal teljesen étkezőkocsi nélkül marad.


Apróság, de itt említenénk meg, hogy a Szerencs - Nyíregyháza menetrendi mező száma 100c-re változik, ezzel együtt a Szerencs - Sátoraljaújhely már simán 80-as lesz, nem 80c.

A kassai vonatoknál változás, hogy mindkét IC szerelvényét a MÁV-START állítja ki (emögött valószínűleg az áll, hogy a Hortobágy EC-ben sokat fut belföldön egy ZSSK szerelvény). A Rákóczi IC-ben egy 1. osztályú, két 2. osztályú, illetve nyáron egy poggyászkocsi lesz.

- •  Négy belföldi vonatból kikerül az étkezőkocsi

87a Budapest - Füzesabony - Eger

Apró változás, hogy az Egerből 4:38-kor induló, Budapest-Keleti pályaudvarig közlekedő személyvonat megkapta az
S87-es viszonylatszámot. A személyvonatok esetében az egységes, logikus viszonylatszámozás híve vagyunk, ugyanakkor véleményünk szerint az ilyen napi egy darab, csak az egyik irányba közlekedő ütemen felüli vonatoknak nincs helye a korszerű, integrált ütemes menetrendben.

90 Miskolc - Hidasnémeti

A vonalon új menetrend lesz bevezetve. A személyvonatok 06 helyett 44-kor indulnak Miskolcról, valamint 53 helyett 10-re érkeznek. Ennek előnye kettős: egyrészt csökken a fordulóidő Hidasnémetiben, másrészt így a csatlakozás a budapesti, valamint kör-IC vonatokhoz biztosított, a feles menetrendi pókhoz sokkal jobban illeszkedik.

+ •  Jobb csatlakozások Miskolcon Hidasnémeti felé

101 Budapest - Püspökladány - Biharkeresztes

A Biharkeresztesen kilépő erdélyi vonatoknál visszalépés, hogy a Hargira InterCity vonat marosvásárhelyi közvetlen vonatrésze megszűnik.
Információink szerint az ok itt az, hogy a CFR nem tud mozdonyt biztosítani a marosvásárhelyi vonatrészre. A megmaradt szerelvényt nagyobb részben a MÁV-START fogja kiállítani, az egy 1. osztályú és két 2. osztályú kocsi mellé a CFR egy többcélú teres 2. osztályt ad. Sajnos a szerelvényből az étkezőkocsi is kikerül.

A Corona InterCity vonat helyzete ismét romlik, az 1. osztályú és étkezőkocsi egész évben, a hálókocsi a téli időszakban kikerül a szerelvényből. Apró vígasz, hogy az ünnepi időszakban két fekvőhelyes kocsi megy, ez kapacitásban pótolja a hálókocsit, de a magasabb minőségű (1-3 személyes) fülkékről le kell mondani. Az étkezőkocsi pótlásaként az éjszakai kocsi(k) büféjét az ülőhelyes kocsik utasai is igénybe vehetik.


Budapest felé tartó Corona IC - itt még teljes szerelvénnyel

- •  Megszűnik a közvetlen vonatrész Marosvásárhelyre
•  Kikerül az étkezőkocsi a Hargita és a Corona InterCity vonatból
•  Kikerül az 1. osztályú, és télen a hálókocsi a Corona IC vonatból

106 Debrecen - Nagykereki

A Nagykereki állomásig közlekedő járatokat ezentúl
S506-os személyvonatként kell keresni a debreceni összesítő kijelzőkön. A módosítás megítélésében mi is bizonytalanok vagyunk, mivel egyrészt a személyvonatok viszonylatszámozását támogatjuk, viszont annak úgy gondoljuk, hogy nem sok értelme van, ha egy térségben csak egy vonalon vannak ilyen számok. Ha a Debrecenből induló összes személyvonatnak lenne viszonylatszáma, egy egységes, logikus rendszer alakulhatna ki, így viszont kétséges, hogy mennyi értelme van.


Személyvonat a 106-oson 2010-ből, még MD motorvonattal


120 Budapest - Békéscsaba - Lőkösháza

Az erdélyi vonatok leépítése sajnos a lőkösházi kilépő járatokat is érintette. A Traianus és a Körös IC vonatok Bukarest helyett csak Temesvárig közlekednek, ezzel a Temesvár - Herkulesfürdő - Craiova - Bukarest vonalszakasz kikerül a MÁV-Start szolgáltatási területéről. A fedélzeti szolgáltatás minősége is romlik, a Traianus és a Transsylvania InterCity vonatokból is kisorozza az 1. osztályú kocsit a Román Vasút. A Start jóvoltából a Körös IC-n megmarad az 1. osztály, itt egy magyar kocsi fog közlekedni.

A Bulgáriába utazóknak rossz hír, hogy megszűnik a Nesebar-Albena gyorsvonat, ezért Burgasz és Várna közvetlen vonat nélkül fog maradni. Bár a menetidő 24 óra körül volt, sokan szívesen utaztak a vonattal, Erdélyben nagyon szép környéken robogott a vonat, és általában jó hangulatban telt az út (különösen amíg étkezőkocsi is volt a szerelvényben).

- •  Rövidül a Traianus és Körös IC vonatok útvonala
•  Kikerül az 1. osztályú kocsi a Traianus és a Transsylvania IC vonatokból
•  Megszűnik a Nesebar-Albena gyorsvonat

150 Budapest - Kelebia

Budapest és Belgrád között a kínálat nagyjából változatlan marad, de ahogy már említettük, az Avala EC-ből kikerül az étkezőkocsi, ezért már egyik vonaton sem lesz biztosítva ez a szolgáltatás Belgrád felé. Apró előrelépés viszont, hogy a Beograd gyorsvonat már fülkés 2. osztályú kocsit is továbbít, ami az éjszakai utazásnál általában jobb választás a lezárható fülke és a lekapcsolható világítás miatt.


Avala EC csere szerelvénnyel egy borongós februári napon

Újabb tengerparti vonatnak inthetünk búcsút, a Panonija gyorsvonat által továbbított Budapest - Bar vonatrész megszűnik. Ezzel együtt a montenegrói közvetlen vasúti kapcsolat is elveszik, a népszerű üdülőhelyre már csak átszállással utazhatunk.

+ •  Fülkés kocsi a Beograd gyorsvonatban
- •  Kikerül az étkezőkocsi az Avala EC-ből, megszűnik a bari vonatrész

250 Budapest - Szentendre

Bár nem kifejezetten a menetrendváltáshoz köthető, de itt említenénk meg, hogy a
H5-ös vonatok színvonalának növelése érdekében - egyelőre kísérleti jelleggel - felújította az egyik MXa motorvonat utasterét, melynek keretében új burkolatok és üléshuzatok lettek beépítve, melyek színvilága a MÁV Csoport arculatához illeszkedő kék-sárga. Reméljük, a projektnek lesz folytatása, és a vonalon közlekedő többi motorvonat is megkapja az arculati frissítést.

252 Budapest - Ráckeve

Ez a módosítás sem kifejezetten a menetrendváltáshoz köthető, de még nem számoltunk be eddig róla: a vonalon Beöthy utca és Timót utca megállóhelyek megszűntek, 
a H6-os vonatok már nem állnak meg itt.


Csúcsforgalom Pesterzsébet felsőn gőzösös gyorsvonattal - jó lenne, ha a következő
menetrendi évben is lennének hasonló járatok, de erről még többet nem tudunk

2017.11.11.

 
Vonatösszeállítás