főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Használt motorvonatokkal fejleszt a MÁV-HÉV
Szolgáltatásfejlesztés Budapest elővárosában
 
Figyelem! A cikk április tréfa volt. Valóságalapot is bemutató magyarázat a lap alján.

Mint ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, tavaly év végén a helyi érdekű vasúti üzletág kivált a BKV-ból, és megalakult a BHÉV Zrt. A szervezeti módosítások után a társaság idén februártól a MÁV-HÉV nevet viseli, és egyelőre változatlan formában nyújtja a szolgáltatást az öt elővárosi viszonylaton.

A MÁV Csoportba történő integrálás számos fejlesztési lehetőség előtt nyitotta meg az utat, az Európai Uniós források felhasználásával komolyabb fejlesztésekre is sor kerülhet, de már rövidebb távon is éreztetheti hatását. A még élő BKK-s értékesítési és utastájékoztatási szerződések miatt a feladatok csak fokozatosan kerülnek át a MÁV-HÉV-hez, az első érzékelhető újítások nagyjából a nyári menetrend elejére várhatók.

Az eredeti tervek szerint kiírtak volna egy motorvonat tendert, azonban különböző hatósági okok miatt ebbe az EU-s fejlesztési ciklusba már nem fért bele, tehát 2020 előtt nem számíthatunk új járművekre. A jelenlegi szerelvények viszont egyre kevésbé teszik lehetővé a kulturált személyszállítást, ezért használt járművek után nézett a Vasúttársaság. Itt éppen kapóra jött, hogy az ÖBB nem rég 300 Talent 3 motorvonat gyártására adott le megbízást, emellett a CityJet névre keresztelt Desiro ML motorvonatok is folyamatosan érkeznek. Az új járművek forgalomba állásával egyre kevesebb 4020-as motorvonatra lesz szükség a bécsi S-Bahn hálózaton, ezért 50 egységet eladásra hirdetett meg az osztrák társaság.


Próbaúton a matricás motorvonat egy hagyományos társával (Fotó: Andreas Kern, köszönjük!)

A szerelvényekből 25 darabra le is csapott a MÁV-HÉV, amelyekkel elsősorban a legforgalmasabb Budapest - Szentendre vonalon szeretnék növelni a minőséget. A légkondicionált, kényelmesebb utastérrel rendelkező járművek kényelmi és műszaki szempontból is nagy előrelépést jelentenek az MXa sorozatú motorvonatokhoz képest, az új járművek érkezését követően pedig átcsoportosíthatók a ráckevei vonalra. Mivel az ÖBB hálózatán 15 kV-os vontatási feszültséget használnak, a MÁV-HÉV vonalak pedig 1 kV-al vannak villamosítva, a hajtásrendszert módosítani szükséges. A járműveket gyártó SGP rövid időn belül több különböző áramrendszert használó országba is szállított motorvonatokat, ezért a villamos berendezéseket úgy alakították ki, hogy mindössze egy transzformátor modul cseréjével könnyen átalakíthatók más vontatási feszültséghez. A pótalkatrészek máig rendelkezésre állnak, így jelentős többletköltség nélkül megoldható az átépítés.

A sajtóbemutatót még Ausztriában tervezi megtartani a MÁV-HÉV, ezért az ÖBB egy szerelvényt (4020 206) átmatricázott az új üzemeltető arculata szerint. Lényeges változás, hogy a társaság szakított a régi, BHÉV-es, majd BKV-s időkből származó zöld-fehér arculattal, és a MÁV Csoport színvilágának megfelelően, kék-sárga-fehér színű lett a jármű. Az utasteret egyelőre sajnos nem láttuk, de feltételezhetően itt is a megszokott kék huzat köszön vissza.

A használt, de jó állapotú motorvonatok forgalomba állításán túl utastájékoztatási fejlesztésekkel is készül a Vasúttársaság, melynek leglátványosabb eleme a viszonylatszámozási rendszer módosítása. A többi elővárosi vonathoz hasonlóan ezek a járatok is S-el kezdődő számot kapnak, illetve új viszonylatként Ráckeve felé egy G-s vonat is megjelenik. Ezáltal a rendszer logikusabb lesz, a teljes elővárosi hálózaton azonos logika alapján lesznek megjelölve a vonatok, a plusz információt nem hordozó H-s viszonylatszámok kikerülnek a rendszerből.


Módosuló viszonylatszámozás

A G6-os viszonylatszám megjelenése remélhetőleg új menetrendet is takar, a ráckevei vonatok menetidejét ugyanis bőven lenne hová javítani. Korábban 1 óra alatti menetidővel sebesvonatok is közlekedtek a vonalon, mára azonban a gyorsabb járatok teljesen eltűntek.

Figyelem! A cikk április tréfa volt.

A cikk bolondok napja révén áprilisi tréfa volt. Annyi alapja van, hogy a budapesti helyi érdekű vasútvonalak MÁV Csoportba történő integrálása számos fejlesztési lehetőséget teremt, így előbb-utóbb a járművekkel is kell kezdeni valamit. Emellett az is igaz, hogy az ÖBB-nél folyamatosan állnak forgalomba a Desiro ML motorvonatok, és a Talent 3 szerelvények érkezése is közleked, ezért a 4020-asok fokozatosan kiszorulnak a bécsi S-Bahn hálózatról. Eladásról viszont egyelőre szó sincs.

Ha esetleg mégis eladók lennének a 4020-asok, akkor sem oldható meg az átalakítás egy modul gyors cseréjével, az osztrák 15 kV-os váltóáramú hálózatról a MÁV-HÉV-es 1 kV egyenáramra ennél jóval körülményesebb lenne az átállás. Természetesen mindent meg lehet valósítani megfelelő anyagi források esetén, de egy ilyen átalakítás egy idősebb járműnél anyagilag szinte biztosan nem térülne meg, szinte minden villamos berendezésből újat kellene beszerezni.

A viszonylatszámozási rendszer módosítása bár időszerű lenne, és a H-s viszonylatszámokat tényleg célszerű lenne elfelejteni az egységesség érdekében, de hivatalos tervek tudomásunk szerint erre sincsenek még. Reméljük, Önök is jól szórakoztak, holnaptól ismég a megszokott komolysággal várjuk Önöket.

U.I.: A Facebook oldalunkon közzétett hír a 8 BDV motorvonat felújításáról valós.

2017.04.01.

 
Vonatösszeállítás