|
Bz a
Nagykörúton!
Vonattal
Tárnok -
Kelenföld - Déli - Széll
Kálmán
tér - Széna tér -
Szépvölgyi út
- Óbuda útvonalon 2016-tól
|
|
Figyelem! A
cikk áprilisi tréfa volt, a leírtak
jelentős része így ebben a formában
nem igaz. Egy kis magyarázat kattintás
után! |
Az
Európai Unió Tanácsának
kedvező
döntése alapján a 2015-ben
záródó fejlesztési ciklus
megmaradt
pénzeiből
további 43,2 milliárd forintot
hívhat le a Főváros
közösségi
közlekedési fejlesztésre. A
Közgyűlés
döntése alapján kibővítik a
budapesti
fonódó villamoshálózat
terveit egy
nagyvasúti elemmel is:
újraépítik a budai
körvasutat. A fejlesztés
egyébként a 2020-tól induló
EU-s ciklusban is folytatódik, a RegionalBahn Blog információi
szerint összesen 8500
milliárd forint áll rendelkezésre.
A jobb parti körvasút 1891-ben
épült, a
vágányok ekkor a szentendrei HÉV
vonalon
lévő Filatorigát állomást
kötötte
össze a villamospályán
keresztül a Déli
pályaudvarral. 1972-ben az M2-es metró
építésével a vonal
ketté szakadt, de
a Déli pályaudvar és a Margit
körúton
lévő Ganz gyár között
egészen a '90-es
évek közepéig megmaradt a teherforgalom.
"A Budai fonódó
villamosközlekedés
megteremtése c. projekt
átdolgozásához
szükséges tervezési feladatok"
címmel a BKK
és a MÁV közösen kidolgozta a
körvasút
újraépítésének
lehetőségét (KÖZOP-5.4.0-09-11-2011-0001
projekt), a
munkálatok már el is kezdődtek. Ennek egyik
leglátványosabb eleme egy teszt volt, melynek
során egy Bz motorkocsi végighaladt a
nagykörúti villamosvonal egy
részén, ahol
vizsgálták, hogy a kissé
más
kialakítású vasúti
jármű hogyan
viselkedik a villamosvonalon. Jelenleg a Széll
Kálmán tér és az Oktogon
között
vágányzár van a vonalon, ennek
része volt
ez a teszt is.
Bz motorkocsi az Oktogonnál
Bár a vasúti járművek csak a
Széll
Kálmán tér és a szentendrei
HÉV
közötti szakaszon fogják
használni a
villamosvonalat, viszont a Combino villamosok
érkezésével a teljes 4-es/6-os vonalat
azonos
műszaki paraméterek mellett
újították fel,
ezért a tesztet más szakaszon is el lehetett
végezni. A Bz motorkocsi Balassagyarmat - Aszód
felől
érkezett Ferencváros
állomásra, ahol az
összekötő vágány
segítségével a Ferencváros
Kocsiszín
felé elhagyta a MÁV
hálózatát. Innen
a Mester utcán (az 51-es villamos vonalán) jutott
el a
motorkocsi a Petőfi hídig, ahol van egy
összekötő
vágány a 4-es/6-os villamos felé.
Május közepéig minden nap 00:00
és 4:00
között a 6-as villamos helyett a teljes vonalon pótlóbusz
közlekedik, ennek oka,
hogy így éjszaka a
villamosok zavartatása nélkül lehet a
vasúti
teszteket elvégezni. Elsőként március
30-án
éjszaka érkezett egy Bz, majd az Oktogoni
megálló után a
vágányzár
miatt lezárt szakaszon 31-én nappal is
végeztek
méréseket, végül a motorkocsi
elsejére
virradó éjszaka a már bemutatott
útvonalon
elhagyta a vonalat. A mérések a
közeljövőben is
folytatódnak, azonban ehhez már nincs
szükség
a Bz-re, a 333-as motorkocsi visszatért Balassagyarmatra.
Mivel a vasúti űrszelvény a
villamosokénál
szélesebb, ezért Széna tér
és
Mechwart liget megállóhelyeken a
vágányokat
10-10 centiméterrel ki kell tolni, ezeket a
munkákat is a
mostani vágányzár alatt
végzik. A
felújítás alatt
álló Széll
Kálmán téren már eleve a
vasúti
szabványoknak is megfelelő vágányok
és
peronok fognak épülni, tehát itt
már nem lesz
gond.
A Mechwart ligetnél már javában
zajlanak a
munkák -
középen már
látható az új
MÁV-Start jegyautomata is
A vonatok a Mechwart liget után nem mennek fel a Margit
hídra, hanem a Török és az
Üstökös utcán, valamint az Elvis
Presley
téren keresztül egy szintbeli
útátjárón elérik
a szentendrei
HÉV vonalát. Az S5-ös
viszonylatszámmal
ellátott vonatok déli
végállomása
Tárnokon lesz, északon pedig
Óbudáig
közlekednek majd. A vonatok reggel 3:00-tól
5:00-ig,
valamint 21:00-tól 23:00-ig fél
óránként, napközben 15
percenként
követik majd egymást.
Épül az új kitérő: a 4-es
és 6-os
villamosok jobbra, a Margit híd felé,
az S5-ös vonatok egyenesen a Török utca
felé
fognak továbbhaladni
Az S5-ös viszonylatra új motorvonatokat fog
beszerezni a
MÁV-Start, ezek közbeszerzési
pályázata a közeljövőben ki
lesz írva. A
járművek finanszírozása már
a
következő fejlesztési ciklus keretéből,
IKOP
forrásból lesz megoldva, ezeket
legkésőbb 2016.
december 31-ig le kell szállítani a
gyártónak.
Figyelem! A
cikk áprilisi tréfa volt, a leírtak
jelentős része így ebben a formában
nem igaz. Egy kis magyarázat kattintás
után! |
2015.04.01.
|
|
|
|
|
|
|
|
|