főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Újra vár a balatoni nyár!
Idén a menetrendszerűség javítása a fő cél, de más fejlesztés is lesz
 
Június 17-én, szombaton lép életbe a nyári menetrend, amely idén is számos vonzó lehetőséget tartogat a magyar tenger partjára utazók részére. A balatoni sajtótájékoztatón Csépke András vezérigazgató úr kiemelte, hogy idén a menetrendszerűség javítása a legfontosabb cél, de a Vasúttársaság értékesítési szempontból is nagyot lép előre: csúcsidőn kívül 15%-os kedvezménnyel lehet nyaralni menni, emellett a felújított kocsik aránya is nő majd.

Déli part (30-as vonal)

Bár néhány kisebb munka még hátra van, a pályafelújítás elkészült Szántód-Kőröshegy és Balatonfenyves között. Négy szolgálati hely kivételével a peronok is megújultak, így a korábbinál jóval igényesebb, rendezettebb környezet várja a Balatonra utazókat. A megújuló pálya, 80-as kitérők, és korszerű központi forgalomirányítás további menetidő csökkenést is lehetővé tenne, idén viszont inkább a menetrendszerűség javítása a cél, ezért a kinyert percek tartalékidőként kerültek beépítésre. Ennek, és számos más (műszaki jellegű) intézkedésnek köszönhetően idén remélhetőleg jóval pontosabbak lesznek majd a vonatok, ami mindenképp jelentős előrelépés lesz.


Megújult szakasz a 30-ason [Fotók: NIF]

A vonalon a megszokott járattípusok jelentik idén is a közlekedés gerincét, a naponta, két óránként közlekedő Balaton expressz és Déli Parti sebesvonatok mellett hétvégén a Siófoki Flirt sebesek biztosítják az eljutást a déli partra. A vonatösszeállításokkal kapcsolatban nagy újításokra nem kell számítani, a kerékpárszállítás viszont fejlődik: most már a Siófoki Flirt sebesvonatok is kerékpárhely-biztosítással közlekednek, ezért nem kell azon aggódni, hogy vajon felférnek-e a biciklik.


A Balaton expresszekben is előfordulhat felújított Bpee sorozatú IC kocsi

Az idei szezonban már két pár InterCity vonat közlekedik a vonalon, a 41-es vonalon lévő vágányzár miatt a Kvarner és a Rippl-Rónai IC is a dél-balatoni útvonalon közlekedik. Emellett megemlítendő az Adria gyorsvonat is, amely Budapest és Gyékényes között két (helyjegy váltása mellett igénybe vehető) cseh IC kocsit is továbbít.

Utastájékoztatási szempontból újítás, hogy a déli parton közlekedő vonatok is kaptak járatlogót, ezáltal a vonatok beazonosítása könnyebb lesz. Szintén pozitív lépés a Siófoki Flirt sebesek kocsiszámozása, ez egyrészt a kerékpárhely biztosításhoz szükséges, de emellett könnyebb lesz a tájékoztatás is a közvetlen vonatrészekről. Erről egyébként egy térképes összefoglalót is készített a MÁV-Start.


Siófoki Flirt sebesvonatok [Ábra: MÁV-Start]

Északi part (29-es vonal)

A menetrendstruktúra itt is marad a megszokott, azonban kisebb fejlesztések ezen a vonalon is történtek. A Tekergő gyorsvonatokban minden eddiginél nagyobb arányban közlekednek majd felújított fülkés kocsik, emellett változás, hogy idén ezek a vonatok kedvezményesen, felár nélkül vehetők majd igénybe.

A balatoni sajtótájékoztatót követően a Start bemutatta az érdeklődőknek az első olyan Bd 20-37 sorozatú gyorsvonati kocsit, amely vadonatúj önműködő ajtóval lett felszerelve, így az utazás biztonságosabbá és kényelmesebbé válik. A kocsiban egyébként a hangosítás is ki lett építve, ezért lehetőség nyílik a fedélzeti utastájékoztatásra is (bár ez valószínűleg csak akkor fog működni a gyakorlatban is, ha az összes kocsi megkapja a felújítást).


Felújított Bd 20-37 kocsi - újdonság a gombnyomásra nyíló ajtó

A Kék Hullám és Katica sebesvonatoknál a kerékpárszállítás válik kényelmesebbé, hiszen mindkét sebesen bevezeti a kerékpárhely-biztosítást a MÁV-Start. Ennek következtében a sebesvonati rész kocsijai is be lesznek számozva, a kerékpáros utasok a 6-os, illetve csúcsidőben a 2-es kocsiban szállíthatják biciklijüket. A többcélú teres kocsi továbbra is az IC kocsi mellett van, ezért a légkondicionált jármű kényelméről sem kell lemondani a kerékpárral együtt utazóknak.

Átlós vonatok vidékről a Balatonra

Miskolc és a 80-as vonal, valamint Záhony és a 100-as vonal térségéből idén is kényelmes utazási lehetőséget biztosít az Ezüstpart és Aranypart expresszvonat. A helybiztosítással közlekedő járat poggyászkocsit is továbbít, ezért biciklis utasoknak is bátran ajánljuk.

Az idei szezonban megújult formában tér vissza az Aranyhíd expressz, az utóbbi években egyre kevésbé vállalható állapotú Ao kocsik helyett frissen felújított Bd 20-37 300-as kocsikból fog állni. A járművek előterében kerékpár is szállítható, de a megfelelő kapacitás érdekében a BDbh kocsi is marad (ide viszont csak akkor ad helyjegyet a rendszer, ha a fülkés kocsik megteltek).

Újdonság a Tanúhegy expresszvonat, ami Győrből Keszthelyre biztosít a korábbiaknál lényegesen kényelmesebb eljutást. A járat felújított Bp 29-05 sorozatú kocsikból fog állni, melyek előterében szintén szállítható kerékpár.

Balatonfenyves GV

A MÁV-Start egyetlen keskeny nyomközű gazdasági vasútvonalán kocsifelújítással kezdődik a szezon, a nyári menetrend első napjaitól a megújult nyitott kocsi is forgalomba áll. A vonalon továbbra is az országosnál 25%-al olcsóbb regionális tarifával lehet utazni.

Kedvezményes ajánlatok a MÁV-Starttól idén nyárra

Díjszabási szempontból az idei szezon legnagyobb durranása az e-Balaton és e-Velence jegyek bevezetése, amelyek a csúcsidőn kívüli időszakban (kora reggel és késő este) közlekedő vonatokon 15%-al olcsóbb utazást biztosítanak. Fontos, hogy a kedvezmény a végösszegből jön le, tehát a felárak és osztálykülönbözetek sem teljes áron adódnak hozzá. Például Budapest és Siófok között az IC200-as vonaton e-Balaton kedvezménnyel egy 1. osztályú jegy annyiba kerül, mint hagyományos jeggyel 2. osztályra. A kedvezményes jeggyel igénybe vehető vonatokat @ jellel jelöli a Vasúttársaság.

A diákok nagy kedvence, a Vakáció bérlet idén is elérhető, de két újdonság is van: az egyik, hogy most már nem csak a Start hálózatán érvényes, hanem a GYSEV belföldi vonalain is lehet utazni vele (a MÁV-HÉV vonatain viszont továbbra sem!). A másik újítás, hogy a 30, 60 és 90 napos verzió mellett 15 napos változat is be lett vezetve 9900 forintos áron. A bérlet korlátlan számú utazást biztosít a MÁV-Start és a GYSEV személy, sebes és gyorsvonatain (2. osztályon) az egész országban, emellé csak a helyjegyet (vagy IC pót- és helyjegyet) kell megvenni magasabb vonatnem igénybe vétele esetén.

Az egyébként teljesáron utazókat szólítja meg az új Balaton bérlet nevű termék, amely 30, 60 vagy 90 napon át korlátlan számú utazást biztosít Budapest és a Balaton között. A vidékiek részére a Balaton füzetjegy jelent jó alternatívát, ez 10 utazást biztosít bármely belföldi állomástól a Balatonra, valamint a balatoni állomások között.

Idén is elérhető a kerékpáros túrajegy, amely most már automatából és online is megvásárolható. A túrajegy bármely állomástól a Balaton, Tisza-tó vagy Fertő tó partjára utazva érvényes, ára 420 forint (e-vonatjegyként történő vásárlás esetén ebből a 3%-os online kedvezmény még lejön). Érvényes havi, félhavi vagy 30 napos bérlet mellé a bérleten feltüntetett útvonalra hétvégén díjmentes kerékpárjegy kérhető. Dolgozói havibérlethez köthető további kedvezmény, hogy az érvényesség ideje alatt bármely belföldi viszonylatra 33%-os kedvezménnyel váltható jegy.

2017.06.15.

 
Vonatösszeállítás