|
Már
csak néhány hét, és itt a
nyári
menetrend! A főszezonra idén is több
fejlesztéssel
készül a MÁV-START, a
Balatonnál az
északi és a déli parton is
bővül a
kínálat. Aki a magyar tengernél
messzebbre
vágyik, az Adria partja is kényelmesen
elérhető
vonattal.
Déli part (30-as
vonal)
A téli időszak ismét szorgos munkával
telt a Balaton déli partján, tovább
haladt a pályafelújítás a
vonalon. Immár a Balatonfenyves -
Balatonszentgyörgy szakasz is elkészült,
emellett nekiláttak Siófok
állomás régóta
várt
felújításának is.
Bár az állomás még nincs
kész, de tavaly óta rá sem lehet
ismerni, az egyik peron burkolata már megújult,
és a liftakna is készen várja a
felvonó beszerelését. A vonal
többi állomása és
megállóhelye is komfortosabbá
vált kicsit, több helyen új
esőbeállók épültek a szezonra
készülve.
Megújult pálya, korszerű
állomások, nagyobb kapacitás, magasabb
sebesség
És akkor térjünk is a
lényegre: milyen változásokat hoz az
új menetrend? A legfontosabb fejlesztés
egyértelműen az expresszvonati kínálat
bővítése, a korábbi
kétórás ütemet
órásra sűríti a MÁV-START,
a Budapest - Keszthely viszonylatú Balaton expresszek
mellett a másik órában új
járatok indulnak Budapest és Nagykanizsa
között Tópart névvel,
szintén expresszvonatként.
A kétféle expressz
megállási rendje a közös
szakaszon csak kis mértékben
különbözik: Balaton Ex megáll
Balatonberényben, de nem áll meg
Lepsényben, míg a Tópart Ex
Lepsényben áll meg, és
Berényben halad. A vonatok továbbra is
továbbítanak
légkondicionált InterCity kocsit, ahol a
garantált ülőhelyen felül
légkondicionálás, és egyre
növekvő arányban konnektor is
rendelkezésre áll.
Az expresszek kicsit rövidebbek lesznek, de sűrűbben
járnak majd
A két nemzetközi vonatpár az
expresszvonati ütembe integrálva (de sajnos
gyorsvonatként) közlekedik. Az Agram reggel a
Balaton felé keszthelyi stokkot is
továbbít (neve így Agram-Helikon
gyorsvonatra változott), itt egy IC kocsi is
közlekedik majd. A vonatpár gyorsvonati
pótjeggyel vehető igénybe, amely mellé
helyjegy váltható. A Gradec neve a
nyári szezonra Gradec-Tópart gyorsvonatra
változik, utóbbi a belföldi kocsikat
takarja. A vonat pótjegy nélkül,
helyjegy váltása mellett vehető
igénybe, tehát díjszabási
tulajdonságai a belföldi expresszekével
megegyezik. A két nemzetközi vonatpár 1.
osztályú kocsija belföldi forgalomban is
igénybe vehető, ezeket jó szívvel
ajánljuk Önöknek a kényelmesebb
utazás érdekében.
Mivel Nagykanizsára új expresszvonatok indulnak,
a Déli Parti sebesek nagy része csak Balatonszentgyörgy
állomásig közlekedik. A sebesvonatok
jó választást jelentenek a
kerékpárral utazók
számára, hiszen nagy
befogadóképességű
poggyászkocsit is továbbítanak (itt a
forgalmasabb időszakokban személyzet segíti a ki-
és berakodást).
A hétvégi Siófoki Flirt sebesvonatok
idén is közlekednek majd, az expresszek
által nem kiszolgált
településekre ezek a járatok
biztosítják a leggyorsabb eljutási
lehetőséget. Az átlós vonatok
menetrendjében nincs változás,
Miskolcról az Ezüstpart expresszel,
Záhonyból az Aranypart expresszel, Szegedről az
Aranyhíd expresszel, illetve Szolnokról egy
gyorsvonattal érhető el a Balaton.
A Budapest és Split között
közlekedő Adria gyorsvonat háló-
és fekvőhelyes kapacitását
megduplázta a Start, immár két WLAB
háló, és két WSBA Bcmh
fekvőhelyes kocsi közlekedik majd a vonatban. A
kocsifelújítási program
előrehaladtával az ülőhelyes kocsi is
változik, a korábban megszokott A 19-80 sorozatot
felújított, szintén 1.
osztályú Ad 19-30-asok
váltják, amelyek egyik előterében 3
kerékpár is
szállítható.
Adria
gyorsvonat tavaly Balatonaligánál -
idén megduplázódik az
éjszakai kocsik száma
Északi part
(29-es
vonal)
Az évek óta bevált
menetrendstruktúra alapjaiban változatlan marad,
azonban kifejezetten előnyös fejlesztéseket is
tartalmaz az új kotta: a Katica sebesvonatok
immár a hét minden napján,
egész nap közlekednek Budapest és
Balatonfüred között, megszűnik a
kevésbé kihasznált időszakban
lévő kényszerű
átszállás
Székesfehérváron.
A Katica sebesvonatok immár egész nap
ütemesen, a teljes útvonalon közlekednek
Bár a kínálat
szempontjából lényegtelen, de az
egységes tájékoztatást
elősegítő változás, hogy
idén már a szombathelyi Kék
Hullám is sebesvonatként közlekedik,
ezért megszűnik az az anomália, hogy az
ütemes, azonos megállású
járatok között egy eltérő
vonatnemű is volt.
Érdekesség, hogy hosszú idő
után ismét lesz éjszakai gyorsvonat a
29-es vonalon: az Istria gyorsvonat
Székesfehérvár - Balatonfüred
- Tapolca - Ukk - Zalaegerszeg - Őriszentpéter
útvonalon fogja elérni a szlovén
határt. A Balaton északi partja így
már Budapest-Keleti pályaudvarról is
elérhető közvetlen vonattal,
ráadásul egészen jó
megállási renddel: a gyorsvonat menetrend szerint
Tapolcáig csak Kelenföld,
Székesfehérvár és
Balatonfüred állomásokon áll
meg. Az Istria az eddigi leggyorsabb gyorsvonathoz képest 20
perccel hamarabb Tapolcára ér, emellett A 19-80
sorozatú 1. osztályú kocsikban lehet
utazni garantált ülőhely mellett
belföldön is. A vonat az ülőhelyeseken
kívül Fiumébe egy
háló és egy fekvőhelyes kocsit , Koperbe egy fekvőhelyes és egy
poggyászkocsit kocsit
továbbít.
Nyári
vonatösszeállítások oldalunkon
Többen jogosan hiányolták a friss
vonatösszeállításokat
honlapunkról, ezért ezzel kapcsolatban is
szeretnénk hírt adni magunkról.
Bár kívülről úgy tűnik, mint
ha nem történne semmi, a
háttérben dolgozunk a fejlesztéseken.
Honlapunk már majdnem 10 éves (2009. december
13-án indultunk), ami az informatika
világában nagy idő, ezért teljes
rendszerünket egy korszerű, modern megoldás
váltja fel. A munka halad, hamarosan a
látványosabb fázisba
érünk.
A nyári menetrend életbe
lépésére még nem lesz
kész az új alkalmazásunk, viszont
mindettől függetlenül a balatoni
vonatösszeállítások a teljes
szezon alatt elérhetők lesznek annak
érdekében, hogy segítséget
tudjunk nyújtani a legjobb járat
megtalálásához a
nyaraláshoz.
2018.05.26.
|
|