főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Használt kocsikat vásárolt a GYSEV
Megújul a Budapest - Sopron és Budapest - Szombathely IC szolgáltatás
 
Nemrég felröppent a hír, hogy a GYSEV használt, de jó állapotú, felújított, kényelmes kocsikkal fejlesztené járműparkját. A kocsik március második hetében már meg is érkeztek a zöld-sárga Vasúttársasághoz – de pontosan milyen járművekről is van szó? Milyen átalakítások várhatók? Mikor és hol utazhatunk a kocsikkal? Lesz esetleg más beszerzés is? Ezekről kérdeztük a GYSEV-et és az ÖBB-t is.


a GYSEV hivatalos látványterve

Az ÖBB tájékoztatása alapján jelenleg ezt a 26 darab Bmz 21-90 sorozatú kocsit kínálták eladásra, melyek mindegyikét megvásárolta a GYSEV. A kocsikat 1978 és 80 között gyártotta az SGP Simmering (a gyártó itthon sem teljesen ismeretlen, a budapesti Fogaskerekű Vasúton közlekedő motorvonatok is innen érkeztek), ekkor Bmz 21-70 sorozatként álltak forgalomba. A járművek bekerültek az Osztrák Vasút kocsifelújítási programjába („Upgrading-Programm”), melynek keretében jelentős korszerűsítést kaptak 2001 és 2009 között. A főjavítás során többek között a kocsik sebességét 160-ról 200 km/h-ra emelték, fel lettek szerelve klímával, és arculati frissítést is kaptak, így minden szempontból alkalmasak lettek az EuroCity forgalomban való részvételre.


Bmz kocsik gyári állapotukban (fotók: VagonWEB)

A GYSEV válaszából kiderül, hogy a kocsik mindegyike megérkezett, hamarosan elkezdődik a kisebb felújításuk, majd előreláthatólag nyár végén áll forgalomba az első adag. Arról még nincs döntés, hogy pontosan melyik vonatokban fognak közlekedni, de a Budapest – Sopron mellett a Budapest – Szombathely viszonylaton is számíthatunk rájuk. Itt néhány forduló erejéig marad a MÁV-Start is, de a szombathelyi járatok nagyobb része GYSEV szerelvénnyel fog közlekedni.

ÖBB-től megvásárolt EuroCity kocsik:
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 100-2
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 107-7
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 110-1
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 112-7
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 113-5
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 115-0
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 119-2
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 121-8
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 122-6
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 124-2
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 126-7
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 127-5
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 129-1
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 133-3
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 135-8
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 136-6
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 137-4
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 138-2
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 143-2
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 144-0
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 145-7
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 147-3
A-ÖBB Bmz 61 81 21-90 149-9
További 3 kocsi pályaszáma egyelőre ismeretlen


Most így néznek ki a kocsik belülről

A honosítás során a kocsik zöld-sárga fényezést kapnak, amely a látványterv szerint egészen újszerű lesz, a korábban alkalmazott sémától eltér – ezzel is jelezve, hogy ezek lényegesen magasabb színvonalú kocsik. Az utastér is kap egy kis frissítés, emellett nagyobb változás, hogy 8 kocsiban 5-5 fülkét 1. osztályúvá építenek át, melynek során kiemelkedő minőségű bőr huzattal vonják be az üléseket, a fém poggyásztartókat elegáns üvegpolcokra cserélik a szakemberek, emellett az 1. osztályon utazók kényelméről szőnyeg és függöny is gondoskodik (egyébként ha minden igaz, napellenző most is van a kocsikban, tehát erről 2. osztályon sem kell teljesen lemondani).


A nem túl távoli jövő a GYSEV-nél (saját látványterv)

A Vasúttársaság válasza alapján az alap összeállítás egy 1.-2. osztály és két 2. osztály lesz, ami összesen 30 első osztályú és 168 másodosztályú ülőhelyet jelent. Jelenleg az Ap + 2 Bp összeállítással 60 első osztályú 156 másodosztályú ülőhely van, ami összességében azt jelenti, hogy 2. osztályon egy picit több hely lesz, 1. osztályon viszont jóval kevesebb, ez később akár gondot is jelenthet. A GYSEV válaszából kiderül, hogy most 1. osztályú kocsik beszerzésére nem volt lehetőség, amit az ÖBB is megerősített, ezen a 26 Bmz-n kívül mást pillanatnyilag nem kínálnak.


Akár így is kinézhet majd a 2. osztály
(általunk készített látványterv, semmi garancia nincs arra, hogy valóban ilyenek lesznek!)


1. osztályúvá építés egy lehetséges megoldása
(ez sem hivatalos grafika, a Vasúttársaság tervei szerint
itt prémium minőségű bőr üléshuzat lesz)

A GYSEV folyamatosan fogja figyelni a kihasználtság alakulását, a frekventáltabb időszakokban, illetve megnövekedett utasigények esetén plusz kocsik közlekedtetéséről dönthetnek. Emellett a továbbiakban tervezik a használt 1. osztályú kocsik vásárlását, amire akár lehet is alkalom a közeljövőben: az ÖBB tájékoztatása szerint ugyanis idén decembertől forgalomba áll 9 új Railjet szerelvény a Bécs – Salzburg viszonylaton, ami kiváltja az itt közlekedő hagyományos EC kocsikat. A viszonylaton az alap összeállítás jelenleg ADbmpsz (termes 1. osztály, helybiztosítással, valamint poggyásztér) + Bmz (fülkés 2. osztály, helybiztosítással) + Bpmz (termes 2. osztály, helybiztosítással) + Bpmz (termes 2. osztály, helyjegy nélkül) + Bmz (termes 2. osztály, helyjegy nélkül) + Bpmz (termes 2. osztály, helyjegy nélkül, csendes kocsiként). Ez azt jelenti, hogy ha egy Railjet szerelvény egy hagyományos szerelvényt vált ki, akkor 9 ADbmpsz, 18 Bmz és 27 Bpmz kocsi fog felszabadulni, ezeket várhatóan értékesíti az ÖBB.

A GYSEV a mostani Ap és Bp sorozatú IC kocsijait az új járművek honosítása után alacsonyabb vonatnemekben kívánja közlekedtetni, de arról még nem született döntés, hogy pontosan melyik viszonylatokon fognak járni. Korábban lehetett hallani olyat, hogy a 20-as vonalon a Budapest – Szombathely / Zalaegerszeg gyorsvonatok lesznek feljavítva az IC kocsikkal, de ez még egyáltalán nem biztos, még bármi lehet belőle. A Startos Apmz és Bpm kocsiknak szintén új feladatot kell találni, ezekből például ki lehetne váltani a nem IC szintű erősítő kocsikat a minőségi távolsági vonatokról, de akár új viszonylatok indítására is lenne lehetőség. Amint kiderülnek új információk, bővíteni fogjuk a cikket.

Egy ilyen beszerzésnél mindig felmerül a kérdés: megéri használt járműveket vásárolni? Nem lett volna jobb új kocsikat venni? Egy használt kocsi nyilván kevesebb ideig üzemeltethető tovább, mint egy vadonatúj, viszont lényegesen olcsóbb, azaz ugyanannyi pénzből jóval több kocsit lehet vásárolni, így több utasnak jelent javulást. Az ár mellett fontos szempont a minőség is: vajon a használt kocsik vannak annyira jók, mint egy új? Jelen esetben bátran kijelenthetjük, hogy igen: ezek Európa egyik legjobb EC kocsijai, nem rég voltak főjavítva, igényesek, jól karban vannak tartva, és kényelmesek is. A mai kor követelményeinek teljes körűen megfelelnek: önműködő ajtóval, zárt rendszerű WC-vel és klímával rendelkeznek, emellett konnektorok is vannak a fülkékben. Tehát szinte minden megvan bennük, ami egy új kocsiban (pl.: Railjeten), emellett jóval kényelmesebbek azoknál. Egyedül az utastájékoztató kijelzők hiányoznak, azokat viszont könnyen és viszonylag olcsón lehet pótolni.


Honosításra váró kocsik Sopron-Rendező állomáson

Véleményünk szerint az 1. osztályú fülkék minőségével viszont lehet probléma, de persze ez is főleg attól függ, hogy hogyan sikerül majd a kivitelezés. Összehasonlításként ugyanannyi helyen, ahol ebben öt 1. osztályú fülke lesz, a MÁV-Start ABmz kocsijaiban csak négy fülke van, azaz itt jóval nagyobb a lábtér. Az EC 2. osztályú kocsik típustervének kigondolásakor az volt a koncepció, hogy mivel (az 1. osztályhoz hasonlóan) itt is csak 6 fő ül egy fülkében (azaz szélesebb egy ülés, mint a termesben, ahol négyen ülnek egy sorban), ezt ellensúlyozva elegendő kisebb lábtér is, ezáltal viszonylag szűkösek lettek a kocsik. Ami természetesen 2. osztályon még így is bőven a kényelmes kategória, viszont egy 1. osztályú fülkében az utasok nagy része több helyet vár el. A Startnál az összes fülkés EC 1. osztályú kocsi (Amz, Avmz, ABmz egyik fele) a szabványoknak megfelelő szélességű, és a külföldről bejáró kocsik is ilyenek, tehát ezt szokták meg az utasok. Ilyen szempontból a GYSEV kocsija kicsit visszalépés lesz, bár három dolgot fontos megjegyezni: ezek IC, és nem EC vonatoknak fognak közlekedni (azaz nem Hamburgig kell benne végig ülni az utat, csak Sopronig), valamint azt sem szabad elfelejteni, hogy olyan extrák is lesznek a kocsiban, mint például a Magyarországon eddig egyáltalán nem jellemző bőr ülés. Végezetül azt is érdemes szem előtt tartani, hogy a GYSEV a jövőben szeretne 1. osztályú kocsikat is beszerezni, tehát várhatóan lesznek még fejlesztések ebben a szegmensben.

Egy MÁV-Start ABmz kocsi 1. osztályú fülkéje - ez azért lényegesen tágasabb

A kocsibeszerzés velejárója, hogy az 1-es vonalon ezentúl a GYSEV vonatai is közlekedhetnek 160-al (a mostani kocsik csak 140-esek), ezért a menetidő Sopron felé csökkenni fog, valamint teljesen ütemes lesz Budapest-Keleti pályaudvar és Csorna között a menetrend (most a 140-es vonatok 5 perccel korábban indulnak a fővárosból). A minőség jelentős növelése és a menetidő csökkentése reményeink szerint új utasokat is a vasútra fog csábítani, bízunk benne, hogy hamarosan szükség is lesz a bővítésre, és további kocsik beszerzésére, valamint forgalomba állítására.

Ha szeretnénk, ha nem, minden nappal egyre közelebb van a vasúti piacnyitás időpontja, ezt az Európai Uniós jogharmonizáció miatt nem lehet elkerülni. Tehát fontos, hogy a MÁV-Start és a GYSEV kellőképpen felkészüljön a magán szolgáltatók megjelenésére, ezen az úton egy nagy lépés a mostani fejlesztés. Ugyanakkor nem szabad megállni, teendő bőven van még. A következő lépés akár a fedélzeti vendéglátás újragondolása is lehet, a belföldi távolsági forgalomban továbbra is megvan az igény erre, csak haladni kell a korral ezen a téren is. Egy belföldi IC-n a nemzetközi EC vonatokkal ellentétben már nem egy teljes étkezőkocsi kell, hanem egy rövidebb bisztró szakasz, kiegészítve mozgó árusítással. Ilyen jellegű szolgáltatás megtalálható több állami vasúttársaságnál (pl.: DB, ÖBB), de magánvasutak (pl.: RegioJet) is alkalmazzák. Sőt, már a legtöbb piaci alapon lévő buszjáraton is van valamilyen fedélzeti vendéglátás (pl.: a Flixbus-nál, akik akár a jövőre esedékes közúti piacnyitással Magyarországon is megjelenhetnek), és a fapados légitársaságok is színvonalas büfét üzemeltetnek a fedélzeten. Hatékonyan úgy lehet versenyezni ezekkel a szolgáltatókkal, ha a vasúton is megvan mindez a jó menetidő, a kényelmes kocsik és a kedvező jegyár mellett.


kávé a WizzAir fedélzetén – ha egy fapados légitársaságnál megvan,
a minőségi távolsági vonatokon is szükség lenne rá

Összességében úgy gondoljuk, mindenki jól fog járni ezzel a lépéssel, ismét színvonalas kocsikkal gyarapodott a járműpark, bátran ajánljuk Győr, Szombathely vagy Sopron felé utazva a GYSEV megújuló InterCity járatait is. Amint újabb információk derülnek ki a kocsikkal kapcsolatban, tájékoztatni fogjuk Önöket, és az elkészült járművekről is fogunk képeket mutatni. A cikkhez felhasznált információkért köszönet a GYSEV és az ÖBB sajtókapcsolatokért felelős munkatársainak, akik gyorsan, és alaposan válaszoltak kérdéseinkre.

2016.03.23.

 
Vonatösszeállítás