főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Csökkenő menetidők, új és felújított járművek, új viszonylatok 2020-ra
Fejlesztési tervek a MÁV-Startnál és a BKK-nál
 
A közelmúltban végzett fejlesztések hatására egyre többen választják a vasutat, a legtöbb vonalon folyamatosan nő az utasszám. A távolsági forgalomban az 1-es vonalon Budapest és Bécs között 2007 óta megduplázódott a vasutat választók száma, a Balaton északi partján az új menetrendi struktúra bevezetése óta 20%-al többen utaznak vonattal, de nőtt az utasszám Eger és Békéscsaba felé is. Az elővárosi szegmensben is jelentős a növekedés, Esztergom felé a Desiro motorvonatok megjelenése óta másfél-kétszer annyian vonatoznak, a 142-es vonalon a lajosmizsei vonatok Nyugati pályaudvarig való meghosszabbítása, az új járművek forgalomba állása és az órás ütemes menetrend bevezetése óta 32%-al többen választják a MÁV-Start járatait. A Budapest - Székesfehérvár vonalon a felújításnak és az új menetrendnek köszönhetően 25%-al többen utaznak, hétvégén a tripla Flirtből kiállított Z30-as vonatokon szinte lehetetlen ülőhelyet találni.


Az új motorvonatok, az ütemes menetrend és a pályafejlesztés meghozza az eredményét

A fejlesztések a jövőben is folytatódnak, most a középtávon (2020-ig) megvalósuló terveket szeretnénk bemutatni. Mivel az itt leírtak egyelőre csak a Vasúttársaság tervei, ezért nem biztos, hogy minden ebben a formában fog megvalósulni, de jelenleg ilyen tervek vannak.

Budapest elővárosi közlekedése

A Fővárosban és a környező elővárosi vonalakon tovább folyik az S-Bahn jellegű hálózat kialakítása, azaz inkább rövidebb vonatok lesznek, de ezek sűrűbben fognak közlekedni. Új, fejpályaudvarokat nem érintő átlós viszonylatok jönnek létre, ezeknek köszönhetően gyorsabban és kényelmesebben lehet a városban utazni. A régebbi járműveket új motorvonatok váltják, így a kényelem is növekedni fog. Az utastájékoztatás fejlesztése érdekében a tervek szerint minden személyvonat viszonylatszámot fog kapni, ezzel könnyebben beazonosíthatóvá válnak a járatok.

Kelenföld - Kőbánya-Kispest fél óránként

2014 decemberétől a jelenlegi órás helyett félórás ütemben közlekednek majd a vonatok Dél-Buda és Dél-Pest között. A jelenlegi G43-as gyorsított személyvonatok mellett - részben az alacsony kihasználtságú S30-as vonatokat váltva - Kőbánya-Kispest és Tárnok között új S33-as viszonylatú vonatok indulnak, ezek a 30a vonalon mindenütt megállnak majd. A későbbiekben a G43-as vonatok Kőbánya-Kispest helyett egészen Vecsésig közlekednek, ennek megvalósításának időpontja még nem ismert. Sőt, a második ütemben Népliget, Közvágóhíd és Nádorkert névvel új megállóhelyek épülnek, ezzel a Budapesten belüli forgalomba is jobban bekacsolódnak az S33-as és G43-as vonatok.


S33-as és G43-as vonatok tervezett útvonala (a térképeken
nincs minden állomás és megállóhely feltüntetve)

Tárnokról Maglódra és Pécelre

A 30a vonal további két átlós vonata lesz az S36 Maglódra és az S38 Pécelre. Első ütemben az S36 indul el Tárnok és Rákos között, majd a 80-as és 120-as vonalon egy-egy új megállóhely elkészülése után lesz meghosszabbítva a két viszonylat.


S36-os és S38-as vonatok útvonala

Vecsésről Sárbogárdra

Sárbogárd és bekapcsolódik az elővárosi hálózatba, a 40a vonalon át G40-es számmal új gyorsított személyvonat indul Vecsés - Kőbánya-Kispest - Kelenföld - Érd felső - Pusztaszabolcs - Sárbogárd útvonalon. A vonatok Vecsés és Kelenföld, valamint Pusztaszabolcs és Sárbogárd között mindenütt megállnak, Kelenföld és Pusztaszabolcs között viszont csak Budafok, Budatétény, Barosstelep és Érd felső megállóhelyeken.


G40-es gyorsított személyvonatok útvonala

Piliscsabáról Kunszentmiklós-Tassra a körvasúton át

A Bal parti körvasúton jelenleg alig közlekedik személyszállító vonat, a Keletiből a 70-es vonalra tartó EuroCity és EuroNight járatokon kívül csak tehervonatok használják ezt a szakaszt. Ennek oka, hogy még nincsenek személyforgalomra alkalmas állomások és megállóhelyek a vonalon, így nem nagyon érdemes ezen az útvonalon vonatot indítani. 2017-re, az első ütem részeként Pestújhely, Újpalota és Rákosfalva névvel új megállóhely épül, emellett Rákosszentmihály állomás is fel lesz újítva. A második ütemben további három megálló épül a Marcheggi hídnál, az Élessaroknál és Népligetnél. A vonalon S26-os viszonylatszámmal Piliscsaba - Angyalföld - Kőbánya felső - Ferencváros - Soroksár - Kunszentmiklós-Tass viszonylaton közlekednek majd személyvonatok.

Pilisvörösvárról a Batthyány térre

Az Északi összekötő vasúti híd felújítása alatt a MÁV-Start esztergomi vonatai Margit híd megállóhelyről indultak. A Budára tartó utasok körében népszerű volt a viszonylat, de a híd elkészülésekor visszakerültek a vonatok a Nyugatiba. Néhány év múlva újra közlekednek majd ilyen járatok, az S73-as viszonylatú személyvonatokkal Pilisvörösvár - Óbuda - Kaszásdűlő - Margit híd viszonylaton lehet majd utazni. Egy későbbi ütemben az S73-as vonatok egészen a Batthyány térig fognak közlekedni, így jó átszállási lehetőség lesz az M2-es metróra.


S26-os és S73-as személyvonatok útvonala

Csepelről és Ráckevéről a belvárosba

A csepeli és ráckevei vonal meghosszabbításaként új, földalatti szakasz épül Danubius és Astoria állomások között, így a H6-os és H7-es vonatok is a belvárosból, az Astoriáról indulnak majd. Új állomás épül Danubius névvel, itt ágazik el a 251-es és 252-es vonal, emellett átszállási lehetőség lesz a Dél-Buda és Dél-Pest között közlekedő vonatokra (S33, S36, S38, G43, ...). Új megállóhely épül a Kálvin téren, a Boráros téren és a Haller utcánál is. A H6-os vonatok nem állnak majd meg Beöthy utca, Kén utca és Timót utca megállóhelyeken, valamint Timót utca és Soroksár felső között módosul a vonalvezetés, ezáltal csökken a menetidő Ráckeve felé. A csepeli vonal meg lesz hosszabbítva az Erdősor utcáig, így a közeli lakótelep is elérhető vonattal.


H6-os és H7-es vonatok útvonala a belvárosban

Gödöllőről a Délibe?

Valamilyen formában össze lesz kötve a 253-as számú Budapest - Gödöllő / Csömör vasútvonal és az M2-es metró. Ennek részletei még nem ismertek, de a jelentősen eltérő műszaki kialakítás és funkció miatt valószínű, hogy nem lehet egészen a Déliig utazni Gödöllő felől, hanem a H8-as és H9-es vonatok Puskás Ferenc Stadion állomásra érkeznek - ez ugyanis négyvágányú, így a metrók és a vonatok nem zavarják egymást. Itt közös peronos átszállás biztosítható az M2-es metróra a Déli pályaudvar felé/felől, ami mindenképpen jobb, mint jelenleg az Örs vezér terén a hosszú gyaloglás.


H8-as és H9-es vonatok, valamint az M2-es metró útvonala

A Széll Kálmán térről Normafáig átszállás nélkül

A 260-as vonal, vagyis ismertebb nevén a Fogaskerekű Vasút meg lesz hosszabbítva Normafáig. Mivel a Széchenyihegy és Normafa között párhuzamosan futó 7-es vonal keskeny nyomtávolságú, ezért ez új építésű vonalat jelent. A sík terep miatt itt már fogasléc nem lesz, ezen a szakaszon normál (adhéziós) módon közlekednek majd a vonatok. A vonal másik részén - Magyarországon most először! - a Normafáról érkező vonatok felmennek a 61-es villamos vonalára, így egészen a Széll Kálmán térig átszállás nélkül lehet majd utazni.


60-as vonatok (Fogaskerekű Vasút)

Óránként Bécsbe, félóránként Győrbe

2015 decemberétől a Bécs környéki nagy sebességű vonalak és az új Főpályaudvar átadása után jelentős menetidő csökkenést lehet elérni a magyar és az osztrák főváros között. Évente átlagosan 20%-al nő az utasszám a vonalon, ami sűrítés nélkül két éven belül jelentős kapacitás problémákat eredményezne.

A fejlesztés három ütemben fog megvalósulni: elsőként 2014 decemberétől két új EuroCity vonat indul Debrecen - Budapest - Bécs és Belgrád - Budapest - Bécs útvonalon, ezzel egyrészt újabb nagyvárosok kapnak közvetlen bécsi vonatot, másrészt kettővel több járat áll a Bécsbe utazók rendelkezésére. Emellett azt is érdemes megjegyezni, hogy a tervek szerint a két új járat szerelvénye MÁV-Start EC kocsikból állna, azaz újra lehet fülkés kocsikkal utazni Bécs felé, és a Railjeteken megszokottól jóval nagyobb étkezőkocsiban lehet majd enni.


Új átlós EC-k 2014 decemberétől

A második ütem részeként 2015 decemberétől óránként járnak majd Bécsbe a vonatok, a két főváros között 22 perccel csökken majd a menetidő. Az egyik órában osztrák, a másikban magyar szerelvény közlekedik majd, így mindenki megtalálja az igényeinek leginkább megfelelő vonatot. A belföldi IC járatok fejlesztésére két terv is készült, az egyikben két óránként járnak 160-as menetvonallal InterCity vonatok Budapest és Sopron/Szombathely között, valamint két óránként 140-es menetvonallal Budapest és Győr között. Ennek előnye, hogy könnyen megvalósítható, hátránya, hogy belföldön viszonylag kevés javulást hoz. A másik változatban minden InterCity 160-as kocsikból lenne kiállítva, és az egyik órában Szombathelyre, a másikban Sopronba menne vonat. Ennek előnye, hogy Sopronba 4 perccel, Szombathelyre 13 perccel csökkenne a menetidő, Budapest és Győr között pedig szépen kijönne a félórás ütemes menetrend az azonos sebességű vonatok miatt. Utóbbi megoldás hátránya, hogy a jelenleginél több 160-as kocsira van szükség, a GYSEV pedig jelenleg nem rendelkezik ilyen sebességre alkalmas IC kocsival.

2015 decemberétől a gyorsvonatok eltűnnek a vonalról, helyettük óránként közlekednek Budapest-Déli és Győr között az S10-es személyvonatok, valamint az IC-k megállnak Tata és Komárom állomásokon is.


S10 személy, InterCity és EuroCity vonatok tervezett megállási rendje az 1-es vonalon

A harmadik ütemben a Biatorbágy és Tata között végzett pályafejlesztés eredményeként, valamint a hegyeshalmi megállás elhagyása miatt újabb 20 perccel csökken a bécsi EC-k menetideje, de a belföldi IC-k is 4-6 perccel hamarabb elérik céljukat. Ennek megvalósulása leghamarabb 2016 decemberben lehetséges, de függ a pályafejlesztéstől is. A három ütemből álló fejlesztés eredménye, hogy a jelenlegihez képest Bécsbe összesen 42 perccel, Győrbe 4 perccel, Sopronba 8 perccel, Szombathelyre 18 perccel csökken a menetidő, emellett sűrűbben járnak majd a vonatok.

Járműfejlesztések

A MÁV-Start hálózatán jelenleg 31 Desiro, 10 Talent és 60 Flirt közlekedik, emellett folyamatosan érkeznek az új Flirtek, hamarosan a 42 kék-sárga motorvonat is forgalomba áll. A tervek szerint a motorvonat beszerzés ezzel nem áll le, 2022-ig további 50 nagyobb és 30 kisebb kapacitású személyvonati motorvonatot szerez be a Vasúttársaság.


A meglévő 143 mellé további új motorvonatok fognak érkezni

Folytatódik a kocsifelújítási program is, a régi, elavult, műbőr üléssel rendelkező Bhv és By kocsik hamarosan teljesen el fognak tűnni. Budapest elővárosában kizárólag korszerű motorvonatok fognak járni, a vidéki vonalakon közlekedő személyvonatok pedig felújított kocsikból állnak majd.

Hamarosan elkezdődik a 20 éves CAF EuroCity kocsik felújítása, melynek keretében új utastájékoztató rendszert, WIFI-t és konnektorokat kapnak a kocsik - 1. és 2. osztályon egyaránt. A Dms poggyászkocsik hasznosítására is vannak tervek, de erről egyelőre többet nem tudunk - jó lenne, ha valamilyen formában újraindulna a nemzetközi kerékpár (és poggyász) fuvarozás.


Az Apmz kocsikban már van konnektor, hamarosan 2. osztályon is lesz

A felújításból a háló és fekvőhelyes kocsik sem maradnak ki, a műszakilag még jó állapotú járműveket felújítja a MÁV-Start, a teljesen elavultak helyett új (lehetőleg EN minőségű) kocsikat szereznek be.

Az InterCity Plusz kocsik megszerezték az összes szükséges engedélyt, ha minden jól megy, hamarosan indul a sorozatgyártás. Először termes 2. osztályú, majd a későbbiekben 1. osztályú, étkező és poggyászteres kocsik is készülnek, de ha az utasigények szükségessé teszik, fülkés elrendezésű járművek gyártására is van lehetőség.


Az első új, hazai gyártású IC+ személykocsi

A járműgyártás az IC+ kocsik elkészülése után sem áll le, a tervek szerint készül egy kétrészes pályavizsgáló dízel motorkocsi, majd a későbbiekben ennek továbbfejlesztéseként részben alacsonypadlós kivitelben mellékvonali személyvonati változatot is lehet gyártani, ami lehetőséget teremt a Bz motorvonatok selejtezésére.


Ilyen lesz a mérő motorvonat (felül: külső megjelenés, középen balra: hálófülke,
középen jobbra: mérőterem, alul balra: közösségi rész, alul jobbra: konyha)
 [Látványtervek: MÁV-Start]

A HÉV vonalakon közlekedő motorvonatok cseréje is elkezdődik, 2020-ra az itteni járművek 33%-a új, alacsonypadlós, légkondicionált motorvonat lesz. Emellett a meglévő MX és MXa szerelvények is fel lesznek újítva, ezek kényelmesebb üléseket, klímát, WIFI-t és konnektorokat kapnak.


A régebbi vonatok is fel lesznek újítva, lesz bennük klíma, WIFI és konnektor is
[Látványterv: BKK]

Menetidő csökkenés

Az infrastruktúra és menetrend fejlesztéseknek köszönhetően a legtöbb vonalon csökken majd a menetidő, Szobra 27 perccel, Miskolcra 10 perccel, Lőkösházára háromnegyed órával, Aradra másfél órával, Pécsre 18 perccel, Kaposvárra 52 perccel, Keszthelyre 32 perccel, Veszprémbe 15 perccel, Sopronba és Hegyeshalomba 15 perccel, Bécsbe 45 perccel hamarabb fog megérkezni a vonat.

2014.07.24.

 
Vonatösszeállítás
2009 - 2014