|
|
Mire
számíthatunk a
jövő évi menetrendben?
Friss
hírek a 2016/2017
évi menetrendről és
vonatösszeállításokról
|
Ezen
az oldalon a
Magyarországon
közforgalmú
személyszállítást
végző
vasúti társaságok 2016/2017
évi menetrendjével kapcsolatos
híreket,
információkat olvashatnak. Mivel a menetrendek
még nem véglegesek,
ezért előfordulhat, hogy az itt leírtak
mégsem valósulnak meg. Újabb
információ esetén
frissítjük az oldalt, az új
információk mindig a régi
bejegyzések fölött fognak megjelenni. |
2016.11.12
- Végleges a
jövő évi menetrend!
A
2016/2017-es menetrend határidőre
elkészült, 10-én
délután felkerült a MÁV
Csoport honlapjára. Érdemes
megemlíteni azt is, hogy – hosszú idő
után újra – már a
nyári menetrend is benne van, bár ez
természetesen még változhat a
módosítások során.
Úgy tudjuk, ez lesz az utolsó olyan
év, amikor a menetrend könyv
formájában is megjelenik, szerepét ma
már egyre inkább átveszik az
elektronikus felületek (Elvira, Vonatinfó, PDF
menetrend). Egyébként az
Üzletszabályzat legújabb
módosítása alapján
ellentmondás esetén már a PDF
formában feltöltött menetrend tekintendő
irányadónak, nem a könyv.
Komolyabb, hálózati jelentőségű,
menetrendstruktúrát érintő
módosítás nem lesz, a
menetrendváltás inkább az idei
menetrendi év „4.
módosításának”
tekinthető, azaz inkább kisebb
változások vannak most. A végleges
menetrend elérhető itt:
A térkép kattintással
nagyítható (PDF)
112 Budapest -
Tatabánya - Győr / Oroszlány
A
távolsági forgalomban
előrelépés, hogy már a GYSEV is
rendelkezik emelt sebességű közlekedésre
alkalmas kocsikkal,
ezért az InterCity vonatok
egységesen 160 km/h-s menetvonalon közlekednek
majd. Ez azt jelenti, hogy az IC-k minden óra 10 perckor
indulnak majd a Keletiből (eddig a soproniak 5 perccel hamarabb
mentek), így Budapest és Csorna
között tisztán órás
ütem lesz, a kivételek, és a
néhány perces eltérések
megszűnnek, emellett Sopronba 5 perccel rövidül a
menetidő. Az IC vonatok nagyobb részét a GYSEV
fogja kiállítani fülkés, EC
minőségű kocsikból, de marad
néhány MÁV-Start szerelvény
is.
A gyorsvonatok (a szombathelyi vonatpár
kivételével) megszűnnek, helyettük
G10- es jelzéssel
gyorsított
személyvonatok közlekednek majd
délután Budapest és Győr
között, délelőtt Hegyeshalom és
Budapest között. A lépés
mindenképp logikus, ezek a vonatok most is Flirt
motorvonattal és aránylag sok
megállással közlekednek, a
felár és a gyors vonatnem nem igazán
indokolt.
Itt említenénk meg, hogy a G10- es
viszonylatszámot csak a Budapest – Győr
járatok kapták meg, a Hegyeshalom –
Budapest vonatok nem. Ennek oka, hogy minden
közszolgáltatásként
közlekedő vonat be van sorolva az E (elővárosi), O
(országos) és R (regionális)
kategóriák egyikébe. Ennek
egyébként az utasok számára
semmi értelme nincs, az E/O/R kategória sem a
vonatnemre, sem a minőségre, sem a
díjszabásra, sem semmilyen egyéb
speciális feltételre utal, azaz csak a megrendelő
(NFM) és a szolgáltatók
(MÁV-Start, GYSEV, BHÉV, …)
közötti szerződésnél van
értelme. Ez a kategorizálás bekavar
abból a szempontból is, hogy a
személyvonatok közül az
elővárosi megrendelésű vonat lehet
mindenütt megálló (S),
gyorsított (G), vagy
zónázó (Z), az országos
megrendelésű viszont csak sima
személy (S). Ez persze nem jelenti azt,
hogy
ténylegesen mindenütt meg kell állnia,
viszont ekkor sem lehet gyorsított
személyvonatnak nevezni, azaz nem adható neki G-s
viszonylatszám, csak S-es. Tehát ez az
oka annak,
hogy az egyébként teljesen ugyanolyan
megállási renddel közlekedő vonatok
közül az egyik kap viszonylatszámot, a
másik nem.
A személyvonatokkal kapcsolatban
előrelépés, hogy a munkanapi
tatabányai S10- es vonatok és a
Tatabánya – Oroszlány
viszonylatú S12- es vonatok össze
lettek vonva,
tehát munkanap közvetlen járatok
közlekednek Budapest és Oroszlány
között. Hétvégén
továbbra is át kell majd szállni
Tatabányán, ekkor a Budapest – Győr
S10- es vonatokhoz
biztosított a csatlakozás.
+ |
•
Tisztán órás IC
ütem, megszűnnek a néhány perces
eltérések
•
Letisztultabb vonatnemek (gyorsvonat helyett G10-es
személy)
•
Munkanapokon közvetlen budapesti S12-es vonatok |
- |
•
A bécsi ütemben még mindig
maradnak kétórás lyukak
•
A páratlan "G10-es" vonatok
viszonylatszám nélkül
közlekednek |
20 Budapest -
Székesfehérvár - Veszprém -
Szombathely
A
kétórás ütemben
közlekedő szombathelyi
gyorsvonatok Székesfehérvár
és
Veszprém között csak
Várpalotán
és Pétfürdőn állnak meg.
A másik órában (kivéve a 11
órás ütem, illetve a Göcsej IC
ideje) Budapest
és Veszprém között
közlekedik gyorsvonat,
de ezek Fehérvártól mindenütt
megállnak. A megállási rend
így már
nagyjából jónak tekinthető, de nagy
hiányosság, hogy az is gyorsvonat, ami
Fehérvár és Veszprém
között csak
Várpalotán és
Pétfürdőn áll
meg, és az is, ami mindenütt. Utóbbi
ráadásul ezen a szakaszon felármentes
is,
ezért véleményünk szerint
ezeket
sebesvonatként kellene közlekedtetni,
így az
utastájékoztatás egyszerűbb,
logikusabb és
érthetőbb lenne. Sőt, mivel itt nagyrészt Flirt
motorvonatok fognak közlekedni, ezért emiatt is
jobb lenne
az alacsonyabb vonatnem. Ugyanez igaz a munkanapi veszprémi
személyekre is, amelyek pont ugyanott állnak meg
mint a
gyors, csak 5 perccel hosszabb a menetidejük.
Nyáron az Istria gyorsvonat már naponta fog
közlekedni Koper felé, azonban
belföldön
továbbra is más vonatokkal egyesítve
közlekedik (páros irányban a 9008-as
személyvonattal, visszafelé az IC 959-es
Göcsej
InterCity vonattal)
+ |
•
Ütemes távolsági
közlekedés Budapest és
Veszprém között |
- |
•
Nem következetesen alkalmazott vonatnemek
•
11 órakor mindkét irányban
kimarad egy-egy járat
•
A Göcsej IC csak 2. osztályú
kocsikkal közlekedik |
29 Budapest -
Székesfehérvár - Tapolca
A
gyorsvonatok időfekvése némileg
módosul,
Budapestről 16:00-kor minden nap indul majd vonat, míg
18:00-kor
csak tanítási időszakban pénteken. Az
elő-
és utószezonban új sebesvonat
pár indul S
19722/19713-as számmal délelőtt a
Balaton
felé, délután a főváros
irányába, ezek a tó partján
mindenütt
megállnak. Szintén ebben az időszakban
hétvégén Tapolca és
Balatonfüred
között új személyvonat
pár
közlekedik, ami Tapolcán a szombathelyi
gyorsvonathoz
csatlakozik.
+ |
•
Bővülő kínálat elő-
és utószezonban |
- |
•
Semmilyen minőségi
szolgáltatás nincs a téli menetrend
alatt |
30a Budapest -
Székesfehérvár
Egységesedik
az S36- os személyvonatok
útvonala, munkanapokon (a
kápolnásnyéki 3810-es, 3817-es
és 3827-es
vonatok kivételével) Kőbánya-Kispest
és
Martonvásár között,
hétvégén KÖKI és
Tárnok
között közlekednek.
Egységesedik az S36- os vonatok útvonala
Munkanapokon reggel 6:28-kor
Martonvásárról
Budapest felé új Z30- as vonat közlekedik.
A
Velencei-tó jobb
kiszolgálására
szánt, nyáron közlekedő G30- as gyorsított
személyvonatok sajnos most kimaradtak a menetrendből, pedig
ezek
hétvégén elég jó
kihasználtsággal közlekedtek, ha
jó volt az
idő.
+ |
•
Egységesedő útvonalú S36-os
vonatok |
- |
•
Túl sok járattípus,
sokféle megállási renddel, nem logikus
vonatnemekkel
•
Hiányzó G30-as vonatok |
40a Budapest - Pusztaszabolcs
A Pusztaszabolcsig közlekedő S40- es, illetve
Dunaújvárosig közlekedő S42- es vonatok
ezentúl nem állnak meg Háros
és
Nagytétény-Diósd
állomásokon,
ezentúl ide csak a munkanapi százhalombattai
S40- esekkel
lehet eljutni. Dunai Finomító
állomáson
csak a MOL műszakváltáshoz igazodva
állnak meg a
vonatok. Véleményünk szerint a
megállási rend
módosítása egy
viszonylaton belül nem szerencsés, a
viszonylatszám
innentől túl sok érdemi
információt nem
hordoz a vonalon, hiszen nem határozza meg
egyértelműen,
hogy hol áll meg a vonat. A kevesebb helyen
megálló járatot gyorsított
személyvonatként (G40) lehetne
- |
•
Nem egységes a vonatok
megállási rendje |
3041 Budapest -
Zágráb
Az
Agram IC megszűnik, helyette visszatér a Kvarner
vonatnév. A téli menetrendi időszakban mindegyik
vonat a
41-es vonalon jár, reggel a Kvarner
Dombóvárig az
IC 800-as Sopianae InterCity vonattal egyesítve,
délután a Rippl-Rónai
önállónan. Visszafelé kora
délután a Kvarner az IC 815-ös Mecsek,
este a
Rippl-Rónai az IC 811-es Sopianae InterCity vonattal
közlekedik. A Kvarner IC útvonala
egyébként
megnő, a vonat egész évben Fiuméig
jár
(korábban ide csak nyáron közlekedett
vonat).
A nyári menetrend alatt a páros Kvarner,
és a
páratlan Rippl-Rónai a 30-as vonalon, a Balaton
érintésével jár majd,
ezért az
InterCity kapcsolat továbbra is megmarad a magyar tenger
partjával.
+ |
•
Egész évben közvetlen vonat
Fiumébe |
- |
•
Nehezen megjegyezhető menetrend
•
Télen és nyáron
eltérő útvonalon közlekedő IC-k |
70 Budapest - Vác
- Szob
Budapest és Vác között este
Budapestről
22:18-kor, Vácról 21:04-kor új
S70- es vonaton
indulnak. A távolsági
közlekedésben
változás, hogy a Metropol EuroNight nem
áll meg
Szob állomáson, ami az egységes,
ütemes
menetrend szempontjából
visszalépés.
+ |
•
Új vonatpár az esti
órákban Budapest és Vác
között |
- |
•
Ütemtől eltérő
megállási rend a Metropol EN vonatnál |
80 Budapest - Hatvan -
Miskolc - Sátoraljaújhely
A 20:00-kor és 22:00-kor induló miskolci
gyorsvonatok
megszűnnek, helyettük 21:00-kor gyorsított
személyvonat indul majd Miskolc-Tiszai
állomásra.
Budapest és Hatvan között a két
gyors
helyén munkanapokon szintén lesz
gyorsított
személy, ezek a G80- as viszonylatszámot
kapták,
menetrend szerint csak Pécel, Isaszeg,
Gödöllő,
Aszód, és Tura állomásokon
állnak
meg. A miskolci vonatpár megállási
rendje
egyébként ezekkel teljesen megegyezik, de az 1-es
vonalnál bemutatott E/O/R besorolás miatt a G80- as
viszonylatszámot ez sem kaphatja meg.
A 80-as vonalon nagy visszalépés, hogy a
sátoraljaújhelyi sebesvonatok már
Füzesabonytól megállnak majd
mindenütt.
Bár a menetidő papíron nem nőtt, de a miskolci
tartózkodás ideje jelentősen lecsökkent,
ami a
gépcsere, és az erősítések
ki és
besorozására már csak
szűkösebben
elég. Emellett Mezőköves és
Nyékládháza is kedvezőtlenebb
menetidővel
érhető el. A módosítás
miatt a sebes
és az IC miskolci érkezése
között
csökkent a különbség, azaz a
sebes pár
perces késése esetén az IC menetrend
szerinti
érkezése is veszélybe kerül.
Sebesvonat a 80-as vonalon - ezentúl több helyen
áll majd meg
A sebesvonatok megállási rendjének
módosítása miatt a Füzesabony
és
Hidasnémeti között közlekedő
személyvonat
vissza lettek vágva Miskolcig, azaz Füzesabony
és
Miskolc közöttről a 90-es vonal felé
utazva át
kell majd szállni.
Sátoraljaújhely minőségi vonattal
történő kiszolgálása kis
mértékben javul, a Zemplén expressz
helyett
InterCity vonat indul majd (azaz lesz páratlan
irányú Füzér is). A vonat
mindkét
irányban Budapest és Szerencs illetve Miskolc
között más IC-vel egyesítve
közlekedik,
odafelé az IC 1568-as számú Tokaj,
visszafelé az IC 503-as számú Szinva
InterCity
vonattal. A csak 2. osztályú kocsikkal
közlekedő
Zemplén IC egyébként Szerencs
és
Sátoraljaújhely között minden
állomáson és
megállóhelyen
megáll.
+ |
•
Javuló IC kapcsolat
Sátoraljaújhelyre |
- |
•
Kedvezőtlenebb sebesvonati kiszolgálás
•
A Füzér IC Szerencs és
Sátoraljaújhely között
mindenütt megáll |
8087a Budapest - Eger
A
Budapest - Eger gyorsvonatok Flirt motorvonati szerelvénnyel
fognak közlekedni. A modern motorvonatok
megjelenése elsőre
jó megoldásnak tűnik, azonban nem szabad
elfelejteni,
hogy ezek személyvonati minőségű,
távolsági
forgalomra nem igazán alkalmas járművek. Nem
azért, mert rosszabbak, hanem egyszerűen másak,
más felhasználásra lettek
optimalizálva.
Ennek velejárója, hogy ezek a Flirtek
hiányozni
fognak az elővárosi személyvonati
forgalomból
(ahol a helyük lenne), ezért itt
Fecskéket kell
közlekedtetni. Továbbá a 80-as vonali
alap
távolsági forduló is borul, eddig
ugyanis a
Sátoraljaújhelyről érkező
szerelvény Egerbe
indult vissza, és fordítva is így
működött. Ezentúl a jó
minőségű,
felújított gyorsvonati szerelvényt ki
kell
húzni, és fölöslegesen fog
két
órát állni a Keletiben ahelyett, hogy
elmenne
Egerbe.
- |
•
Nem a feladatnak megfelelő szerelvénnyel
közlekedő gyorsvonatok |
100 Budapest -
Cegléd - Szolnok - Záhony
Az elővárosi forgalomban változás,
hogy
délután munkanapokon 17:28-as
indulással, G50- es
jelzéssel új gyorsított
személyvonat lesz
Budapest és Szolnok között.
Megállási
rendjét tekintve inkább a sebesvonati
ütem
kiterjesztésének tekinthető, a sebesvonati
megállási helyeken felül csak
Kőbánya
alsón és Albertirsán áll
meg.
Az IC 367-es számú Hargita InterCity egy
órával később, az IC 363-as
számú
Ady Endre InterCity vonat egy órával
korábban fog
közlekedni.
+ |
•
Új gyorsított személyvonat
Budapest és Szolnok között |
|
|
|
|
|
|
|
|
|