|
Június
17-én, szombaton lép életbe a
nyári
menetrend, amely idén is számos vonzó
lehetőséget tartogat a magyar tenger partjára
utazók részére. A balatoni
sajtótájékoztatón
Csépke
András vezérigazgató úr
kiemelte, hogy
idén a menetrendszerűség
javítása a
legfontosabb cél, de a
Vasúttársaság
értékesítési
szempontból is nagyot
lép előre: csúcsidőn kívül
15%-os
kedvezménnyel lehet nyaralni menni, emellett a
felújított kocsik aránya is nő majd.
Déli part (30-as
vonal)
Bár néhány kisebb munka még
hátra van, a
pályafelújítás
elkészült
Szántód-Kőröshegy és
Balatonfenyves között. Négy
szolgálati hely kivételével a peronok
is megújultak, így a
korábbinál jóval
igényesebb, rendezettebb környezet várja
a Balatonra utazókat. A megújuló
pálya, 80-as kitérők, és korszerű
központi forgalomirányítás
további menetidő csökkenést is
lehetővé tenne, idén viszont inkább a
menetrendszerűség javítása a
cél, ezért a kinyert percek
tartalékidőként kerültek
beépítésre. Ennek, és
számos más (műszaki jellegű)
intézkedésnek köszönhetően
idén remélhetőleg jóval pontosabbak
lesznek majd a vonatok, ami mindenképp jelentős
előrelépés lesz.
Megújult szakasz a 30-ason [Fotók: NIF]
A vonalon a megszokott járattípusok jelentik
idén is a közlekedés
gerincét, a naponta, két
óránként közlekedő Balaton
expressz és Déli Parti sebesvonatok mellett
hétvégén a Siófoki Flirt
sebesek biztosítják az eljutást a
déli partra. A
vonatösszeállításokkal
kapcsolatban nagy újításokra nem kell
számítani, a
kerékpárszállítás
viszont fejlődik: most már a Siófoki Flirt
sebesvonatok is
kerékpárhely-biztosítással
közlekednek, ezért nem kell azon
aggódni, hogy vajon felférnek-e a biciklik.
A Balaton
expresszekben is előfordulhat felújított Bpee
sorozatú IC kocsi
Az idei szezonban már két pár
InterCity vonat közlekedik a vonalon, a 41-es vonalon
lévő vágányzár miatt a
Kvarner és a Rippl-Rónai IC is a
dél-balatoni útvonalon közlekedik.
Emellett megemlítendő az Adria gyorsvonat is, amely Budapest
és Gyékényes között
két (helyjegy váltása mellett
igénybe vehető) cseh IC kocsit is
továbbít.
Utastájékoztatási
szempontból újítás, hogy a
déli parton közlekedő vonatok is kaptak
járatlogót, ezáltal a vonatok
beazonosítása könnyebb lesz.
Szintén pozitív lépés a
Siófoki Flirt sebesek kocsiszámozása,
ez egyrészt a kerékpárhely
biztosításhoz szükséges, de
emellett könnyebb lesz a
tájékoztatás is a közvetlen
vonatrészekről. Erről egyébként egy
térképes összefoglalót is
készített a MÁV-Start.
Siófoki Flirt sebesvonatok [Ábra:
MÁV-Start]
Északi part
(29-es
vonal)
A menetrendstruktúra itt is marad a megszokott, azonban
kisebb fejlesztések ezen a vonalon is
történtek. A Tekergő gyorsvonatokban minden
eddiginél nagyobb arányban közlekednek
majd felújított fülkés
kocsik, emellett változás, hogy idén
ezek a vonatok kedvezményesen, felár
nélkül vehetők majd igénybe.
A balatoni
sajtótájékoztatót
követően a Start bemutatta az érdeklődőknek az első
olyan Bd 20-37 sorozatú gyorsvonati kocsit, amely
vadonatúj önműködő ajtóval lett
felszerelve, így az utazás
biztonságosabbá és
kényelmesebbé válik. A kocsiban
egyébként a hangosítás is
ki lett építve, ezért
lehetőség nyílik a fedélzeti
utastájékoztatásra is (bár
ez valószínűleg csak akkor fog működni a
gyakorlatban is, ha az összes kocsi megkapja a
felújítást).
Felújított Bd 20-37 kocsi -
újdonság a gombnyomásra
nyíló ajtó
A Kék Hullám és Katica
sebesvonatoknál a
kerékpárszállítás
válik kényelmesebbé, hiszen
mindkét sebesen bevezeti a
kerékpárhely-biztosítást a
MÁV-Start. Ennek következtében a
sebesvonati rész kocsijai is be lesznek számozva,
a kerékpáros utasok a 6-os, illetve
csúcsidőben a 2-es kocsiban
szállíthatják biciklijüket. A
többcélú teres kocsi továbbra
is az IC kocsi mellett van, ezért a
légkondicionált jármű
kényelméről sem kell lemondani a
kerékpárral együtt utazóknak.
Átlós
vonatok vidékről a Balatonra
Miskolc és a 80-as vonal, valamint Záhony
és a 100-as vonal
térségéből idén is
kényelmes utazási lehetőséget
biztosít az Ezüstpart és Aranypart
expresszvonat. A helybiztosítással
közlekedő járat poggyászkocsit is
továbbít, ezért biciklis utasoknak is
bátran ajánljuk.
Az idei szezonban megújult formában
tér vissza az Aranyhíd expressz, az
utóbbi években egyre
kevésbé vállalható
állapotú Ao kocsik helyett frissen
felújított Bd 20-37 300-as kocsikból
fog állni. A járművek előterében
kerékpár is
szállítható, de a megfelelő
kapacitás érdekében a BDbh kocsi is
marad (ide viszont csak akkor ad helyjegyet a rendszer, ha a
fülkés kocsik megteltek).
Újdonság a Tanúhegy expresszvonat, ami
Győrből Keszthelyre biztosít a
korábbiaknál lényegesen
kényelmesebb eljutást. A járat
felújított Bp 29-05 sorozatú
kocsikból fog állni, melyek előterében
szintén szállítható
kerékpár.
Balatonfenyves GV
A MÁV-Start egyetlen keskeny nyomközű
gazdasági vasútvonalán
kocsifelújítással kezdődik a szezon, a
nyári menetrend első napjaitól a
megújult nyitott kocsi is forgalomba áll. A
vonalon továbbra is az országosnál
25%-al olcsóbb regionális tarifával
lehet utazni.
Kedvezményes
ajánlatok a MÁV-Starttól
idén nyárra
Díjszabási szempontból az idei szezon
legnagyobb durranása az e-Balaton és e-Velence
jegyek bevezetése, amelyek a csúcsidőn
kívüli időszakban (kora reggel és
késő este) közlekedő vonatokon 15%-al
olcsóbb utazást biztosítanak. Fontos,
hogy a kedvezmény a végösszegből
jön le, tehát a felárak és
osztálykülönbözetek sem teljes
áron adódnak hozzá.
Például Budapest és Siófok
között az IC200-as vonaton e-Balaton
kedvezménnyel egy 1. osztályú jegy
annyiba kerül, mint hagyományos jeggyel 2.
osztályra. A kedvezményes jeggyel
igénybe vehető vonatokat @ jellel jelöli a
Vasúttársaság.
A diákok nagy kedvence, a Vakáció
bérlet idén is elérhető, de
két újdonság is van: az egyik, hogy
most már nem csak a Start
hálózatán
érvényes, hanem a GYSEV belföldi
vonalain is lehet utazni vele (a MÁV-HÉV vonatain
viszont továbbra sem!). A másik
újítás, hogy a 30, 60 és 90
napos verzió mellett 15 napos változat is be lett
vezetve 9900 forintos áron. A bérlet
korlátlan számú utazást
biztosít a MÁV-Start és a GYSEV
személy, sebes és gyorsvonatain (2.
osztályon) az egész országban,
emellé csak a helyjegyet (vagy IC pót-
és helyjegyet) kell megvenni magasabb vonatnem
igénybe vétele esetén.
Az egyébként teljesáron
utazókat szólítja meg az új
Balaton bérlet nevű termék, amely 30, 60 vagy 90
napon át korlátlan számú
utazást biztosít Budapest és a Balaton
között. A vidékiek
részére a Balaton füzetjegy jelent
jó alternatívát, ez 10
utazást biztosít bármely
belföldi állomástól a
Balatonra, valamint a balatoni állomások
között.
Idén is elérhető a
kerékpáros túrajegy, amely most
már automatából és online
is megvásárolható. A
túrajegy bármely
állomástól a Balaton,
Tisza-tó vagy Fertő tó partjára utazva
érvényes, ára 420 forint
(e-vonatjegyként történő
vásárlás esetén ebből a
3%-os online kedvezmény még lejön).
Érvényes havi, félhavi vagy 30 napos
bérlet mellé a bérleten
feltüntetett útvonalra
hétvégén díjmentes
kerékpárjegy kérhető.
Dolgozói havibérlethez köthető
további kedvezmény, hogy az
érvényesség ideje alatt
bármely belföldi viszonylatra 33%-os
kedvezménnyel váltható jegy.
2017.06.15.
|
|