főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Milyen volt a 2016-os nyári menetrend?
Volt javulás tavaly óta? Min lehetne még változtatni?
 
Az idei balatoni nyári menetrend is tartogatott néhány újdonságot, amiről annak idején be is számoltunk Önöknek. A nyári menetrend alatt, illetve az utána közzétett kérdőívünk útján sok észrevételt, véleményt küldtek be nekünk, ezek alapján szeretnénk most elemezni a menetrendet.
Kérdőívünket 496 ember töltötte ki a rendelkezésre álló kicsit több, mint egy hónap alatt, mindenkinek köszönjük a segítséget.

Északi part (29-es vonal)

Az északi parton a Tekergő gyorsvonatok a tavalyihoz hasonló menetrenddel közlekedtek, minőségi szempontból nagy előrelépés volt a felújított Bd 20-37 kocsik megjelenése, amelyek előtereiben kerékpárszállításra is volt lehetőség, méghozzá helybiztosítással. Emellett viszont több Fecske ingavonat is közlekedett, amelyek a hosszú távon kényelmetlennek bizonyultak, és a kerékpáros kapacitásuk is szűkös volt.



Összességében sajnos romlott a vonatok értékelése a tavalyi évhez képet. A legnagyobb visszaesés a menetrendszerűségnél figyelhető meg, idén többet késtek ezek a vonatok. Ez valószínűleg a feszesebb menetrendnek köszönhető, a 10-12 perces menetidő csökkenés a tartalék idők rövidülését hozta maga után.


A kényelem és a tisztaság átlagosan ugyan romlott, de ha szerelvény típusonként nézzük, már jobb a helyzet. A felújított fülkés kocsik majdnem egy egész jeggyel jobb eredményt produkáltak, mint a Fecskék, ami jól mutatja, hogy távolsági forgalomban utóbbiaknak nem nagyon van helye. A kényelem 4,1-es értékelése a tavalyi eredménynél is jobb egy tizedessel, és a tisztaság is majdnem eléri a 4-est, ami tuskófékes (ezáltal jobban koszolódó) kocsiknál jónak mondható.

A fülkés kocsikból álló Tekergő gyorsokon a megkérdezettek 36,7%-a szállított kerékpárt. Nagyobb részük meg volt elégedve a helybiztosítással, de 22,08%-uk nem volt elégedett, mivel nem tudta előre, hogy hol lesz a helyjegyének megfelelő kocsi. Itt látszik, hogy a vonatösszeállítások meghirdetése fontos tud lenni, ha ezek az utasok pontosan tudták volna a kocsi helyét, az elégedettek aránya 75% fülé nőhetett volna.


Szokásunkhoz híven idén is megkérdeztük Önöket, hogy utaznának-e 1. osztályon a Tekergő gyorsvonatokon, ha erre lenne lehetőség. A válaszadók 36,2%-a igennel válaszolt, tehát jól látható, hogy a minőségi szolgáltatásra továbbra is meg van az igény. Sőt, a tavalyi eredményhez képest 2%-al nőtt is azok száma, akik igényt tartanának a magasabb osztályra itt is. Érdekesség, hogy a Fecske ingavonaton utazóknál 53% gondolkozott el az 1. osztályon, míg a felújított B kocsiknál ez csak 34,1% volt.


A Kék Hullám sebesvonatok gyakorlatilag változatlan formában közlekedtek. Ennek ellenére értékelésük minden szempontból romlott, a vizsgált szempontok szerint néhány tizedessel rosszabbul teljesítettek.


Idén egy pár Kék Hullám sebesvonatot a GYSEV állított ki Bpz sorozatú Schlieren kocsikból. Megemlítendő, hogy a kocsik egy részében klímaberendezés is van, azonban ezek vezérléséhez távirányító szükséges, ezek pedig csak a GYSEV-es személyzetnél vannak. Éppen ezért Szombathelytől Budapest felé még előfordult, hogy működött a klíma, visszafelé viszont nem volt lehetőség ezek bekapcsolására.

A Kék Hullám sebesvonaton kerékpárt szállító utasok 73,9%-a örülne annak, ha ezeken a járatokon is lenne lehetőség a kerékpárhely-biztosításra. Ez különösen azért fontos, mert sok esetben az alap összeállítás szerinti és az erősítő kocsi a szerelvény másik végére került, a behaladó vonaton pedig ránézésre nem látszik, hogy melyikben van hely. Ezért értékes perceket vesz el, amíg a kedves utas a peronon végig tolja a biciklijét a másik kocsiig, és így romlik a menetrendszerűség.

A Katica sebesvonatoknál nagy visszalépés volt, hogy hétköznap kevesebb közvetlen járat közlekedett, mint a korábbi években, bizonyos vonatok helyett csak személyvonat járt Székesfehérvár és Balatonfüred között, amelyek Fehérváron a szombathelyi gyorsvonathoz csatlakoztak. A megmaradó Katicák viszont a tavalyinál jobb menetidővel közlekedtek, nagyjából fél órával hamarabb a magyar tengerre értek. A pontosság és a tisztaság nagyjából a tavalyihoz hasonlóan alakult, a kényelmet viszont idén rosszabbra értékelték - a legtöbb panasz a klímaberendezés hibájára vonatkozott.


Kérdeztük Önöket, hogy mit gondolnak a fehérvári átszállásról a kevésbé frekventált időszakban közlekedő vonatoknál. A válaszadók felének ez problémát jelentett, a többség számára kedvezőbb lenne, ha mindegyik vonat a teljes útvonalon közlekedne. Kérdeztük itt is az 1. osztályt, a válaszadók 13,9%-a váltaná meg a drágább jegyet a jelenlegi utastér mellett is, míg újabb 36,7%-uk, ha lenne egy kis komfortnövelés. A Desiro motorvonatok ülőhelyeinek 10,9%-a található az 1. osztályon, tehát az igények és a lehetőségek nagyjából fednék egymást, csak meg kellene hirdetni a szolgáltatást.

Déli part (30-as vonal)

A déli parton újdonság volt, hogy a Balaton expresszvonatok a korábbi egy helyett már két IC minőségű kocsit továbbítottak, ezáltal több utas válthatott jegyet a légkondicionált kocsiba. A bővítés a várt eredményt hozta, csúcsidőben a második IC kocsi is jóval a vonat indulása előtt megtelt (akár már előző nap), míg az expresszvonati részre még maradt néhány helyjegy.


Az értékelésnél viszont sajnos ennél a vonatnál is rosszabb eredmények születtek, elsősorban a menetrendszerűségnél figyelhető meg csökkenés. A 7-15 perccel rövidebb menetidő itt is csökkentette a tartalék időket, ezért ha valami miatt kicsit megkésett a vonat, nehezebb volt azt behozni. A kényelem és a tisztaság egy-két tizedessel gyengébb értékelést kapott, bár itt nem annyira jelentős a csökkenés.

A Déli -> Parti sebesvonatok menetideje kicsit (5-10 perccel) csökkent, a szerelvénnyel kapcsolatban komolyabb változás nem volt, bár azért említést érdemel, hogy nagyobb arányban közlekedtek 1. osztályú (AByee), vagy korábban 1. osztályú, legminősített (Byee) kocsik a vonatokban. Ennek oka, hogy tavaly ezek még a Balaton expresszekben is jártak, ami a 2. osztályú kocsihoz képest kevesebb ülőhely miatt sokszor gondot okozott. Idén az expresszekbe csak tisztán 2. osztályú kocsi kerülhetett, ami azt jelentette, hogy a jobb kocsik a sebesekbe jutottak. Ennek hatására a Déli Parti sebesek értékelésénél javult a kényelem és a tisztaság megítélése, bár sajnos a pontosság itt is csökkent.


A Hétvégi Flirt sebesvonatokat új csúcsidei mentesítő járatok váltották, amelyek a Siófoki Flirt nevet kapták. A városnév itt a zónahatárra utal, hiszen ezen a vonalon is bevezette a MÁV-Start a zónázó rendszerű sebesvonati közlekedést, melynek lényege, hogy a Balatonszentgyörgyig közlekedő alapvonat Balatonszárszóig csak Siófokon áll meg, onnantól mindenütt. Siófokon a hátsó egység leakad, és Balatonszemesig mindenütt megállva közlekedik tovább.


A Siófoki Flirtek esetében szokatlan megoldás volt a közvetlen kocsis rendszer alkalmazása úgy, hogy mindkét vonatrész ugyanazon a vonalon közlekedett, ezáltal voltak olyan állomások is, amelyeket mindkét vonatrész érintett a leakadás után. Felszálláskor az utasoknak különös figyelmet kellett fordítani arra, hogy melyik vonatrészbe szállnak fel, hiszen a zárt motorvonati egységek között menet közben nem lehetséges az átjárás. A válaszadók 75,%-a meg volt elégedve ezzel a megoldással, és a vonattal kapcsolatos tájékoztatással, a megfelelő vonatrészt jól ki tudta választani.


Az átlós vonatoknál előrelépés, hogy nagy részük garantált ülőhelyet biztosító expresszvonatként közlekedett, szerelvényük pedig Schlieren kocsikból állt. A jelentős menetidő csökkenéssel együtt ez mindenképp jót tett, vonzóbbak lettek az átlós vonatok a vidéki nagyvárosokban élők számára. Ugyanakkor nem szeretnénk állandóan magunkat ismételni, de ezekből a vonatokból is nagyon hiányzik egy (lehetőleg légkondicionált) 1. osztályú kocsi. A klímás személyautókkal szemben csak akkor lehet felvenni a versenyt, ha eljutási időben és/vagy kényelemben legalább olyan szinten van.

Összefoglalás

A menetrend sok szempontból javult a tavalyihoz képest, a menetidő szinte mindenütt csökkent - legalábbis papíron. És itt jutottunk el az idei év legnagyobb problémájához, a romló menetrendszerűséghez. Fehérvár átépítése, és a vadonatúj pálya gyermekbetegségekkel küzdő biztosítóberendezése sokszor okozott meglepetéseket, és persze Murphy törvénye alapján az útátjárós balesetek is pont a legforgalmasabb hétvégéken okoztak fennakadást. A járművekkel kapcsolatban a két legnagyobb probléma a kiszámíthatatlanság (pl.: Tekergő gyorsvonatok sokféle szerelvénye) és a jó minőségű kocsik kevés darabszáma. Bár azért megemlítenénk, hogy iyen sok klímás kocsi még eddig sosem volt, tehát látszik a fejlődés, és jó az irány.

Az Önök véleménye alapján jövőre a pontosság javításán túl olyan apróságokban is fejlődni kellene, mint a meglévő járművek jobb kihasználása a plusz szolgáltatások révén (azaz a helyszámozással ellátott felújított B kocsibkan fakultatív helybiztosítás, az alapütem szerinti vonatokon kerékpárhely-foglalás, a Desirokon meghirdetett 1. osztály, ...). Ez mind-mind olyan változás, ami a vasút részéről plusz kiadást gyakorlatilag nem igényel, de javítja az elégedettséget, és még a bevételt is növeli.

2016.11.01.

 
Vonatösszeállítás