főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Elkészült az első öt ex-ÖBB Schlieren személykocsi honosítása
A használt, de jó állapotú járművekkel a Budapest - Miskolc - Sátoraljaújhely vonalon lehet majd utazni
 
Kevesebb, mint egy hónappal ezelőtt, február 16-án érkezett meg az első 10 használt ex-ÖBB személykocsi hazánkba. A kocsik ekkor a MÁV-Start szolnoki telephelyére kerültek, ahol egyből neki is estek a honosításnak, így az első kocsik már el is készülhettek. A járművek érkezésekor még nem lehetett tudni, hogy pontosan hogyan fognak kinézni, a szabványos azúrkék-achátszürke mellett felmerült a vörös sávval ellátott Fecske színterv is. Február 17-én rajzoltunk egy javaslatot, ehhez egész közel áll a valós kocsi, szinte teljesen ilyen lett.


Próbavonat az 1-es vonalon

A kocsik a Bpmee sorozatjelet kapták, a nagy "B" másodosztályt jelent, a kis "p" a termes kivitelre utal, az "m" a 24,5 méternél hosszabb kialakítás miatt lett felfestve, míg az "ee" a központi energiaellátásra hívja fel a figyelmet. A járművek középszáma 20-76 lett, engedélyezett sebességük 160 km/h, valamint a RIC forgalmú közlekedésre is alkalmasak. Érdekesség, hogy a kocsik külső részén is van hangszóró, ez a feljáróajtók mellett található.


A használt, de jó állapotú kocsik a 80-as vonalra fognak kerülni

A kocsik emelt sebességű futópróbáját Győr és Mosonmagyaróvár állomások között végezték, ilyenkor az engedélyezett sebesség 110 százalékával, azaz jelen esetben 176 km/h-val kell továbbítani a vonatot. A megfelelő fékszázalék elérése céljából a szerelvénybe két EuroCity kocsi is be lett sorolva.


Tata állomáson robog át a próbavonat

A termes, 2. osztályú kocsikban 80 ülőhely van, ezek többsége páholyos elrendezésű, de vannak kettes ülések is. A kocsiban ugyan sajnos nincs klíma, de az összes ablak nyitható, ezért nagy melegben is elviselhető az utazás. Az ülések be vannak számozva, ezért a Schlierenek helybiztosítással közlekedő vonatokba is besorozhatók. A honosítás során a régebbi, kopott üléshuzatok le lettek cserélve, az új MÁV-Startos kék huzat is nagyon jól áll a kocsiknak. A járművek egy részében a közelmúltban cserélt üléshuzatot az ÖBB (ez olyan, mint ami a magyar Talentekben is van), ezek jó állapotban voltak, ezért nem kellett ismét lecserélni őket.

Szerettünk volna néhány képet készíteni a honosítással kapcsolatos munkákról, és a kocsik utasteréről is Szolnokon, azonban a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága ebben sajnos nem volt segítségünkre, különösebb indoklás nélkül elutasították kérésünket. Mióta a MÁV-Start sajtórészlegét beolvasztották a MÁV Zrt-be, azóta akadozik a cégcsoport kommunikációja, és az ilyen jellegű, korábban néhány nap alatt megszerezhető fotózási engedélyek kiadására is rengeteget kell várni - már ha egyáltalán hozzájárulnak.

2015.03.12.

 
Vonatösszeállítás