főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Bz a Nagykörúton!
Vonattal Tárnok - Kelenföld - Déli - Széll Kálmán tér - Széna tér - Szépvölgyi út - Óbuda útvonalon 2016-tól
 
Figyelem! A cikk áprilisi tréfa volt, a leírtak jelentős része így ebben a formában nem igaz. Egy kis magyarázat kattintás után!

Az Európai Unió Tanácsának kedvező döntése alapján a 2015-ben záródó fejlesztési ciklus megmaradt pénzeiből további 43,2 milliárd forintot hívhat le a Főváros közösségi közlekedési fejlesztésre. A Közgyűlés döntése alapján kibővítik a budapesti fonódó villamoshálózat terveit egy nagyvasúti elemmel is: újraépítik a budai körvasutat. A fejlesztés egyébként a 2020-tól induló EU-s ciklusban is folytatódik, a RegionalBahn Blog információi szerint összesen 8500 milliárd forint áll rendelkezésre.


A jobb parti körvasút 1891-ben épült, a vágányok ekkor a szentendrei HÉV vonalon lévő Filatorigát állomást kötötte össze a villamospályán keresztül a Déli pályaudvarral. 1972-ben az M2-es metró építésével a vonal ketté szakadt, de a Déli pályaudvar és a Margit körúton lévő Ganz gyár között egészen a '90-es évek közepéig megmaradt a teherforgalom.

"A Budai fonódó villamosközlekedés megteremtése c. projekt átdolgozásához szükséges tervezési feladatok" címmel a BKK és a MÁV közösen kidolgozta a körvasút újraépítésének lehetőségét (KÖZOP-5.4.0-09-11-2011-0001 projekt), a munkálatok már el is kezdődtek. Ennek egyik leglátványosabb eleme egy teszt volt, melynek során egy Bz motorkocsi végighaladt a nagykörúti villamosvonal egy részén, ahol vizsgálták, hogy a kissé más kialakítású vasúti jármű hogyan viselkedik a villamosvonalon. Jelenleg a Széll Kálmán tér és az Oktogon között vágányzár van a vonalon, ennek része volt ez a teszt is.


Bz motorkocsi az Oktogonnál

Bár a vasúti járművek csak a Széll Kálmán tér és a szentendrei HÉV közötti szakaszon fogják használni a villamosvonalat, viszont a Combino villamosok érkezésével a teljes 4-es/6-os vonalat azonos műszaki paraméterek mellett újították fel, ezért a tesztet más szakaszon is el lehetett végezni. A Bz motorkocsi Balassagyarmat - Aszód felől érkezett Ferencváros állomásra, ahol az összekötő vágány segítségével a Ferencváros Kocsiszín felé elhagyta a MÁV hálózatát. Innen a Mester utcán (az 51-es villamos vonalán) jutott el a motorkocsi a Petőfi hídig, ahol van egy összekötő vágány a 4-es/6-os villamos felé.

Május közepéig minden nap 00:00 és 4:00 között a 6-as villamos helyett a teljes vonalon pótlóbusz közlekedik, ennek oka, hogy így éjszaka a villamosok zavartatása nélkül lehet a vasúti teszteket elvégezni. Elsőként március 30-án éjszaka érkezett egy Bz, majd az Oktogoni megálló után a vágányzár miatt lezárt szakaszon 31-én nappal is végeztek méréseket, végül a motorkocsi elsejére virradó éjszaka a már bemutatott útvonalon elhagyta a vonalat. A mérések a közeljövőben is folytatódnak, azonban ehhez már nincs szükség a Bz-re, a 333-as motorkocsi visszatért Balassagyarmatra.

Mivel a vasúti űrszelvény a villamosokénál szélesebb, ezért Széna tér és Mechwart liget megállóhelyeken a vágányokat 10-10 centiméterrel ki kell tolni, ezeket a munkákat is a mostani vágányzár alatt végzik. A felújítás alatt álló Széll Kálmán téren már eleve a vasúti szabványoknak is megfelelő vágányok és peronok fognak épülni, tehát itt már nem lesz gond.


A Mechwart ligetnél már javában zajlanak a munkák -
középen már látható az új MÁV-Start jegyautomata is

A vonatok a Mechwart liget után nem mennek fel a Margit hídra, hanem a Török és az Üstökös utcán, valamint az Elvis Presley téren keresztül egy szintbeli útátjárón elérik a szentendrei HÉV vonalát. Az S5-ös viszonylatszámmal ellátott vonatok déli végállomása Tárnokon lesz, északon pedig Óbudáig közlekednek majd. A vonatok reggel 3:00-tól 5:00-ig, valamint 21:00-tól 23:00-ig fél óránként, napközben 15 percenként követik majd egymást.


Épül az új kitérő: a 4-es és 6-os villamosok jobbra, a Margit híd felé,
az S5-ös vonatok egyenesen a Török utca felé fognak továbbhaladni

Az S5-ös viszonylatra új motorvonatokat fog beszerezni a MÁV-Start, ezek közbeszerzési pályázata a közeljövőben ki lesz írva. A járművek finanszírozása már a következő fejlesztési ciklus keretéből, IKOP forrásból lesz megoldva, ezeket legkésőbb 2016. december 31-ig le kell szállítani a gyártónak.

Figyelem! A cikk áprilisi tréfa volt, a leírtak jelentős része így ebben a formában nem igaz. Egy kis magyarázat kattintás után!

2015.04.01.

 
Vonatösszeállítás