főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Milyen volt az idei balatoni nyári menetrend?
Mi változott tavaly óta? Mik voltak az erősségek? Mit lehetne módosítani?
 
Elérkezett ez a pillanat is: vége a nyári menetrendi időszaknak. Szeptember másodikán egy kérdőívet tettünk közzé, melynek segítségével mindenki elmondhatta véleményét az idei balatoni nyári menetrendről, ennek segítségével szeretnénk értékelni a mostani szezont.

A kiindulási alap viszonylag jó volt, végre befejeződött a 30a (Budapest - Székesfehérvár) vonal felújítása, ezért a Balaton felé is csökkenhetett a menetidő. A nyári menetrendre vonatkozó tervek ígéretesek voltak, az északi és a déli parton is lehetett szolgáltatásfejlesztésre számítani. De vajon valóban történtek pozitív változások? Elégedettek voltak az utasok? Ezekre a kérdésekre keressük most a választ!

Déli part (30-as vonal)

Kezdjük a Balaton déli partjával! A menetrendi struktúra nagyjából változatlan maradt, két óránként közlekedtek a gyorsvonatok Budapest - Keszthely / Nagykanizsa útvonalon, és szintén két óránként jártak a sebesek. A gyorsvonatok idén is továbbítottak egy-egy InterCity-ként meghirdetett kocsit, sőt, nagy újítás volt, hogy a SZVÖR (Személyszállító Vonatok Összeállítási Rendje) alapján itt is megjelentek az 1. osztályú kocsik, a vonatok többsége Avmz kocsival volt tervezve. Sajnos a gyakorlatban ez már nem így volt, a megfigyelt vonatok kétharmad része DWA Bpmz kocsit továbbított, emellett viszonylag sokszor előfordult GOSA Bmz is. A szerencsésebbek GOSA ABmz kocsival utazhatnak, az eredetileg meghirdetett Avmz-t viszont csak 1-2 alkalommal láttuk (persze sajnos nem figyeltük meg minden vonatot, de az arány nagyjából látszik)


Jellemző kocsitípusok déli part gyorsvonataiban IC kocsiként
(az adatforrás nem teljes, a statisztika készítéséhez csak a járatok egy részét figyeltük meg)

Itt érdemes megjegyezni, hogy az IC kocsi minden esetben 2. osztályú árakon futott, tehát az 1. osztályú járművek meghirdetettnél kevesebbet közlekedése nem okozott akkora problémát. Kérdőívünkben kérdeztük Önöket a három legfontosabb jellemzőről: a pontosságról, a kényelemről és a tisztaságról, ezeket 1-től 5-ig lehetett értékelni. A három minőségi kategóriánál a kényelem és a tisztaság értékelése nagyjából a várakozásoknak megfelelően alakult, az IC kocsi teljesített a legjobban, míg a gyorsvonati 2. osztályú kocsik (Halberstadtik) a leggyengébben.

Érdekes dolog a késések értékelése, hiszen ugyanarról a járatról van szó, tehát elvileg a három értéknek meg kellene egyezni. Az InterCity illetve a gyorsvonati 2. osztályú jegyet váltó utasok nagyjából azonosan 2,8 körül értékelték a menetrendszerűséget, de a gyorsvonati 1. osztályú kocsiban utazók véleménye jelentősen eltér ettől, az ő pontozásuk átlaga 3,57. A kiugró érték okát nem tudjuk pontosan megmondani, két lehetségek ok van: az egyik, hogy statisztikai hiba, a másik, hogy itt nagyobb arányban utaznak vasutasok, akik jobban tudják a késés okát, így elnézőbbek is ezzel szemben.



A gyorsvonatok egy részében - sok év kihagyás után most először - étkezőkocsik is közlekedtek, ezekről is kérdeztük Önöket. A válaszadók 38,9%-a próbálta ki ezt a kocsit, a szolgáltatást igénybe vevő utasok 74,3%-a meg volt elégedve vele, 14,3 százalékuknak vegyes tapasztalata volt, míg 11,4% nem volt megelégedve - a kifogások között a legtöbben a magas árakat említették.

A gyorsvonatok után a déli part sebeseiről is feltettünk néhány kérdést, kezdjük itt is a három szempont értékelésével. Mindhárom kategória egy gyenge hármast kapott, a nagy számban előforduló By kocsik miatt nagyjából érthető is - bár igyekeztek a lehető legjobb állapotú járműveket összeszedni a Balatonhoz, ez különösen a tisztasággal kapcsolatban sajnos nem mindig sikerült.



A korábbi évektől eltérően a sebesvonatokban idén nem volt 1. osztályú kocsi, ezek a 29-es vonal gyorsvonataiba kerültek át. A jobb minőségű szolgáltatást nyújtó kocsit hiányolták is az utasok, a megkérdezettek 13%-a 1. osztályon utazott volna, ha lett volna ilyen lehetőség. Az átlagos utazási távolság Magyarországon a MÁV-Start statisztikái szerint 53 km körül van (2010-es adat), ez alapján 60%-os átlagos kihasználtságot feltételezve a déli part sebesvonatai idén nyáron körülbelül 10-12 millió forint plusz bevételt termeltek volna, ha idén is lett volna 1. osztályú kocsi. Sőt, a Balatonnál jellemzően 100-150 km-es távolságra utaznak az utasok, és főleg hétvégén 60%-nál jóval nagyobb a kihasználtság, tehát a valóságban ez akár még több pénz is lehetett volna, becslésünk elég óvatos volt.

Északi part (29-es vonal)

Az északi parton érezhetően jobb volt a menetrendszerűség, míg a déli parton vonattípustól függően ötös skálán 2,84- és 3,37 között értékelték a pontosságot, az északi parton a Tekergő gyorsvonatok 3,86-ot kaptak, ez különösen a déli part hasonló gyorsvonataihoz képest kiugró érték. A kényelem átlagosan 4,11-et kapott, itt meglátszik a kedvezményesen, 2. osztályú árakon igénybe vehető 1. osztályú kocsik hatása. A szerelvények jelentős része több, mint 30 éves kocsikból állt, ennek ellenére a tisztaság értékelése majdnem elérte a 4-es szintet, ez mindenképp pozitív eredmény. A kényelemre és a tisztaságra 1-es értékelés egyáltalán nem érkezett, kettest pedig összesen 3 utas adott.



Idén újdonság volt, hogy napi négy Tekergő gyorsvonat a korábbi egy helyett három 1. osztályú kocsit is továbbított, ahol a kocsiosztály-különbözet árát átvállalta a MÁV-Start, ide is 2. osztályú árakon kínált jegyeket a Vasúttársaság. Erről is kérdeztük Önöket, a többség utazott ilyen vonattal, és meg is volt elégedve.



Nézzük mi a helyzet a Kék Hullám sebesekkel: itt a minőség szempontjából pozitív változás, hogy idén már mindegyik járat Bmx kocsikból állt, Bhv-s szerelvény nem közlekedett. Ez meg is látszik az értékelésen, a sebesvonati rész is 4-es fölött teljesített, ami a déli part 3-as közeli értékéhez képest sokkal jobb. Érdeke módon a drágább IC jegyet váltók a pontosságot itt is jobbra értékelnék, hasonló a jelenség, mint a 30-as vonal gyorsvonatain, ahol az 1. osztályú utasok kevésbé tartották problémának a késést, mint 2. osztályon utazó társaik.



A Katica sebesek esetében nagy problémát okozott, hogy biztosítóberendezés hiba miatt Székesfehérváron másik szerelvényre kellett átszállni. Ez meg is látszott a menetrendszerűségben, ha nem volt egyéb gond (például műszaki hiba), akkor is stabil 10-15 perc késéssel jöttek a Katicák. Mivel a pálya egyvágányú, ezért emiatt sokszor a Kék Hullámok is késtek.

A Katica sebeseknél is külön bontottuk az 1. és 2. osztályon utazók véleményét, bár ezek a járatok olyan szempontból kicsit kilógnak a sorból, hogy itt az 1. osztályú szolgáltatást kedvezményesen, 2. osztályú árakon nyújtotta a MÁV-Start, azaz nem kellett pluszban fizetni. A pontosság és a tisztaság értékelése nagyjából megegyezik mindkét kocsiosztályon, egy leheletnyivel jobban teljesít az 1. osztály, de a különbség ebből a szempontból elhanyagolható. A tisztaság a 4,5 körüli értékkel egyébként kifejezetten jónak mondható. A kényelemben viszont a várt eredmény született, míg a 2. osztályon utazók csak 3,27-es értékelést adtak, addig az 1. osztályú utasok átlagosan 4,03-ra pontozták a kényelmet - látszik, hogy megéri a magasabb osztályt választani.



A Katica sebesek kapcsán kérdeztük azt is, hogy okozott-e problémát a székesfehérvári átszállás. Itt a válaszadók 45%-ának gondot okozott, hogy át kell szállni, a többieknek ez nem számított. Látható, hogy szinte minden második utasnak kellemetlenséget jelentett ez a megoldás, ezért jövőre mindenképp jó lenne megoldani a műszaki hibát.

Összefoglalás, szöveges értékelések

Kérdeztük, hogy Önök szerint jobb lett-e az idei menetrend, mint az előző évi. A többség (41%) azt választotta, hogy kicsit jobb lett, míg a megkérdezettek 13%-a gondolja úgy, hogy sokkal jobb lett. Szintén sokan vannak (38%), akik egyik irányban sem tapasztaltak változást, de szerencsére kevesen gondolják úgy, hogy rosszabb lett (kicsit rosszabb: 7%, sokkal rosszabb: 1%)



? Mit gondolunk mi?
Véleményünk szerint sok területen előrelépés volt az idei menetrend, nagy előny, hogy szinte minden vonatnak csökkent 10-15 perccel a menetideje a 30a vonal felújításának befejezése miatt. A déli parton pozitív változás, hogy a gyorsok egy részében megjelentek az étkezőkocsik, illetve az IC részen eltűntek a korábbi években megszokott Bpm kocsik, emellett nagyobb arányban megjelentek a népszerűbb fülkések is (ABmz, Bmz). Ugyanakkor hátrány, hogy a tervezett vonatösszeállítás (különösen az IC kocsik tekintetében) nagyon gyakran és nehezen kiszámíthatóan változott, pedig nem mindegy, hogy ABmz vagy Bpmz jön. Emellett a sebesvonatok minősége nagyon alacsony volt, véleményünk szerint probléma, hogy nem lehetett más minőségi szintet választani (1. osztály és IC kocsi sem közlekedett itt).

A 29-es vonalon előrelépésnek tartjuk a Tekergő gyorsvonatok szerelvényének javítását, valamint a Bhv kocsik eltüntetését a Kék Hullám sebesekből. Természetesen itt is jónak tartjuk, hogy közlekedtek étkezőkocsik, és a Nohabos élményvonat is jó volt. Ugyanakkor nagy hátrány a Katicák kettévágása, bár erről nem a menetrend tehet, a biztosítóberendezés hibáról előre nem lehetett tudni.

A menetrendszerűség az északi parton kicsit javult az előző évekhez képest, de azért van még hova fejlődni. A késések fő oka az volt, hogy a Katicák az átszállás miatt késve indultak Székesfehérvárról, így a tervezettnél hamarabb utolérte a vonatot a Kék Hullám sebes. Ekkor két megoldás lehetett: az egyik, hogy a Kék Hullám valahol előz, a másik, hogy mindkét járat késik. Első ránézésre előbbi lehetőség tűnik jobbnak, viszont így a zónázó rendszerű közlekedés lényege, a füredi átszállás meghiúsul. A déli parton sajnos túl gyakoriak voltak a 10-20 perc körüli késések, ami főleg a romló pályaállapotoknak és a lassú utascserének tudható be. Itt talán a most induló pályafelújítás segíteni fog, jövőre reméljük itt is tapasztalható majd előrelépés. Az átlós fürdősvonatok a korábbi éveknél jobban teljesítettek, de például a záhonyi járat így is sokszor a tervezettnél később ért célba.

Kérdeztük azt is, hogy az utazás megtervezésénél használták-e az idén nyártól elérhető vonatválasztást segítő alkalmazásunkat. Számunkra örömteli hír, hogy a megkérdezettek 45%-a legalább egyszer kipróbálta ezt, de olyanok is szép számmal akadtak, akik rendszeresen használták. Olyanok is sokan voltak, akik az alkalmazást ugyan nem használták, de a vonatösszeállításokat azért megnézték. A megkérdezettek mindössze 5%-a válaszolta azt, hogy nem tudott erről a lehetőségről, ami szintén jónak mondható, különösen, hogy ez a szolgáltatás idén nyáron indult el.


Lehetőség volt szövegesen is értékelni a nyári menetrendet, itt hely hiányában nem írnánk le az összes beérkezett véleményt, de néhányat érdemes bemásolni ide:
  • „Számomra sokat jelentett, hogy csendesen és kényelmesen utazhattam, felár nélkül a tekergő vonatokon a Bmx kocsikban.” (itt annyit tennénk hozzá, hogy a Kék Hullám sebesekben és a napi egy Tekergő gyorsvonatban közlekedő Bmx kocsikban gyorsvonati pótjegy váltása mellett lehetett utazni)
  • „Egész jó volt. Csak hát a Flirteket nem csak hétvégente kellett volna járatni!”
  • „Az északi partra közlekedő vonatok jöhetnének Budapestig dízel géppel mert a gépcsere sok időt elvesz.” (egy kis kiegészítés: a Kék Hullámok most is végig dízellel jöttek, de a Tekergő gyorsoknál valóban jó lenne áttérni erre)
  • „Jól esett beülni egy hideg sörre a hosszú út alatt :)”
  • „Alapvetően jó volt az elképzelés, csak sajnos minden nap előjöttek a minimum 10-20 perces késések. Többször alakult úgy, hogy sebesvonattal kellett utaznom Balatonboglárig, (ebben pozitívum hogy nem kellett rá Székesfehérvártól gyorsvonati pótjegy,) viszont az 5-6 kocsi sokszor kevésnek bizonyult Budapest és Siófok (Széplak felső/alsó, esetleg Zamárdi) között. A gyorsvonatoknál az IC kocsival próbáltam utazni, de volt hogy megteltek a helyek.”
  • „A záhonyi átlós sebesbe mindenképpen kellene egy 1. osztályú kocsi, a hosszú út nagyon nehezen viselhető el a mostani 2. osztályú kocsikban.”
  • „A klíma sokszor nem működött megfelelően az északi parton közlekedő Kék Hullámokban amit jeleztem az ügyfélszolgálat felé is.”
  • „A Győr-Siófok vonaton a Bhv kocsik helyett közlekedhetne ismét gyorsvonati kocsi, ha már pótjegy kell rá.”
  • „A déli parton lehetne hasonló menetrendi struktúra, mint az északin.”
  • „Vonatsűrűségeket nézve szerintem kielégítő volt, illetve személyes tapasztalatom szerint a késések mértéke is csökkent, ami viszont nagyon pozitív a balatoni nagy forgalom ellenére.”
  • „Gyorsvonatokban nem Halbi kocsikkal kellene futni hanem rendes gyorsvonati kocsikkal.”
  • „Az Északi parton közlekedő vonatokkal nagyon meg vagyok elégedve, kiszámíthatóak, kényelmesek, többnyire pontosak voltak. A déli parton gyakrabban fordultak elő késések.”
  • „Megvoltam elégedve, mind a déli,mind az északi parton közlekedő vonatokkal (főleg a Nohabbal közlekedő vonatokkal) szerintem az átlós sebes expresszvonatokon (Tekergő, Ezüstpart, 15209-8) egy étkező kocsi elkéne.” (megjegyzés: a felsoroltak közül csak az Ezüstpart közlekedett expresszként)
  • „Összességében jó volt, de az Ezüstpart expressz közlekedhetett volna Bp kocsikkal.”
  • „Lehetőség szerint több vagy ideális esetben az összes vonatban lehetne étkezőkocsi. Hétvégenként az egy darab IC-kocsi véleményem szerint nem elegendő.”
  • „Nekem a 29-es vonalról hiányoznak a 2 óránkénti Tekergők.”
  • „Idén is nagyon örültem a hétvégi Nohabos vonatoknak, remélem, hogy jövőre is találkozhatunk vele.”
  • „Az Ezüstpart expressz B kocsikból volt kiállítva, ez határozott visszalépés a tavalyi, felújított Bp kocsikhoz képest. Nem méltó helyjegyes expresszvonathoz.”
  • „Még mindig hiányolom a békéscsabai átlós vonatot.”
  • „Bécsből és/vagy Pozsonyból közvetlen vonat a Balatonra!”
2014.09.10.

 
Vonatösszeállítás
2009 - 2014