|
Milyen volt a
2016-os nyári menetrend?
Volt
javulás tavaly óta? Min lehetne még
változtatni?
|
|
Az
idei balatoni nyári menetrend is tartogatott
néhány újdonságot, amiről
annak idején be
is számoltunk Önöknek. A
nyári menetrend alatt, illetve az utána
közzétett kérdőívünk
útján sok észrevételt,
véleményt küldtek be nekünk,
ezek alapján szeretnénk most elemezni a
menetrendet.
Kérdőívünket 496 ember
töltötte ki a rendelkezésre
álló kicsit több, mint egy
hónap alatt, mindenkinek
köszönjük a segítséget.
Északi part
(29-es vonal)
Az északi parton a Tekergő gyorsvonatok a tavalyihoz
hasonló menetrenddel közlekedtek,
minőségi szempontból nagy
előrelépés volt a
felújított Bd 20-37 kocsik
megjelenése, amelyek előtereiben
kerékpárszállításra
is volt lehetőség, méghozzá
helybiztosítással. Emellett viszont több
Fecske ingavonat is közlekedett, amelyek a hosszú
távon kényelmetlennek bizonyultak, és
a kerékpáros kapacitásuk is
szűkös volt.
Összességében sajnos romlott a vonatok
értékelése a tavalyi évhez
képet. A legnagyobb visszaesés a
menetrendszerűségnél figyelhető meg,
idén többet késtek ezek a vonatok. Ez
valószínűleg a feszesebb menetrendnek
köszönhető, a 10-12 perces menetidő
csökkenés a tartalék idők
rövidülését hozta maga
után.
A kényelem és a tisztaság
átlagosan ugyan romlott, de ha szerelvény
típusonként nézzük,
már jobb a helyzet. A felújított
fülkés kocsik majdnem egy egész jeggyel
jobb eredményt produkáltak, mint a
Fecskék, ami jól mutatja, hogy
távolsági forgalomban utóbbiaknak nem
nagyon van helye. A kényelem 4,1-es
értékelése a tavalyi
eredménynél is jobb egy tizedessel, és
a tisztaság is majdnem eléri a 4-est, ami
tuskófékes (ezáltal jobban
koszolódó) kocsiknál jónak
mondható.
A fülkés kocsikból
álló Tekergő gyorsokon a
megkérdezettek 36,7%-a szállított
kerékpárt. Nagyobb részük meg
volt elégedve a helybiztosítással, de
22,08%-uk nem volt elégedett, mivel nem tudta előre, hogy
hol lesz a helyjegyének megfelelő kocsi. Itt
látszik, hogy a
vonatösszeállítások
meghirdetése fontos tud lenni, ha ezek az utasok pontosan
tudták volna a kocsi helyét, az
elégedettek aránya 75% fülé
nőhetett volna.
Szokásunkhoz híven idén is
megkérdeztük Önöket, hogy
utaznának-e 1. osztályon a Tekergő
gyorsvonatokon, ha erre lenne lehetőség. A
válaszadók 36,2%-a igennel válaszolt,
tehát jól látható, hogy a
minőségi szolgáltatásra
továbbra is meg van az igény. Sőt, a tavalyi
eredményhez képest 2%-al nőtt is azok
száma, akik igényt tartanának a
magasabb osztályra itt is. Érdekesség,
hogy a Fecske ingavonaton utazóknál 53%
gondolkozott el az 1. osztályon, míg a
felújított B kocsiknál ez csak 34,1%
volt.
A Kék Hullám sebesvonatok gyakorlatilag
változatlan formában közlekedtek. Ennek
ellenére
értékelésük minden
szempontból romlott, a vizsgált szempontok
szerint néhány tizedessel rosszabbul
teljesítettek.
Idén egy pár Kék Hullám
sebesvonatot a GYSEV állított ki Bpz
sorozatú Schlieren kocsikból.
Megemlítendő, hogy a kocsik egy
részében klímaberendezés is
van, azonban ezek vezérléséhez
távirányító
szükséges, ezek pedig csak a GYSEV-es
személyzetnél vannak. Éppen
ezért Szombathelytől Budapest felé még
előfordult, hogy működött a klíma,
visszafelé viszont nem volt lehetőség ezek
bekapcsolására.
A Kék Hullám sebesvonaton
kerékpárt
szállító utasok 73,9%-a
örülne annak, ha ezeken a járatokon is
lenne lehetőség a
kerékpárhely-biztosításra.
Ez különösen azért fontos, mert
sok esetben az alap
összeállítás szerinti
és az erősítő kocsi a szerelvény
másik végére került, a
behaladó vonaton pedig
ránézésre nem látszik, hogy
melyikben van hely. Ezért értékes
perceket vesz el, amíg a kedves utas a peronon
végig tolja a biciklijét a másik
kocsiig, és így romlik a
menetrendszerűség.
A Katica sebesvonatoknál nagy
visszalépés volt, hogy
hétköznap kevesebb közvetlen
járat közlekedett, mint a korábbi
években, bizonyos vonatok helyett csak
személyvonat járt
Székesfehérvár és
Balatonfüred között, amelyek
Fehérváron a szombathelyi gyorsvonathoz
csatlakoztak. A megmaradó Katicák viszont a
tavalyinál jobb menetidővel közlekedtek,
nagyjából fél
órával hamarabb a magyar tengerre
értek. A pontosság és a
tisztaság nagyjából a tavalyihoz
hasonlóan alakult, a kényelmet viszont
idén rosszabbra értékelték
- a legtöbb panasz a klímaberendezés
hibájára vonatkozott.
Kérdeztük Önöket, hogy mit
gondolnak a fehérvári
átszállásról a
kevésbé frekventált időszakban
közlekedő vonatoknál. A
válaszadók felének ez
problémát jelentett, a
többség számára kedvezőbb
lenne, ha mindegyik vonat a teljes útvonalon
közlekedne. Kérdeztük itt is az 1.
osztályt, a válaszadók 13,9%-a
váltaná meg a drágább
jegyet a jelenlegi utastér mellett is, míg
újabb 36,7%-uk, ha lenne egy kis
komfortnövelés. A Desiro motorvonatok
ülőhelyeinek 10,9%-a található az 1.
osztályon, tehát az igények
és a lehetőségek nagyjából
fednék egymást, csak meg kellene hirdetni a
szolgáltatást.
Déli part
(30-as vonal)
A déli parton újdonság volt, hogy a
Balaton expresszvonatok a korábbi egy helyett már
két IC minőségű kocsit
továbbítottak, ezáltal több
utas válthatott jegyet a
légkondicionált kocsiba. A
bővítés a várt eredményt
hozta, csúcsidőben a második IC kocsi is
jóval a vonat indulása előtt megtelt
(akár már előző nap), míg az
expresszvonati részre még maradt
néhány helyjegy.
Az értékelésnél viszont
sajnos ennél a vonatnál is rosszabb
eredmények születtek, elsősorban a
menetrendszerűségnél figyelhető meg
csökkenés. A 7-15 perccel rövidebb
menetidő itt is csökkentette a tartalék időket,
ezért ha valami miatt kicsit megkésett a vonat,
nehezebb volt azt behozni. A kényelem és a
tisztaság egy-két tizedessel gyengébb
értékelést kapott, bár itt
nem annyira jelentős a csökkenés.
A Déli -> Parti sebesvonatok menetideje kicsit (5-10
perccel) csökkent, a szerelvénnyel kapcsolatban
komolyabb változás nem volt, bár
azért említést érdemel,
hogy nagyobb arányban közlekedtek 1.
osztályú (AByee), vagy korábban 1.
osztályú, legminősített (Byee) kocsik
a vonatokban. Ennek oka, hogy tavaly ezek még a Balaton
expresszekben is jártak, ami a 2.
osztályú kocsihoz képest kevesebb
ülőhely miatt sokszor gondot okozott. Idén az
expresszekbe csak tisztán 2. osztályú
kocsi kerülhetett, ami azt jelentette, hogy a jobb kocsik a
sebesekbe jutottak. Ennek hatására a
Déli Parti sebesek
értékelésénél
javult a kényelem és a tisztaság
megítélése, bár sajnos a
pontosság itt is csökkent.
A Hétvégi Flirt sebesvonatokat új
csúcsidei mentesítő járatok
váltották, amelyek a Siófoki Flirt
nevet kapták. A városnév itt a
zónahatárra utal, hiszen ezen a vonalon is
bevezette a MÁV-Start a
zónázó rendszerű sebesvonati
közlekedést, melynek lényege, hogy a
Balatonszentgyörgyig közlekedő alapvonat
Balatonszárszóig csak Siófokon
áll meg, onnantól mindenütt.
Siófokon a hátsó egység
leakad, és Balatonszemesig mindenütt
megállva közlekedik tovább.
A Siófoki Flirtek esetében szokatlan
megoldás volt a közvetlen kocsis rendszer
alkalmazása úgy, hogy mindkét
vonatrész ugyanazon a vonalon közlekedett,
ezáltal voltak olyan állomások is,
amelyeket mindkét vonatrész érintett a
leakadás után.
Felszálláskor az utasoknak
különös figyelmet kellett
fordítani arra, hogy melyik vonatrészbe
szállnak fel, hiszen a zárt motorvonati
egységek között menet közben nem
lehetséges az átjárás. A
válaszadók 75,%-a meg volt elégedve
ezzel a megoldással, és a vonattal kapcsolatos
tájékoztatással, a megfelelő
vonatrészt jól ki tudta választani.
Az átlós vonatoknál
előrelépés, hogy nagy részük
garantált ülőhelyet biztosító
expresszvonatként közlekedett,
szerelvényük pedig Schlieren kocsikból
állt. A jelentős menetidő csökkenéssel
együtt ez mindenképp jót tett,
vonzóbbak lettek az átlós vonatok a
vidéki nagyvárosokban élők
számára. Ugyanakkor nem szeretnénk
állandóan magunkat ismételni, de
ezekből a vonatokból is nagyon hiányzik egy
(lehetőleg légkondicionált) 1.
osztályú kocsi. A klímás
személyautókkal szemben csak akkor lehet felvenni
a versenyt, ha eljutási időben és/vagy
kényelemben legalább olyan szinten van.
Összefoglalás
A menetrend sok szempontból javult a tavalyihoz
képest, a menetidő szinte mindenütt
csökkent - legalábbis papíron.
És itt jutottunk el az idei év legnagyobb
problémájához, a romló
menetrendszerűséghez. Fehérvár
átépítése, és a
vadonatúj pálya gyermekbetegségekkel
küzdő biztosítóberendezése
sokszor okozott meglepetéseket, és persze Murphy
törvénye alapján az
útátjárós balesetek is pont
a legforgalmasabb hétvégéken okoztak
fennakadást. A járművekkel kapcsolatban a
két legnagyobb probléma a
kiszámíthatatlanság (pl.: Tekergő
gyorsvonatok sokféle szerelvénye) és a
jó minőségű kocsik kevés
darabszáma. Bár azért
megemlítenénk, hogy iyen sok
klímás kocsi még eddig sosem volt,
tehát látszik a fejlődés,
és jó az irány.
Az Önök véleménye
alapján jövőre a pontosság
javításán túl olyan
apróságokban is fejlődni kellene, mint a
meglévő járművek jobb
kihasználása a plusz
szolgáltatások révén (azaz
a helyszámozással ellátott
felújított B kocsibkan fakultatív
helybiztosítás, az alapütem szerinti
vonatokon kerékpárhely-foglalás, a
Desirokon meghirdetett 1. osztály, ...). Ez mind-mind olyan
változás, ami a vasút
részéről plusz kiadást gyakorlatilag
nem igényel, de javítja az
elégedettséget, és még a
bevételt is növeli.
2016.11.01.
|
|
|
|
|
|
|
|
|