|
Csökkenő menetidők,
új és felújított
járművek, új viszonylatok 2020-ra
Fejlesztési
tervek a MÁV-Startnál és a
BKK-nál
|
|
A
közelmúltban végzett
fejlesztések
hatására egyre többen
választják a
vasutat, a legtöbb vonalon folyamatosan nő az
utasszám. A
távolsági forgalomban az 1-es vonalon Budapest
és
Bécs között 2007 óta
megduplázódott a vasutat
választók
száma, a Balaton északi partján az
új
menetrendi struktúra bevezetése óta
20%-al
többen utaznak vonattal, de nőtt az utasszám Eger
és
Békéscsaba felé is. Az
elővárosi
szegmensben is jelentős a növekedés, Esztergom
felé
a Desiro motorvonatok megjelenése óta
másfél-kétszer annyian vonatoznak, a
142-es
vonalon a lajosmizsei vonatok Nyugati pályaudvarig
való
meghosszabbítása, az új
járművek forgalomba
állása és az
órás ütemes
menetrend bevezetése óta 32%-al többen
választják a MÁV-Start
járatait. A Budapest
- Székesfehérvár vonalon a
felújításnak és az
új menetrendnek
köszönhetően 25%-al többen utaznak,
hétvégén a tripla Flirtből
kiállított Z30-as vonatokon szinte lehetetlen
ülőhelyet találni.
Az új motorvonatok, az ütemes menetrend
és a
pályafejlesztés meghozza az
eredményét
A fejlesztések a jövőben is
folytatódnak, most a
középtávon (2020-ig)
megvalósuló
terveket szeretnénk bemutatni. Mivel az itt
leírtak
egyelőre csak a Vasúttársaság tervei,
ezért
nem biztos, hogy minden ebben a formában fog
megvalósulni, de jelenleg ilyen tervek vannak.
Budapest
elővárosi közlekedése
A Fővárosban és a környező
elővárosi
vonalakon tovább folyik az S-Bahn jellegű
hálózat
kialakítása, azaz inkább
rövidebb vonatok
lesznek, de ezek sűrűbben fognak közlekedni. Új,
fejpályaudvarokat nem érintő
átlós
viszonylatok jönnek létre, ezeknek
köszönhetően
gyorsabban és kényelmesebben lehet a
városban
utazni. A régebbi járműveket új
motorvonatok
váltják, így a kényelem is
növekedni
fog. Az utastájékoztatás
fejlesztése
érdekében a tervek szerint minden
személyvonat
viszonylatszámot fog kapni, ezzel könnyebben
beazonosíthatóvá válnak a
járatok.
Kelenföld -
Kőbánya-Kispest fél
óránként
2014 decemberétől a jelenlegi órás
helyett
félórás ütemben
közlekednek majd a
vonatok Dél-Buda és Dél-Pest
között. A
jelenlegi G43-as gyorsított személyvonatok
mellett -
részben az alacsony
kihasználtságú S30-as
vonatokat váltva - Kőbánya-Kispest és
Tárnok között új S33-as
viszonylatú
vonatok indulnak, ezek a 30a vonalon mindenütt
megállnak
majd. A későbbiekben a G43-as vonatok
Kőbánya-Kispest
helyett egészen Vecsésig közlekednek,
ennek
megvalósításának időpontja
még nem
ismert. Sőt, a második ütemben Népliget,
Közvágóhíd és
Nádorkert
névvel új megállóhelyek
épülnek, ezzel a Budapesten belüli
forgalomba is
jobban bekacsolódnak az S33-as és G43-as vonatok.
S33-as és G43-as vonatok tervezett útvonala (a
térképeken
nincs minden állomás és
megállóhely feltüntetve)
Tárnokról
Maglódra és Pécelre
A 30a vonal további két
átlós vonata lesz
az S36 Maglódra és az S38 Pécelre.
Első
ütemben az S36 indul el Tárnok és
Rákos
között, majd a 80-as és 120-as vonalon
egy-egy
új megállóhely
elkészülése
után lesz meghosszabbítva a két
viszonylat.
S36-os és S38-as vonatok útvonala
Vecsésről
Sárbogárdra
Sárbogárd és bekapcsolódik
az
elővárosi hálózatba, a 40a vonalon
át
G40-es számmal új gyorsított
személyvonat
indul Vecsés - Kőbánya-Kispest -
Kelenföld -
Érd felső - Pusztaszabolcs - Sárbogárd
útvonalon. A vonatok Vecsés és
Kelenföld,
valamint Pusztaszabolcs és Sárbogárd
között mindenütt megállnak,
Kelenföld
és Pusztaszabolcs között viszont csak
Budafok,
Budatétény, Barosstelep és
Érd felső
megállóhelyeken.
G40-es gyorsított személyvonatok
útvonala
Piliscsabáról
Kunszentmiklós-Tassra a körvasúton
át
A Bal parti körvasúton jelenleg alig
közlekedik
személyszállító vonat, a
Keletiből a 70-es
vonalra tartó EuroCity és EuroNight
járatokon
kívül csak tehervonatok
használják ezt a
szakaszt. Ennek oka, hogy még nincsenek
személyforgalomra
alkalmas állomások és
megállóhelyek
a vonalon, így nem nagyon érdemes ezen az
útvonalon vonatot indítani. 2017-re, az első
ütem
részeként Pestújhely,
Újpalota és
Rákosfalva névvel új
megállóhely
épül, emellett
Rákosszentmihály
állomás is fel lesz újítva.
A
második ütemben további három
megálló épül a Marcheggi
hídnál, az Élessaroknál
és
Népligetnél. A vonalon S26-os
viszonylatszámmal
Piliscsaba - Angyalföld - Kőbánya felső -
Ferencváros - Soroksár -
Kunszentmiklós-Tass
viszonylaton közlekednek majd személyvonatok.
Pilisvörösvárról
a Batthyány térre
Az Északi összekötő vasúti
híd
felújítása alatt a
MÁV-Start esztergomi
vonatai Margit híd megállóhelyről
indultak. A
Budára tartó utasok körében
népszerű
volt a viszonylat, de a híd
elkészülésekor
visszakerültek a vonatok a Nyugatiba.
Néhány
év múlva újra közlekednek
majd ilyen
járatok, az S73-as viszonylatú
személyvonatokkal
Pilisvörösvár - Óbuda -
Kaszásdűlő -
Margit híd viszonylaton lehet majd utazni. Egy
későbbi
ütemben az S73-as vonatok egészen a
Batthyány
térig fognak közlekedni, így
jó
átszállási lehetőség lesz
az M2-es
metróra.
S26-os és S73-as személyvonatok
útvonala
Csepelről és
Ráckevéről a belvárosba
A csepeli és ráckevei vonal
meghosszabbításaként új,
földalatti
szakasz épül Danubius és Astoria
állomások között,
így a H6-os és
H7-es vonatok is a belvárosból, az
Astoriáról indulnak majd. Új
állomás
épül Danubius névvel, itt
ágazik el a 251-es
és 252-es vonal, emellett
átszállási
lehetőség lesz a Dél-Buda és
Dél-Pest
között közlekedő vonatokra (S33, S36, S38,
G43, ...).
Új megállóhely
épül a Kálvin
téren, a Boráros téren és a
Haller
utcánál is. A H6-os vonatok nem állnak
majd meg
Beöthy utca, Kén utca és
Timót utca
megállóhelyeken, valamint Timót utca
és
Soroksár felső között módosul a
vonalvezetés, ezáltal csökken a menetidő
Ráckeve felé. A csepeli vonal meg lesz
hosszabbítva az Erdősor utcáig, így a
közeli
lakótelep is elérhető vonattal.
H6-os és H7-es vonatok útvonala a
belvárosban
Gödöllőről
a Délibe?
Valamilyen formában össze lesz kötve a
253-as
számú Budapest - Gödöllő /
Csömör
vasútvonal és az M2-es metró. Ennek
részletei még nem ismertek, de a jelentősen
eltérő
műszaki kialakítás és
funkció miatt
valószínű, hogy nem lehet egészen a
Déliig
utazni Gödöllő felől, hanem a H8-as és
H9-es vonatok Puskás Ferenc Stadion
állomásra
érkeznek - ez ugyanis
négyvágányú,
így a metrók és a vonatok nem
zavarják
egymást. Itt közös peronos
átszállás
biztosítható az M2-es
metróra a Déli pályaudvar
felé/felől, ami
mindenképpen jobb, mint jelenleg az Örs
vezér
terén a hosszú gyaloglás.
H8-as és H9-es vonatok, valamint az M2-es metró
útvonala
A Széll
Kálmán térről Normafáig
átszállás nélkül
A 260-as vonal, vagyis ismertebb nevén a Fogaskerekű
Vasút meg lesz hosszabbítva Normafáig.
Mivel a
Széchenyihegy és Normafa között
párhuzamosan futó 7-es vonal keskeny
nyomtávolságú, ezért ez
új
építésű vonalat jelent. A
sík terep miatt
itt már fogasléc nem lesz, ezen a szakaszon
normál (adhéziós) módon
közlekednek
majd a vonatok. A vonal másik részén -
Magyarországon most először! - a
Normafáról
érkező vonatok felmennek a 61-es villamos
vonalára,
így egészen a Széll
Kálmán
térig átszállás
nélkül lehet
majd utazni.
60-as vonatok (Fogaskerekű Vasút)
Óránként
Bécsbe,
félóránként Győrbe
2015 decemberétől a Bécs
környéki nagy
sebességű vonalak és az új
Főpályaudvar
átadása után jelentős menetidő
csökkenést lehet elérni a magyar
és az
osztrák főváros között.
Évente
átlagosan 20%-al nő az utasszám a vonalon, ami
sűrítés nélkül két
éven
belül jelentős kapacitás
problémákat
eredményezne.
A fejlesztés három ütemben fog
megvalósulni:
elsőként 2014 decemberétől két
új EuroCity
vonat indul Debrecen - Budapest - Bécs és
Belgrád
- Budapest - Bécs útvonalon, ezzel
egyrészt
újabb nagyvárosok kapnak közvetlen
bécsi
vonatot, másrészt kettővel több
járat
áll a Bécsbe utazók
rendelkezésére.
Emellett azt is érdemes megjegyezni, hogy a tervek szerint a
két új járat szerelvénye
MÁV-Start
EC kocsikból állna, azaz újra lehet
fülkés kocsikkal utazni Bécs
felé, és
a Railjeteken megszokottól jóval nagyobb
étkezőkocsiban lehet majd enni.
Új átlós EC-k 2014
decemberétől
A második ütem részeként 2015
decemberétől óránként
járnak majd
Bécsbe a vonatok, a két főváros
között
22 perccel csökken majd a menetidő. Az egyik
órában
osztrák, a másikban magyar szerelvény
közlekedik majd, így mindenki megtalálja
az
igényeinek leginkább megfelelő vonatot. A
belföldi
IC járatok fejlesztésére
két terv is
készült, az egyikben két
óránként járnak 160-as
menetvonallal
InterCity vonatok Budapest és Sopron/Szombathely
között, valamint két
óránként
140-es menetvonallal Budapest és Győr
között. Ennek
előnye, hogy könnyen
megvalósítható,
hátránya, hogy belföldön
viszonylag
kevés javulást hoz. A másik
változatban
minden InterCity 160-as kocsikból lenne
kiállítva,
és az egyik órában Szombathelyre, a
másikban Sopronba menne vonat. Ennek előnye, hogy Sopronba 4
perccel, Szombathelyre 13 perccel csökkenne a menetidő,
Budapest
és Győr között pedig szépen
kijönne a
félórás ütemes menetrend az
azonos
sebességű vonatok miatt. Utóbbi
megoldás
hátránya, hogy a jelenleginél
több 160-as
kocsira van szükség, a GYSEV pedig jelenleg nem
rendelkezik
ilyen sebességre alkalmas IC kocsival.
2015 decemberétől a gyorsvonatok eltűnnek a
vonalról,
helyettük óránként
közlekednek
Budapest-Déli és Győr között az
S10-es
személyvonatok, valamint az IC-k megállnak Tata
és
Komárom állomásokon is.
S10 személy, InterCity és EuroCity vonatok
tervezett megállási rendje az 1-es vonalon
A harmadik ütemben a Biatorbágy és Tata
között végzett
pályafejlesztés
eredményeként, valamint a hegyeshalmi
megállás elhagyása miatt
újabb 20 perccel
csökken a bécsi EC-k menetideje, de a
belföldi IC-k is
4-6 perccel hamarabb elérik céljukat. Ennek
megvalósulása leghamarabb 2016 decemberben
lehetséges, de függ a
pályafejlesztéstől is.
A három ütemből álló
fejlesztés
eredménye, hogy a jelenlegihez képest
Bécsbe
összesen 42 perccel, Győrbe 4 perccel, Sopronba 8 perccel,
Szombathelyre 18 perccel csökken a menetidő, emellett sűrűbben
járnak majd a vonatok.
Járműfejlesztések
A MÁV-Start hálózatán
jelenleg 31 Desiro,
10 Talent és 60 Flirt közlekedik, emellett
folyamatosan
érkeznek az új Flirtek, hamarosan a 42
kék-sárga motorvonat is forgalomba
áll. A tervek
szerint a motorvonat beszerzés ezzel nem áll le,
2022-ig
további 50 nagyobb és 30 kisebb
kapacitású
személyvonati motorvonatot szerez be a
Vasúttársaság.
A meglévő 143 mellé további
új motorvonatok fognak érkezni
Folytatódik a
kocsifelújítási program is, a
régi, elavult, műbőr üléssel rendelkező
Bhv
és By kocsik hamarosan teljesen el fognak tűnni. Budapest
elővárosában kizárólag
korszerű
motorvonatok fognak járni, a vidéki vonalakon
közlekedő személyvonatok pedig
felújított
kocsikból állnak majd.
Hamarosan elkezdődik a 20 éves CAF EuroCity kocsik
felújítása, melynek
keretében új
utastájékoztató rendszert, WIFI-t
és
konnektorokat kapnak a kocsik - 1. és 2.
osztályon
egyaránt. A Dms poggyászkocsik
hasznosítására is vannak tervek, de
erről egyelőre
többet nem tudunk - jó lenne, ha valamilyen
formában
újraindulna a nemzetközi
kerékpár (és
poggyász) fuvarozás.
Az Apmz kocsikban már van konnektor, hamarosan 2.
osztályon is lesz
A felújításból a
háló
és fekvőhelyes kocsik sem maradnak ki, a műszakilag
még
jó állapotú járműveket
felújítja a MÁV-Start, a teljesen
elavultak
helyett új (lehetőleg EN minőségű) kocsikat
szereznek be.
Az InterCity Plusz kocsik megszerezték az összes
szükséges engedélyt, ha minden
jól megy,
hamarosan indul a sorozatgyártás.
Először termes 2.
osztályú, majd a későbbiekben 1.
osztályú,
étkező és poggyászteres kocsik is
készülnek, de ha az utasigények
szükségessé teszik,
fülkés
elrendezésű járművek
gyártására is
van lehetőség.
Az első új, hazai gyártású
IC+ személykocsi
A járműgyártás az IC+ kocsik
elkészülése után sem
áll le, a tervek
szerint készül egy kétrészes
pályavizsgáló dízel
motorkocsi, majd a
későbbiekben ennek
továbbfejlesztéseként
részben alacsonypadlós kivitelben
mellékvonali
személyvonati változatot is lehet
gyártani, ami
lehetőséget teremt a Bz motorvonatok
selejtezésére.
Ilyen lesz a mérő motorvonat (felül: külső
megjelenés, középen balra:
hálófülke,
középen jobbra: mérőterem, alul balra:
közösségi rész, alul jobbra:
konyha)
[Látványtervek: MÁV-Start]
A HÉV vonalakon közlekedő motorvonatok
cseréje is
elkezdődik, 2020-ra az itteni járművek 33%-a új,
alacsonypadlós, légkondicionált
motorvonat lesz.
Emellett a meglévő MX és MXa
szerelvények is fel
lesznek újítva, ezek kényelmesebb
üléseket, klímát, WIFI-t
és
konnektorokat kapnak.
A régebbi vonatok is fel lesznek
újítva, lesz bennük klíma,
WIFI és konnektor is
[Látványterv: BKK]
Menetidő csökkenés
Az infrastruktúra és menetrend fejlesztéseknek
köszönhetően a legtöbb vonalon csökken majd a
menetidő, Szobra 27 perccel, Miskolcra 10 perccel,
Lőkösházára háromnegyed órával,
Aradra másfél órával, Pécsre 18
perccel, Kaposvárra 52 perccel, Keszthelyre 32 perccel,
Veszprémbe 15 perccel, Sopronba és Hegyeshalomba 15
perccel, Bécsbe 45 perccel hamarabb fog megérkezni a
vonat.
2014.07.24.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vonatösszeállítás |
|
2009
- 2014 |
|
|