főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         

Mire számíthatunk a jövő évi menetrendben?
Friss hírek a 2016/2017 évi menetrendről és vonatösszeállításokról
 
Ezen az oldalon a Magyarországon közforgalmú személyszállítást végző vasúti társaságok 2016/2017 évi menetrendjével kapcsolatos híreket, információkat olvashatnak. Mivel a menetrendek még nem véglegesek, ezért előfordulhat, hogy az itt leírtak mégsem valósulnak meg. Újabb információ esetén frissítjük az oldalt, az új információk mindig a régi bejegyzések fölött fognak megjelenni.


2016.11.12 - Végleges a jövő évi menetrend!

A 2016/2017-es menetrend határidőre elkészült, 10-én délután felkerült a MÁV Csoport honlapjára. Érdemes megemlíteni azt is, hogy – hosszú idő után újra – már a nyári menetrend is benne van, bár ez természetesen még változhat a módosítások során.

Úgy tudjuk, ez lesz az utolsó olyan év, amikor a menetrend könyv formájában is megjelenik, szerepét ma már egyre inkább átveszik az elektronikus felületek (Elvira, Vonatinfó, PDF menetrend). Egyébként az Üzletszabályzat legújabb módosítása alapján ellentmondás esetén már a PDF formában feltöltött menetrend tekintendő irányadónak, nem a könyv.

Komolyabb, hálózati jelentőségű, menetrendstruktúrát érintő módosítás nem lesz, a menetrendváltás inkább az idei menetrendi év „4. módosításának” tekinthető, azaz inkább kisebb változások vannak most. 
A végleges menetrend elérhető itt:


A térkép kattintással nagyítható (PDF)


112 Budapest - Tatabánya - Győr / Oroszlány

A távolsági forgalomban előrelépés, hogy már a GYSEV is rendelkezik emelt sebességű közlekedésre alkalmas kocsikkal, ezért az InterCity vonatok egységesen 160 km/h-s menetvonalon közlekednek majd. Ez azt jelenti, hogy az IC-k minden óra 10 perckor indulnak majd a Keletiből (eddig a soproniak 5 perccel hamarabb mentek), így Budapest és Csorna között tisztán órás ütem lesz, a kivételek, és a néhány perces eltérések megszűnnek, emellett Sopronba 5 perccel rövidül a menetidő. Az IC vonatok nagyobb részét a GYSEV fogja kiállítani fülkés, EC minőségű kocsikból, de marad néhány MÁV-Start szerelvény is.

A gyorsvonatok (a szombathelyi vonatpár kivételével) megszűnnek, helyettük
G10-es jelzéssel gyorsított személyvonatok közlekednek majd délután Budapest és Győr között, délelőtt Hegyeshalom és Budapest között. A lépés mindenképp logikus, ezek a vonatok most is Flirt motorvonattal és aránylag sok megállással közlekednek, a felár és a gyors vonatnem nem igazán indokolt.

Itt említenénk meg, hogy a
G10-es viszonylatszámot csak a Budapest – Győr járatok kapták meg, a Hegyeshalom – Budapest vonatok nem. Ennek oka, hogy minden közszolgáltatásként közlekedő vonat be van sorolva az E (elővárosi), O (országos) és R (regionális) kategóriák egyikébe. Ennek egyébként az utasok számára semmi értelme nincs, az E/O/R kategória sem a vonatnemre, sem a minőségre, sem a díjszabásra, sem semmilyen egyéb speciális feltételre utal, azaz csak a megrendelő (NFM) és a szolgáltatók (MÁV-Start, GYSEV, BHÉV, …) közötti szerződésnél van értelme. Ez a kategorizálás bekavar abból a szempontból is, hogy a személyvonatok közül az elővárosi megrendelésű vonat lehet mindenütt megálló (S), gyorsított (G), vagy zónázó (Z), az országos megrendelésű viszont csak sima személy (S). Ez persze nem jelenti azt, hogy ténylegesen mindenütt meg kell állnia, viszont ekkor sem lehet gyorsított személyvonatnak nevezni, azaz nem adható neki G-s viszonylatszám, csak S-es. Tehát ez az oka annak, hogy az egyébként teljesen ugyanolyan megállási renddel közlekedő vonatok közül az egyik kap viszonylatszámot, a másik nem.

A személyvonatokkal kapcsolatban előrelépés, hogy a munkanapi tatabányai
S10-es vonatok és a Tatabánya – Oroszlány viszonylatú S12-es vonatok össze lettek vonva, tehát munkanap közvetlen járatok közlekednek Budapest és Oroszlány között. Hétvégén továbbra is át kell majd szállni Tatabányán, ekkor a Budapest – Győr S10-es vonatokhoz biztosított a csatlakozás.

+ •  Tisztán órás IC ütem, megszűnnek a néhány perces eltérések
•  Letisztultabb vonatnemek (gyorsvonat helyett G10-es személy)
•  Munkanapokon közvetlen budapesti S12-es vonatok
- •  A bécsi ütemben még mindig maradnak kétórás lyukak
•  A páratlan "G10-es" vonatok viszonylatszám nélkül közlekednek

20 Budapest - Székesfehérvár - Veszprém - Szombathely

A kétórás ütemben közlekedő szombathelyi gyorsvonatok Székesfehérvár és Veszprém között csak Várpalotán és Pétfürdőn állnak meg.

A másik órában (kivéve a 11 órás ütem, illetve a Göcsej IC ideje) Budapest és Veszprém között közlekedik gyorsvonat, de ezek Fehérvártól mindenütt megállnak. A megállási rend így már nagyjából jónak tekinthető, de nagy hiányosság, hogy az is gyorsvonat, ami Fehérvár és Veszprém között csak Várpalotán és Pétfürdőn áll meg, és az is, ami mindenütt. Utóbbi ráadásul ezen a szakaszon felármentes is, ezért véleményünk szerint ezeket sebesvonatként kellene közlekedtetni, így az utastájékoztatás egyszerűbb, logikusabb és érthetőbb lenne. Sőt, mivel itt nagyrészt Flirt motorvonatok fognak közlekedni, ezért emiatt is jobb lenne az alacsonyabb vonatnem. Ugyanez igaz a munkanapi veszprémi személyekre is, amelyek pont ugyanott állnak meg mint a gyors, csak 5 perccel hosszabb a menetidejük.



Nyáron az Istria gyorsvonat már naponta fog közlekedni Koper felé, azonban belföldön továbbra is más vonatokkal egyesítve közlekedik (páros irányban a 9008-as személyvonattal, visszafelé az IC 959-es Göcsej InterCity vonattal)

+ •  Ütemes távolsági közlekedés Budapest és Veszprém között
- •  Nem következetesen alkalmazott vonatnemek
•  11 órakor mindkét irányban kimarad egy-egy járat
•  A Göcsej IC csak 2. osztályú kocsikkal közlekedik

29 Budapest - Székesfehérvár - Tapolca

A gyorsvonatok időfekvése némileg módosul, Budapestről 16:00-kor minden nap indul majd vonat, míg 18:00-kor csak tanítási időszakban pénteken. Az elő- és utószezonban új sebesvonat pár indul S 19722/19713-as számmal délelőtt a Balaton felé, délután a főváros irányába, ezek a tó partján mindenütt megállnak. Szintén ebben az időszakban hétvégén Tapolca és Balatonfüred között új személyvonat pár közlekedik, ami Tapolcán a szombathelyi gyorsvonathoz csatlakozik.

+ •  Bővülő kínálat elő- és utószezonban
- •  Semmilyen minőségi szolgáltatás nincs a téli menetrend alatt

30a Budapest - Székesfehérvár

Egységesedik az S36-os személyvonatok útvonala, munkanapokon (a kápolnásnyéki 3810-es, 3817-es és 3827-es vonatok kivételével) Kőbánya-Kispest és Martonvásár között, hétvégén KÖKI és Tárnok között közlekednek.


Egységesedik az
S36-os vonatok útvonala

Munkanapokon reggel 6:28-kor Martonvásárról Budapest felé új
Z30-as vonat közlekedik. A Velencei-tó jobb kiszolgálására szánt, nyáron közlekedő G30-as gyorsított személyvonatok sajnos most kimaradtak a menetrendből, pedig ezek hétvégén elég jó kihasználtsággal közlekedtek, ha jó volt az idő.

+ •  Egységesedő útvonalú S36-os vonatok
- •  Túl sok járattípus, sokféle megállási renddel, nem logikus vonatnemekkel
•  Hiányzó G30-as vonatok

40a Budapest - Pusztaszabolcs

A Pusztaszabolcsig közlekedő
S40-es, illetve Dunaújvárosig közlekedő S42-es vonatok ezentúl nem állnak meg Háros és Nagytétény-Diósd állomásokon, ezentúl ide csak a munkanapi százhalombattai S40-esekkel lehet eljutni. Dunai Finomító állomáson csak a MOL műszakváltáshoz igazodva állnak meg a vonatok. Véleményünk szerint a megállási rend módosítása egy viszonylaton belül nem szerencsés, a viszonylatszám innentől túl sok érdemi információt nem hordoz a vonalon, hiszen nem határozza meg egyértelműen, hogy hol áll meg a vonat. A kevesebb helyen megálló járatot gyorsított személyvonatként (G40) lehetne

- •  Nem egységes a vonatok megállási rendje

3041 Budapest - Zágráb

Az Agram IC megszűnik, helyette visszatér a Kvarner vonatnév. A téli menetrendi időszakban mindegyik vonat a 41-es vonalon jár, reggel a Kvarner Dombóvárig az IC 800-as Sopianae InterCity vonattal egyesítve, délután a Rippl-Rónai önállónan. Visszafelé kora délután a Kvarner az IC 815-ös Mecsek, este a Rippl-Rónai az IC 811-es Sopianae InterCity vonattal közlekedik. A Kvarner IC útvonala egyébként megnő, a vonat egész évben Fiuméig jár (korábban ide csak nyáron közlekedett vonat).

A nyári menetrend alatt a páros Kvarner, és a páratlan Rippl-Rónai a 30-as vonalon, a Balaton érintésével jár majd, ezért az InterCity kapcsolat továbbra is megmarad a magyar tenger partjával.

+ •  Egész évben közvetlen vonat Fiumébe
- •  Nehezen megjegyezhető menetrend
•  Télen és nyáron eltérő útvonalon közlekedő IC-k

70 Budapest - Vác - Szob

Budapest és Vác között este Budapestről 22:18-kor, Vácról 21:04-kor új
S70-es vonaton indulnak. A távolsági közlekedésben változás, hogy a Metropol EuroNight nem áll meg Szob állomáson, ami az egységes, ütemes menetrend szempontjából visszalépés.

+ •  Új vonatpár az esti órákban Budapest és Vác között
- •  Ütemtől eltérő megállási rend a Metropol EN vonatnál

80 Budapest - Hatvan - Miskolc - Sátoraljaújhely

A 20:00-kor és 22:00-kor induló miskolci gyorsvonatok megszűnnek, helyettük 21:00-kor gyorsított személyvonat indul majd Miskolc-Tiszai állomásra. Budapest és Hatvan között a két gyors helyén munkanapokon szintén lesz gyorsított személy, ezek a
G80-as viszonylatszámot kapták, menetrend szerint csak Pécel, Isaszeg, Gödöllő, Aszód, és Tura állomásokon állnak meg. A miskolci vonatpár megállási rendje egyébként ezekkel teljesen megegyezik, de az 1-es vonalnál bemutatott E/O/R besorolás miatt a G80-as viszonylatszámot ez sem kaphatja meg.

A 80-as vonalon nagy visszalépés, hogy a sátoraljaújhelyi sebesvonatok már Füzesabonytól megállnak majd mindenütt. Bár a menetidő papíron nem nőtt, de a miskolci tartózkodás ideje jelentősen lecsökkent, ami a gépcsere, és az erősítések ki és besorozására már csak szűkösebben elég. Emellett Mezőköves és Nyékládháza is kedvezőtlenebb menetidővel érhető el. A módosítás miatt a sebes és az IC miskolci érkezése között csökkent a különbség, azaz a sebes pár perces késése esetén az IC menetrend szerinti érkezése is veszélybe kerül.


Sebesvonat a 80-as vonalon - ezentúl több helyen áll majd meg


A sebesvonatok megállási rendjének módosítása miatt a Füzesabony és Hidasnémeti között közlekedő személyvonat vissza lettek vágva Miskolcig, azaz Füzesabony és Miskolc közöttről a 90-es vonal felé utazva át kell majd szállni.

Sátoraljaújhely minőségi vonattal történő kiszolgálása kis mértékben javul, a Zemplén expressz helyett InterCity vonat indul majd (azaz lesz páratlan irányú Füzér is). A vonat mindkét irányban Budapest és Szerencs illetve Miskolc között más IC-vel egyesítve közlekedik, odafelé az IC 1568-as számú Tokaj, visszafelé az IC 503-as számú Szinva InterCity vonattal. A csak 2. osztályú kocsikkal közlekedő Zemplén IC egyébként Szerencs és Sátoraljaújhely között minden állomáson és megállóhelyen megáll.

+ •  Javuló IC kapcsolat Sátoraljaújhelyre
- •  Kedvezőtlenebb sebesvonati kiszolgálás
•  A Füzér IC Szerencs és Sátoraljaújhely között mindenütt megáll

8087a Budapest - Eger

A Budapest - Eger gyorsvonatok Flirt motorvonati szerelvénnyel fognak közlekedni. A modern motorvonatok megjelenése elsőre jó megoldásnak tűnik, azonban nem szabad elfelejteni, hogy ezek személyvonati minőségű, távolsági forgalomra nem igazán alkalmas járművek. Nem azért, mert rosszabbak, hanem egyszerűen másak, más felhasználásra lettek optimalizálva. Ennek velejárója, hogy ezek a Flirtek hiányozni fognak az elővárosi személyvonati forgalomból (ahol a helyük lenne), ezért itt Fecskéket kell közlekedtetni. Továbbá a 80-as vonali alap távolsági forduló is borul, eddig ugyanis a Sátoraljaújhelyről érkező szerelvény Egerbe indult vissza, és fordítva is így működött. Ezentúl a jó minőségű, felújított gyorsvonati szerelvényt ki kell húzni, és fölöslegesen fog két órát állni a Keletiben ahelyett, hogy elmenne Egerbe.

- •  Nem a feladatnak megfelelő szerelvénnyel közlekedő gyorsvonatok

100 Budapest - Cegléd - Szolnok - Záhony

Az elővárosi forgalomban változás, hogy délután munkanapokon 17:28-as indulással,
G50-es jelzéssel új gyorsított személyvonat lesz Budapest és Szolnok között. Megállási rendjét tekintve inkább a sebesvonati ütem kiterjesztésének tekinthető, a sebesvonati megállási helyeken felül csak Kőbánya alsón és Albertirsán áll meg.

Az IC 367-es számú Hargita InterCity egy órával később, az IC 363-as számú Ady Endre InterCity vonat egy órával korábban fog közlekedni.

+ •  Új gyorsított személyvonat Budapest és Szolnok között








 
Vonatösszeállítás