|
Csökkenő
menetidővel, jobb kocsikkal, bővülő 1.
osztályú szolgáltatással
és kedvezményekkel várja
Önöket a MÁV-Start a Balatonnál
Június
21-én starton a nyári menetrend |
|
Június
21-én lép életbe a menetrend 2.
módosítása, ezzel egy időben kezdődik
a
nyári menetrendi időszak a Balatonnál. Az
igényekhez igazodva idén is több
járat
közlekedik, ismét forgalomba állnak a
nagy
kapacitású poggyászkocsik,
és
változik a tó partján
közlekedő vonatok
összeállítása. A Budapest
–
Székesfehérvár (30a) vonal
felújításának
befejezésével a
balatoni járatok menetideje is csökken a 2013-as
szezonhoz
képest, emellett a minőség is nő több
vonat
esetében. Nézzük végig a
változásokat!
Északi part
(29-es vonal)
A tavaly
bevezetett menetrendstruktúra idén is
megmarad,
vagyis újra közlekednek a Tekergő gyorsvonatok,
és a
zónázó rendszerű sebesek (Katica
és
Kék Hullám). Az új rendszert
már az előző
évben is megszerették az utasok, és a
kiszámítható ütemes
közlekedésnek
hála a menetrendszerűség is javult.
Tekergő gyorsvonatok
A Tekergő
gyorsok ideálisak csoportos utazáshoz,
emellett a
felújított nagy
befogadóképességű
poggyászkocsiknak hála a
kerékpáros utasok
is jól járnak. Ezek a vonatok hosszabb ideig
tartózkodnak a nagyobb állomásokon,
ezért
bőségesen van idő a biciklik
rakodására, nem kell
kapkodni. A kényelemre vágyó utasoknak
is
jó választás lehet a Tekergő gyors,
ugyanis
irányonként 2-2 vonat a korábbi egy
helyett
már három 1. osztályú
kocsit is
továbbít, ahol most a
Vasúttársaság
átvállalja a
kocsiosztály-különbözet
árát,
így 2. osztályú árakon
lehet utazni.
Kék
Hullám sebesvonatok
A
zónázó rendszerű
közlekedés
bevezetésének hála 2013-ban kb.
háromnegyed órával
csökkent a menetidő a Balatonfüreden túlra
utazóknak, idén újabb 15 perccel
hamarabb
ér a vonat a „magyar tenger”
partjának erre a részére. Tavaly
még közlekedtek személyvonati
minőségű (Bhv)
kocsik is ezekben a sebesekben, idén már
mindegyik
járat a jobb minőségű, tágasabb,
önműködő ajtóval szerelt Bmx 21-05
kocsikból
fog állni, emellett természetesen a
légjavítóval ellátott,
garantált
ülőhelyet biztosító InterCity kocsi is
megmarad.
Katica sebesvonatok
Az 1.
osztály kényelméről a
Balatonfüred
előtti kis településekre utazóknak sem
kell
lemondani, hiszen a Katica sebesvonatok idén is korszerű
Desiro
motorvonatokból állnak, ahol a magasabb
osztályon
történő utazásért
szintén nem kell
többet fizetni, most elég a 2.
osztályú jegy
is! Hétfőtől csütörtökig 2,
péntektől
vasárnapig 3 egység közlekedik, ez
hétvégén több mint 300
ülőhelyet jelent
vonatonként. A klímás,
részben
alacsonypadlós motorvonatokon
többcélú
tér is van, de a
kerékpárszállítási
lehetőség
korlátozott (hétfőtől
csütörtökig 8,
péntektől vasárnapig 12 bicikli fér
fel a
vonatokra, azaz egységenként maximum 4-4
kerékpár
szállítható)
? |
Miért nincs
meghirdetve rendesen az 1. osztály?
A MÁV-Start
tájékoztatása szerint a menetrend
tervezésekor még nem lehetett biztosan tudni,
hogy mikor
készül el az esztergomi vonal
felújítása, és
így meddig tud ennyi
Desiro a Balatonnál közlekedni. A másik
ok a
szűkös kapacitás, ha meg lenne hirdetve a
szolgáltatás, lehet hogy
néhány hely
üresen maradna, miközben 2. osztályon
álló utasok is tartózkodnak. Ezzel a
megoldással nem feltétlenül
értünk
egyet, de rövidtávon az utasoknak ez is kedvező,
hiszen
így kedvezményesen,
kocsiosztály-különbözeti jegy
váltása nélkül lehet itt
utazni. |
Átlós
gyorsvonattal a vidéki nagyvárosokból
a Balaton északi partjára
A
100-as vonalról érkező utasoknak is jelentősen
javult a
kínálat, a korábbi halberstadti
kocsikból
álló sebesvonat helyett Záhony
– Tapolca
viszonylatban is Tekergő gyorsvonat közlekedik –
három 1. osztályú kocsival,
és nagy
befogadóképességű
poggyászkocsival.
A GYSEV
Szombathely – Tapolca – Budapest
viszonylatú
járata idén is közlekedik majd, ebből is
Tekergő
gyors lett. A szerelvényt a GYSEV
állítja ki Bpz
és Bdpz sorozatú Schlieren kocsikból,
a
folyamatban lévő
kocsifelújítási programnak
hála ezek egy része már
légkondicionált, megújult
utastérrel
rendelkezik, és a WIFI szolgáltatás is
elérhető.
Idén is
jár Nohab Tapolcára!
A
közkedvelt Nohab mozdony idén is forgalomba
áll a
vonalon, a legendás gép július 12-től
hétvégén egy Tekergő gyorsvonatot
és egy
Kék Hullám sebesvonatot fog
továbbítani. A
járatok szerelvénye ezeken a napokon egy
Utasellátó étkezőkocsival is
kiegészül.
Déli part (30-as
vonal)
A menetidő
csökkenés itt is érezhető,
Budapestről
Siófokra kevesebb, mint másfél
óra alatt,
Keszthelyre pedig akár 2 óra 41 perc alatt is el
lehet
jutni. A struktúra nagyjából maradt,
két
óránként jár gyors
és sebes, de a
forgalmasabb időszakokban sűrítő járatok is
közlekednek.
Gyorsvonatok
A
gyorsvonatok a már megszokott menetrend szerint Budapest
és Nagykanizsa között
közlekednek, emellett
keszthelyi közvetlen kocsikat is
továbbítanak.
Minden gyorsvonatban lesz egy nagy
befogadóképességű
poggyászkocsi, Bd 84-44
és Ds 95-80 kocsik közül lehet
választani. A
garantált ülőhelyet
biztosító,
légkondicionált IC kocsi idén is
jár, de
újdonság, hogy 10 vonaton már az 1.
osztályú szolgáltatás is
elérhető. A
kényelmes, fülkénként 6
személyes,
klímával, függönnyel,
padlószőnyeggel
és fejtámlahuzatokkal ellátott
EuroCity
minőségű 1. osztályú kocsikban
kedvezményesen lehet utazni, a
kocsiosztály-különbözetet a
MÁV-Start
fizeti Önök helyett, ezért csak egy 2.
osztályú menetjegyre, valamint egy IC
pót-
és helyjegyre lesz szükség.
? |
Miért
jár 1. osztályú kocsi is az IC
részen 2. osztályú árakon?
A
Vasúttársaságtól kapott
információk alapján ez
szükségmegoldás, mivel nem
áll
rendelkezésre kellő számú IC/EC 2.
osztályú kocsi erre a feladatra.
Utasként
nézve viszont ez jó hír, mivel
így kedvezményesen
lehet élvezni az 1. osztály
kényelmét. Azt
azonban érdemes tudni, hogy mivel 2.
osztályként
van meghirdetve, ezért a magasabb minőségű
szolgáltatást nem garantálja a
MÁV-Start,
esetenként más típus is előfordulhat. |
Sebesvonatok
A
sebesvonatok többsége
Székesfehérvár
után mindenütt megáll, így a
kisebb
települések is elérhetők
közvetlen vonattal. A
szerelvény idén csak 2.
osztályú
kocsikból áll, klasszikus sebesvonati
járművek
(Byh, By), Halberstadti kocsik, illetve Fecske ingavonatok
közül lehet választani –
utóbbiakon
díjmentes WIFI hálózat
üzemel. A
járatok egy része közepes
befogadóképességű
poggyászkocsit is
továbbít, ezekben 16
kerékpár
szállítható (a többi
járaton 5-8 darab).
Tavaly
még elég nagy káosz volt a
pótjegyekkel kapcsolatban, volt amelyik sebesre kellett
felárat fizetni, volt amelyikre nem. Idén ilyen
szempontból is javult a helyzet, azok a járatok,
amelyek
egy hosszabb szakaszon mindenütt megállnak,
megkapták a pótjegymentességet.
Aranyhíd
expressz
A
népszerű szegedi expressz idén
meghosszabbított
útvonalon, egészen Keszthelyig
közlekedik! A 16
kerékpár befogadására
alkalmas
poggyászteres kocsit leszámítva a
szerelvény csak 1. osztályú
kocsikból
áll, így garantált a
kényelmes
utazás.
Ezüstpart expressz
A tavaly
bevezetett Ezüstpart expressz idén is
közlekedik, de Balatonszentgyörgy helyett
már
egészen Keszthelyig utazhatunk a járattal. A
vonat nagy
kapacitású paklikocsit, illetve gyorsvonati
minőségű 1. és 2. osztályú
kocsikat
továbbít.
? |
Miért
jár gyorsvonati kocsi expresszvonatban?
A MÁV-Start a
legutóbbi
menetrendváltással jelentős
szolgáltatásfejlesztést hajtott
végre a
20-as vonalon, melynek része az is, hogy a Budapest -
Szombathely / Zalaegerszeg viszonylatú gyorsvonatok magasabb
minőségű szerelvénnyel közlekednek,
így
Miskolcon már nincs Bp sorozatú kocsi az
Ezüstpart
expresszhez. Ez a járat gyorsvonati szerelvénnyel
fog
közlekedni, de a lehetőségekhez mérten
igyekeznek a
lehető legjobb állapotú, friss
fővizsgás kocsikat
kiválasztani erre a feladatra. |
a 2013-as év utolsó Ezüstpart expressze,
ekkor még 2. osztályon Bp kocsik voltak
Siófok expressz
Hétvégén
és
ünnepnapokon újra
jár a Siófok expressz, bár
idén
is gyorsvonatként lett meghirdetve, tehát
egész
pontosan „Siófok expressz gyorsvonat” a
járat
neve. A vonat ezért helyjegy helyett gyorsvonati
pótjeggyel vehető igénybe, a
szerelvény pedig
személyvonati minőségű, de klimatizált
Flirt
motorvonatból fog állni. A vonattal
Siófokra 1
óra 23 perc alatt, Keszthelyre 2 óra 41 perc
alatt el
lehet jutni.
? |
Miért
gyorsvonatként és "Siófok expressz"
névvel közlekedik a vonat?
A
MÁV-Start tájékoztatása
szerint a
vonatnév fizetett reklám, Siófok
önkormányzata rendelte meg. A város
kérése volt, hogy a névben az expressz
szó
is szerepeljen, de a járat minden egyéb
szempontból gyorsvonat (alacsonyabb minőségű
szerelvény, helybiztosítás
hiánya),
ezért nem lett expresszként meghirdetve |
Átlós
sebesvonatok
Idén
újdonság, hogy a 80-as
vonalról
érkező közvetlen sebesvonat visszafelé
is elmegy
Sátoraljaújhelyig, eddig ebben az
irányban Miskolc
volt a végállomás. A vonatban
közlekedő
fülkés 1. és 2.
osztályú kocsikkal a
Balatonnál Fonyódig utazhatunk. A vonat
kerékpárszállításra
alkalmas kocsit
nem továbbít, ezért csak az első
és
utolsó kocsi előterében lehet 2-2 biciklit
elhelyezni.
Idén
is lesz Záhony - Keszthely sebesvonat,
nagyjából változatlan
formában. A
szerelvény továbbra is 2.
osztályú
Halberstadtikból áll, de
kerékpárszállítás
céljából idén BDbh helyett
Bydee jár
majd. Az északi és déli partra
tartó
járat már nem egyesítve
közlekedik a
közös szakaszon, ezért talán
javul a
menetrendszerűség is.
? |
Miért nincs
étkezőkocsi az átlós
járatokon?
Régebben volt, hogy
jutott WRm az
átlós sebesekbe, sokak szerint ez most is
jó lenne
- különösen a leghosszabb menetidejű
záhonyi
járatba. Ez így igaz, de a
vendéglátásra vonatkozó
szabályok
miatt a személyzet már nem cserélhet
menet
közben, emellett Záhonyban az éjszakai
tartózkodás nem elég a
foglalkoztatással
kapcsolatos szabályok szerint az alváshoz,
ezért
dupla személyzet kellene a vonathoz. Az
étkezőkocsi
készleteinek feltöltése
szintén
nehézkes, az Utasellátó
központja Budapesten
van. A MÁV-Start szerint az étkezőknek a
déli part
gyorsvonataiban lenne a legjobb helye, reméljük ez
a
fejlesztés hamarosan meg is valósul (az
Utasellátó szerkezeti
átalakítása
jelenleg is zajlik) |
Gyorsvonat
Szolnokról és Győrből
A tavaly
bevezetett Győr – Siófok gyorsvonat
idén
is megmarad, de a kerékpáros utasoknak
jó
hír, hogy a szerelvénybe bekerült egy
BDbh kocsi is.
A járatot idén is 408-as sorozatú
Púpos
mozdony vontatja Győr és
Székesfehérvár
között. Új járatként
idén
Szolnokról is indul egy közvetlen gyorsvonat, ez
Fehérvártól a győri gyorssal
egyesítve
közlekedik, szerelvénye Fecske Bhv
kocsikból fog
állni.
Bagolyvonatok
A Balaton
déli partjára idén is
közlekednek
bagolyvonatok, késő este a Fővárosból
Fonyód és Keszthely felé, hajnalban
visszafelé. Budapestről június 20-tól
csütörtök, péntek és
szombat este
22:40-kor S30-as viszonylaton Fonyódra indul vonat, ennek
szerelvénye felújított Bp
sorozatú
expresszvonati kocsikból, egy 1.
osztályú
kocsiból és egy poggyászteres
kocsiból
áll. 23:40-kor S34-es viszonylatszámmal
Keszthelyig is
közlekedik egy személyvonat, ez Byh, By
és BDbh
kocsikból fog állni. Visszafelé
Keszthelyről
csütörtök, péntek és
szombat
éjszaka 23:21-kor indul egy S34-es járat, amely
3:04-re
ér Budapestre, szerelvénye sebesvonati
kocsikból
áll. A páratlan irányú
S30-as bagolyvonat
pénteken, szombaton és vasárnap
2:00-kor indul
Fonyódról, itt Halberstadti kocsikkal lehet majd
utazni.
Balatonfenyves GV (39-es
vonal)
A
MÁV-Start egyetlen gazdasági
vasútvonalán
– nevével ellentétben – ma
már
kizárólag
személyszállítás
zajlik, a nyári szezonban itt is hosszabb
szerelvények
közlekednek. Forgalomba áll a nemrég
felújított BDa-w sorozatú
poggyászteres
kocsi, ezért biciklivel is kényelmesen lehet
utazni. A
vonalon közlekedő személyvonatokra 25%-os
kedvezményt biztosító
regionális
menetjegyet lehet váltan.
Személyvonat Balatonfenyves GV állomás
előtt. A poggyászteres kocsi közlekedése
nincs
előre meghirdetve, de a forgalmasabb napokon ez is benne lesz
a vonatok szerelvényében
Balaton Mix
A
kedvezményes utazást
biztosító Balaton
Mix jegy április 19 és október 5
között
váltható, a 7 napos változat
két szabadon
választott napon, a 3 napos változat egy szabadon
választott napon biztosít 0-24
órában
korlátlan számú utazást
személy,
sebes és gyorsvonatok 2. osztályán,
valamint a
Balatoni Hajózási Zrt. menetrend szerinti
járatain. Magasabb minőségű
szolgáltatás
(expressz, IC, 1. osztály)
igénybevétele
esetén csak a különbözet
árát kell
kifizetni. A Balatonhoz való eljutáshoz a Balaton
Mix
jegy mellé 50%-os alkalmi menettérti jegy
váltható. A Balaton Mix jeggyel
fejenként egy
kerékpár díjmentesen
szállítható az erre alkalmas vonatokon
és
hajókon, de a vasút esetében a
díjmentes
kerékpárjegyet indulás előtt ki kell
váltani. Részletek:
Segítünk
vonatot választani!
Nem tudja,
hogy melyik járat áll meg a
kiválasztott Balaton parti településen?
Segítünk vonatot választani! Ha a
célállomás több
járattípus
fedélzetén is elérhető,
felteszünk 1-2
kérdést az Önnek fontos
paraméterekkel
kapcsolatban (pl.: az olcsó ár, vagy a
kényelmesebb kocsi fontosabb), ezután
személyre
szabottan megjelenik az Önnek legideálisabb
vonattípus lapja!
Részletes
vonatösszeállítások
29-es
vonal (Budapest - Székesfehérvár
- Tapolca)
30-as
vonal (Budapest - Székesfehérvár
- Nagykanizsa/Keszthely)
Összefoglaló
lap a balatoni
vasútvonalakról
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vonatösszeállítás |
|
2009
- 2014 |
|
|