|
Használt
motorvonatokkal fejleszt a MÁV-HÉV
Szolgáltatásfejlesztés
Budapest elővárosában
|
|
Figyelem! A cikk
április tréfa volt.
Valóságalapot is bemutató
magyarázat a lap alján. |
Mint
ahogy arról korábban mi is
beszámoltunk, tavaly
év végén a helyi érdekű
vasúti
üzletág kivált a BKV-ból,
és
megalakult a BHÉV Zrt. A szervezeti
módosítások után a
társaság
idén februártól a
MÁV-HÉV nevet
viseli, és egyelőre változatlan
formában
nyújtja a szolgáltatást az öt
elővárosi viszonylaton.
A MÁV Csoportba történő
integrálás
számos fejlesztési lehetőség előtt
nyitotta meg az
utat, az Európai Uniós források
felhasználásával komolyabb
fejlesztésekre
is sor kerülhet, de már rövidebb
távon is
éreztetheti hatását. A még
élő BKK-s
értékesítési és
utastájékoztatási
szerződések miatt a
feladatok csak fokozatosan kerülnek át a
MÁV-HÉV-hez, az első
érzékelhető
újítások
nagyjából a nyári
menetrend elejére várhatók.
Az eredeti tervek szerint kiírtak volna egy motorvonat
tendert,
azonban különböző
hatósági okok miatt ebbe
az EU-s fejlesztési ciklusba már nem
fért bele,
tehát 2020 előtt nem számíthatunk
új
járművekre. A jelenlegi szerelvények viszont
egyre
kevésbé teszik lehetővé a
kulturált
személyszállítást,
ezért
használt járművek után
nézett a
Vasúttársaság. Itt éppen
kapóra
jött, hogy az ÖBB nem rég 300 Talent 3
motorvonat
gyártására adott le
megbízást,
emellett a CityJet névre keresztelt Desiro ML motorvonatok
is
folyamatosan érkeznek. Az új járművek
forgalomba
állásával egyre kevesebb 4020-as
motorvonatra lesz
szükség a bécsi S-Bahn
hálózaton,
ezért 50 egységet eladásra hirdetett
meg az
osztrák társaság.
Próbaúton a matricás motorvonat egy
hagyományos társával (Fotó:
Andreas Kern,
köszönjük!)
A szerelvényekből 25 darabra le is csapott a
MÁV-HÉV, amelyekkel elsősorban a legforgalmasabb
Budapest
- Szentendre vonalon szeretnék növelni a
minőséget.
A légkondicionált, kényelmesebb
utastérrel
rendelkező járművek kényelmi és
műszaki
szempontból is nagy előrelépést
jelentenek az MXa
sorozatú motorvonatokhoz képest, az új
járművek érkezését
követően pedig
átcsoportosíthatók a
ráckevei vonalra.
Mivel az ÖBB hálózatán 15
kV-os
vontatási feszültséget
használnak, a
MÁV-HÉV vonalak pedig 1 kV-al vannak
villamosítva,
a hajtásrendszert módosítani
szükséges. A járműveket
gyártó SGP
rövid időn belül több
különböző
áramrendszert használó
országba is
szállított motorvonatokat, ezért a
villamos
berendezéseket úgy
alakították ki, hogy
mindössze egy transzformátor modul
cseréjével
könnyen átalakíthatók
más
vontatási feszültséghez. A
pótalkatrészek máig
rendelkezésre
állnak, így jelentős
többletköltség
nélkül megoldható az
átépítés.
A sajtóbemutatót még
Ausztriában tervezi
megtartani a MÁV-HÉV, ezért az
ÖBB egy
szerelvényt (4020 206) átmatricázott
az új
üzemeltető arculata szerint. Lényeges
változás, hogy a társaság
szakított
a régi, BHÉV-es, majd BKV-s időkből
származó zöld-fehér
arculattal, és a
MÁV Csoport színvilágának
megfelelően,
kék-sárga-fehér színű lett
a jármű.
Az utasteret egyelőre sajnos nem láttuk, de
feltételezhetően itt is a megszokott kék huzat
köszön vissza.
A használt, de jó állapotú
motorvonatok
forgalomba állításán
túl
utastájékoztatási
fejlesztésekkel is
készül a
Vasúttársaság, melynek
leglátványosabb eleme a
viszonylatszámozási
rendszer módosítása. A többi
elővárosi
vonathoz hasonlóan ezek a járatok is S-el kezdődő
számot kapnak, illetve új
viszonylatként
Ráckeve felé egy G-s vonat is megjelenik.
Ezáltal
a rendszer logikusabb lesz, a teljes elővárosi
hálózaton azonos logika alapján
lesznek
megjelölve a vonatok, a plusz
információt nem
hordozó H-s viszonylatszámok kikerülnek
a
rendszerből.
Módosuló viszonylatszámozás
A G6-os viszonylatszám megjelenése
remélhetőleg
új menetrendet is takar, a ráckevei vonatok
menetidejét ugyanis bőven lenne hová
javítani.
Korábban 1 óra alatti menetidővel sebesvonatok is
közlekedtek a vonalon, mára azonban a gyorsabb
járatok teljesen eltűntek.
Figyelem! A cikk
április tréfa volt. |
A cikk
bolondok napja révén áprilisi
tréfa volt. Annyi alapja van, hogy a budapesti helyi
érdekű vasútvonalak MÁV Csoportba
történő integrálása
számos fejlesztési lehetőséget teremt,
így előbb-utóbb a járművekkel is kell
kezdeni valamit. Emellett az is igaz, hogy az
ÖBB-nél folyamatosan állnak forgalomba a
Desiro ML motorvonatok, és a Talent 3
szerelvények érkezése is
közleked, ezért a 4020-asok fokozatosan kiszorulnak
a bécsi S-Bahn hálózatról.
Eladásról viszont egyelőre szó sincs.
Ha esetleg
mégis eladók lennének a 4020-asok,
akkor sem oldható meg az
átalakítás egy modul gyors
cseréjével, az osztrák 15 kV-os
váltóáramú
hálózatról a
MÁV-HÉV-es 1 kV egyenáramra
ennél jóval
körülményesebb lenne az
átállás. Természetesen
mindent meg lehet valósítani megfelelő anyagi
források esetén, de egy ilyen
átalakítás egy idősebb
járműnél anyagilag szinte biztosan nem
térülne meg, szinte minden villamos
berendezésből újat kellene beszerezni.
A
viszonylatszámozási rendszer
módosítása bár időszerű
lenne, és a H-s viszonylatszámokat
tényleg célszerű lenne elfelejteni az
egységesség érdekében, de
hivatalos tervek tudomásunk szerint erre sincsenek
még. Reméljük, Önök is
jól szórakoztak, holnaptól
ismég a megszokott komolysággal várjuk
Önöket.
U.I.: A Facebook oldalunkon közzétett
hír a 8 BDV motorvonat
felújításáról
valós.
2017.04.01.
|
|
|
|
|
|
|
|
|