főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Csökkenő menetidővel, jobb kocsikkal, bővülő 1. osztályú szolgáltatással
és kedvezményekkel várja Önöket a MÁV-Start a Balatonnál

Június 21-én starton a nyári menetrend
 
Június 21-én lép életbe a menetrend 2. módosítása, ezzel egy időben kezdődik a nyári menetrendi időszak a Balatonnál. Az igényekhez igazodva idén is több járat közlekedik, ismét forgalomba állnak a nagy kapacitású poggyászkocsik, és változik a tó partján közlekedő vonatok összeállítása. A Budapest – Székesfehérvár (30a) vonal felújításának befejezésével a balatoni járatok menetideje is csökken a 2013-as szezonhoz képest, emellett a minőség is nő több vonat esetében. Nézzük végig a változásokat!



Északi part (29-es vonal)

A tavaly bevezetett menetrendstruktúra idén is megmarad, vagyis újra közlekednek a Tekergő gyorsvonatok, és a zónázó rendszerű sebesek (Katica és Kék Hullám). Az új rendszert már az előző évben is megszerették az utasok, és a kiszámítható ütemes közlekedésnek hála a menetrendszerűség is javult.

Tekergő gyorsvonatok

A Tekergő gyorsok ideálisak csoportos utazáshoz, emellett a felújított nagy befogadóképességű poggyászkocsiknak hála a kerékpáros utasok is jól járnak. Ezek a vonatok hosszabb ideig tartózkodnak a nagyobb állomásokon, ezért bőségesen van idő a biciklik rakodására, nem kell kapkodni. A kényelemre vágyó utasoknak is jó választás lehet a Tekergő gyors, ugyanis irányonként 2-2 vonat a korábbi egy helyett már három 1. osztályú kocsit is továbbít, ahol most a Vasúttársaság átvállalja a kocsiosztály-különbözet árát, így 2. osztályú árakon lehet utazni.


Kék Hullám sebesvonatok

A zónázó rendszerű közlekedés bevezetésének hála 2013-ban kb. háromnegyed órával csökkent a menetidő a Balatonfüreden túlra utazóknak, idén újabb 15 perccel hamarabb ér a vonat a „magyar tenger” partjának erre a részére. Tavaly még közlekedtek személyvonati minőségű (Bhv) kocsik is ezekben a sebesekben, idén már mindegyik járat a jobb minőségű, tágasabb, önműködő ajtóval szerelt Bmx 21-05 kocsikból fog állni, emellett természetesen a légjavítóval ellátott, garantált ülőhelyet biztosító InterCity kocsi is megmarad.

Katica sebesvonatok

Az 1. osztály kényelméről a Balatonfüred előtti kis településekre utazóknak sem kell lemondani, hiszen a Katica sebesvonatok idén is korszerű Desiro motorvonatokból állnak, ahol a magasabb osztályon történő utazásért szintén nem kell többet fizetni, most elég a 2. osztályú jegy is! Hétfőtől csütörtökig 2, péntektől vasárnapig 3 egység közlekedik, ez hétvégén több mint 300 ülőhelyet jelent vonatonként. A klímás, részben alacsonypadlós motorvonatokon többcélú tér is van, de a kerékpárszállítási lehetőség korlátozott (hétfőtől csütörtökig 8, péntektől vasárnapig 12 bicikli fér fel a vonatokra, azaz egységenként maximum 4-4 kerékpár szállítható)

? Miért nincs meghirdetve rendesen az 1. osztály?
A MÁV-Start tájékoztatása szerint a menetrend tervezésekor még nem lehetett biztosan tudni, hogy mikor készül el az esztergomi vonal felújítása, és így meddig tud ennyi Desiro a Balatonnál közlekedni. A másik ok a szűkös kapacitás, ha meg lenne hirdetve a szolgáltatás, lehet hogy néhány hely üresen maradna, miközben 2. osztályon álló utasok is tartózkodnak. Ezzel a megoldással nem feltétlenül értünk egyet, de rövidtávon az utasoknak ez is kedvező, hiszen így kedvezményesen, kocsiosztály-különbözeti jegy váltása nélkül lehet itt utazni.


Átlós gyorsvonattal a vidéki nagyvárosokból a Balaton északi partjára

A 100-as vonalról érkező utasoknak is jelentősen javult a kínálat, a korábbi halberstadti kocsikból álló sebesvonat helyett Záhony – Tapolca viszonylatban is Tekergő gyorsvonat közlekedik – három 1. osztályú kocsival, és nagy befogadóképességű poggyászkocsival.

A GYSEV Szombathely – Tapolca – Budapest viszonylatú járata idén is közlekedik majd, ebből is Tekergő gyors lett. A szerelvényt a GYSEV állítja ki Bpz és Bdpz sorozatú Schlieren kocsikból, a folyamatban lévő kocsifelújítási programnak hála ezek egy része már légkondicionált, megújult utastérrel rendelkezik, és a WIFI szolgáltatás is elérhető.

Idén is jár Nohab Tapolcára!

A közkedvelt Nohab mozdony idén is forgalomba áll a vonalon, a legendás gép július 12-től hétvégén egy Tekergő gyorsvonatot és egy Kék Hullám sebesvonatot fog továbbítani. A járatok szerelvénye ezeken a napokon egy Utasellátó étkezőkocsival is kiegészül.


Déli part (30-as vonal)

A menetidő csökkenés itt is érezhető, Budapestről Siófokra kevesebb, mint másfél óra alatt, Keszthelyre pedig akár 2 óra 41 perc alatt is el lehet jutni. A struktúra nagyjából maradt, két óránként jár gyors és sebes, de a forgalmasabb időszakokban sűrítő járatok is közlekednek.

Gyorsvonatok

A gyorsvonatok a már megszokott menetrend szerint Budapest és Nagykanizsa között közlekednek, emellett keszthelyi közvetlen kocsikat is továbbítanak. Minden gyorsvonatban lesz egy nagy befogadóképességű poggyászkocsi, Bd 84-44 és Ds 95-80 kocsik közül lehet választani. A garantált ülőhelyet biztosító, légkondicionált IC kocsi idén is jár, de újdonság, hogy 10 vonaton már az 1. osztályú szolgáltatás is elérhető. A kényelmes, fülkénként 6 személyes, klímával, függönnyel, padlószőnyeggel és fejtámlahuzatokkal ellátott EuroCity minőségű 1. osztályú kocsikban kedvezményesen lehet utazni, a kocsiosztály-különbözetet a MÁV-Start fizeti Önök helyett, ezért csak egy 2. osztályú menetjegyre, valamint egy IC pót- és helyjegyre lesz szükség.

? Miért jár 1. osztályú kocsi is az IC részen 2. osztályú árakon?
A Vasúttársaságtól kapott információk alapján ez szükségmegoldás, mivel nem áll rendelkezésre kellő számú IC/EC 2. osztályú kocsi erre a feladatra. Utasként nézve viszont ez jó hír, mivel így kedvezményesen lehet élvezni az 1. osztály kényelmét. Azt azonban érdemes tudni, hogy mivel 2. osztályként van meghirdetve, ezért a magasabb minőségű szolgáltatást nem garantálja a MÁV-Start, esetenként más típus is előfordulhat.


Sebesvonatok

A sebesvonatok többsége Székesfehérvár után mindenütt megáll, így a kisebb települések is elérhetők közvetlen vonattal. A szerelvény idén csak 2. osztályú kocsikból áll, klasszikus sebesvonati járművek (Byh, By), Halberstadti kocsik, illetve Fecske ingavonatok közül lehet választani – utóbbiakon díjmentes WIFI hálózat üzemel. A járatok egy része közepes befogadóképességű poggyászkocsit is továbbít, ezekben 16 kerékpár szállítható (a többi járaton 5-8 darab).

Tavaly még elég nagy káosz volt a pótjegyekkel kapcsolatban, volt amelyik sebesre kellett felárat fizetni, volt amelyikre nem. Idén ilyen szempontból is javult a helyzet, azok a járatok, amelyek egy hosszabb szakaszon mindenütt megállnak, megkapták a pótjegymentességet.

Aranyhíd expressz

A népszerű szegedi expressz idén meghosszabbított útvonalon, egészen Keszthelyig közlekedik! A 16 kerékpár befogadására alkalmas poggyászteres kocsit leszámítva a szerelvény csak 1. osztályú kocsikból áll, így garantált a kényelmes utazás.

Ezüstpart expressz

A tavaly bevezetett Ezüstpart expressz idén is közlekedik, de Balatonszentgyörgy helyett már egészen Keszthelyig utazhatunk a járattal. A vonat nagy kapacitású paklikocsit, illetve gyorsvonati minőségű 1. és 2. osztályú kocsikat továbbít.

? Miért jár gyorsvonati kocsi expresszvonatban?
A MÁV-Start a legutóbbi menetrendváltással jelentős szolgáltatásfejlesztést hajtott végre a 20-as vonalon, melynek része az is, hogy a Budapest - Szombathely / Zalaegerszeg viszonylatú gyorsvonatok magasabb minőségű szerelvénnyel közlekednek, így Miskolcon már nincs Bp sorozatú kocsi az Ezüstpart expresszhez. Ez a járat gyorsvonati szerelvénnyel fog közlekedni, de a lehetőségekhez mérten igyekeznek a lehető legjobb állapotú, friss fővizsgás kocsikat kiválasztani erre a feladatra.


a 2013-as év utolsó Ezüstpart expressze, ekkor még 2. osztályon Bp kocsik voltak

Siófok expressz

Hétvégén és ünnepnapokon újra jár a Siófok expressz, bár idén is gyorsvonatként lett meghirdetve, tehát egész pontosan „Siófok expressz gyorsvonat” a járat neve. A vonat ezért helyjegy helyett gyorsvonati pótjeggyel vehető igénybe, a szerelvény pedig személyvonati minőségű, de klimatizált Flirt motorvonatból fog állni. A vonattal Siófokra 1 óra 23 perc alatt, Keszthelyre 2 óra 41 perc alatt el lehet jutni.

? Miért gyorsvonatként és "Siófok expressz" névvel közlekedik a vonat?
A MÁV-Start tájékoztatása szerint a vonatnév fizetett reklám, Siófok önkormányzata rendelte meg. A város kérése volt, hogy a névben az expressz szó is szerepeljen, de a járat minden egyéb szempontból gyorsvonat (alacsonyabb minőségű szerelvény, helybiztosítás hiánya), ezért nem lett expresszként meghirdetve

Átlós sebesvonatok

Idén újdonság, hogy a 80-as vonalról érkező közvetlen sebesvonat visszafelé is elmegy Sátoraljaújhelyig, eddig ebben az irányban Miskolc volt a végállomás. A vonatban közlekedő fülkés 1. és 2. osztályú kocsikkal a Balatonnál Fonyódig utazhatunk. A vonat kerékpárszállításra alkalmas kocsit nem továbbít, ezért csak az első és utolsó kocsi előterében lehet 2-2 biciklit elhelyezni.

Idén is lesz Záhony - Keszthely sebesvonat, nagyjából változatlan formában. A szerelvény továbbra is 2. osztályú Halberstadtikból áll, de kerékpárszállítás céljából idén BDbh helyett Bydee jár majd. Az északi és déli partra tartó járat már nem egyesítve közlekedik a közös szakaszon, ezért talán javul a menetrendszerűség is.

? Miért nincs étkezőkocsi az átlós járatokon?
Régebben volt, hogy jutott WRm az átlós sebesekbe, sokak szerint ez most is jó lenne - különösen a leghosszabb menetidejű záhonyi járatba. Ez így igaz, de a vendéglátásra vonatkozó szabályok miatt a személyzet már nem cserélhet menet közben, emellett Záhonyban az éjszakai tartózkodás nem elég a foglalkoztatással kapcsolatos szabályok szerint az alváshoz, ezért dupla személyzet kellene a vonathoz. Az étkezőkocsi készleteinek feltöltése szintén nehézkes, az Utasellátó központja Budapesten van. A MÁV-Start szerint az étkezőknek a déli part gyorsvonataiban lenne a legjobb helye, reméljük ez a fejlesztés hamarosan meg is valósul (az Utasellátó szerkezeti átalakítása jelenleg is zajlik)

Gyorsvonat Szolnokról és Győrből

A tavaly bevezetett Győr – Siófok gyorsvonat idén is megmarad, de a kerékpáros utasoknak jó hír, hogy a szerelvénybe bekerült egy BDbh kocsi is. A járatot idén is 408-as sorozatú Púpos mozdony vontatja Győr és Székesfehérvár között. Új járatként idén Szolnokról is indul egy közvetlen gyorsvonat, ez Fehérvártól a győri gyorssal egyesítve közlekedik, szerelvénye Fecske Bhv kocsikból fog állni.


Bagolyvonatok

A Balaton déli partjára idén is közlekednek bagolyvonatok, késő este a Fővárosból Fonyód és Keszthely felé, hajnalban visszafelé. Budapestről június 20-tól csütörtök, péntek és szombat este 22:40-kor S30-as viszonylaton Fonyódra indul vonat, ennek szerelvénye felújított Bp sorozatú expresszvonati kocsikból, egy 1. osztályú kocsiból és egy poggyászteres kocsiból áll. 23:40-kor S34-es viszonylatszámmal Keszthelyig is közlekedik egy személyvonat, ez Byh, By és BDbh kocsikból fog állni. Visszafelé Keszthelyről csütörtök, péntek és szombat éjszaka 23:21-kor indul egy S34-es járat, amely 3:04-re ér Budapestre, szerelvénye sebesvonati kocsikból áll. A páratlan irányú S30-as bagolyvonat pénteken, szombaton és vasárnap 2:00-kor indul Fonyódról, itt Halberstadti kocsikkal lehet majd utazni.

Balatonfenyves GV (39-es vonal)

A MÁV-Start egyetlen gazdasági vasútvonalán – nevével ellentétben – ma már kizárólag személyszállítás zajlik, a nyári szezonban itt is hosszabb szerelvények közlekednek. Forgalomba áll a nemrég felújított BDa-w sorozatú poggyászteres kocsi, ezért biciklivel is kényelmesen lehet utazni. A vonalon közlekedő személyvonatokra 25%-os kedvezményt biztosító regionális menetjegyet lehet váltan.


Személyvonat Balatonfenyves GV állomás előtt. A poggyászteres kocsi közlekedése nincs
előre meghirdetve, de a forgalmasabb napokon ez is benne lesz a vonatok szerelvényében

Balaton Mix

A kedvezményes utazást biztosító Balaton Mix jegy április 19 és október 5 között váltható, a 7 napos változat két szabadon választott napon, a 3 napos változat egy szabadon választott napon biztosít 0-24 órában korlátlan számú utazást személy, sebes és gyorsvonatok 2. osztályán, valamint a Balatoni Hajózási Zrt. menetrend szerinti járatain. Magasabb minőségű szolgáltatás (expressz, IC, 1. osztály) igénybevétele esetén csak a különbözet árát kell kifizetni. A Balatonhoz való eljutáshoz a Balaton Mix jegy mellé 50%-os alkalmi menettérti jegy váltható. A Balaton Mix jeggyel fejenként egy kerékpár díjmentesen szállítható az erre alkalmas vonatokon és hajókon, de a vasút esetében a díjmentes kerékpárjegyet indulás előtt ki kell váltani. Részletek:

Segítünk vonatot választani!

Nem tudja, hogy melyik járat áll meg a kiválasztott Balaton parti településen? Segítünk vonatot választani! Ha a célállomás több járattípus fedélzetén is elérhető, felteszünk 1-2 kérdést az Önnek fontos paraméterekkel kapcsolatban (pl.: az olcsó ár, vagy a kényelmesebb kocsi fontosabb), ezután személyre szabottan megjelenik az Önnek legideálisabb vonattípus lapja!


Részletes vonatösszeállítások

29-es vonal (Budapest - Székesfehérvár - Tapolca)
30-as vonal (Budapest - Székesfehérvár - Nagykanizsa/Keszthely)  
Összefoglaló lap a balatoni vasútvonalakról

 
Vonatösszeállítás
2009 - 2014